Tipologia de Contractes Administratius i Privats: Guia Completa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Francés
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,62 KB
T1: C. D. SP. Tipologia:
- C. administratius (arts. 5 i 19): típics (art. 19.1.a) i especials (art. 19.1.b).
- C. privats (arts. 4.1.p i 20).
- C. subvencionats (art. 17).
- C. sometits a regulació harmonitzada (1+3) (arts. 13-17).
- C. mixtos (arts. 12 i 25.2).
C. administratius (art. 19): O subjecte són AAPP art. 2.2. Sometiment plen a la LCSP: 1. Procediment 2. Formes d'adjudicació 3. Execució i efectes. 4. Invalidesa i recursos. 5. Règim subsidiari.
C. Administratius: règim jurídic (art. 19.2): s'exigiran, en quant a la seva preparació, adjudicació, efectes i extinció: 1. per aquesta Llei i les seves disposicions de desenvolupament; 2. supletòriament s'aplicaran les restants normes de dret administratiu i, 3. en el seu defecte, normes de dret privat.
C. Administratius: jurisdicció competent (art. 21.1): l'orden jurisdiccional contenciosadministratiu serà competent per resoldre qüestions litigioses relatives a la preparació, adjudicació, efectes, compliment i extinció de contractes administratius.
Tipologia dels contractes administratius (art. 19):
- TÍPICS (art. 19.1.a): obra, concessió d'obra pública, gestió de serveis públics, subministració, serveis (excepte els de seguretat, bancaris, inversions i els que tinguin per objecte la creació i interpretació artística i literària i els d'espectacles d'oci, culturals i d'oci) i col·laboració públic-privada.
- ESPECIALS (art. 19.1.b): Contracte d'obra (art. 6): 1. la realització d'un treball enumerat a l'Annex I de la LCSP: activitats de "construcció" ordinàries recollides pel Reglament Comunitari. 2. Qualsevol obra que respongui a les necessitats específiques per a la contractant. 3. Projecte d'obres.
- Contracte de concessió d'obra pública (art. 7):
- Parts: concedent/concessionari.
- Objecte: el contracte d'obres.
- Retribució/contraprestació: – Dret a l'explotació de l'obra – obra principal + accessòries.
- – Dret d'explotació + preus: tarifes, cànon.
- Abonament de la retribució, en el concedent, són en el destinatari.
- Principi de risc i ventura: resultats beneficiosos o perjudicials de la gestió recauen exclusivament sobre el concessionari, no es poden transferir les pèrdues al concedent.
Contracte de gestió de serveis públics (art. 8). Contracte de subministrament (art. 9).
- Adquisició d'ús o propietat de béns mobles.
- Tipus: adquisició (compra-venda), arrendament financer, arrendament amb opció de compra.
Contracte de serveis (art. 10) - Prestació “de fer”. – Activitats. – Obtenció d'un resultat diferent de l'objecte del contracte d'obra i de subministrament, de tots els que figuren a l'ANEX II de la LCSP.
Contractes de col·laboració entre el sector públic i el privat (art. 11) Contractes administratius especials (art. 19.1.b)
- b) contractes d'objecte distint als abans expressats, per a que tinguin naturalesa administrativa especial 1. estrictament vinculats al gir o tràfic específic de la contractant o per satisfer d'una forma directa o immediata una finalitat pública d'específica competència d'aquella, sempre que no tinguin expressament atribuït caràcter de contractes privats conforme al paràgraf 2º de l'art. 20.1 o per declarar-ho una Llei.
- Convenis expropiatoris – convenis urbanístics.
CONTRACTES PRIVATS. TIPUS.
- Contractes excloïts de l'àmbit d'aplicació de la LCSP. Art. 4.1.p): contractes de compra-venda, donació, permuta, arrendament i d'altres negocis jurídics anàlegs sobre béns immobles, valors negociables i propietats incorporeals, a no ser que recaiguin sobre programes d'ordenació i hagin de ser classificats com a contractes de subministrament o serveis, que tindran sempre caràcter de contractes privats i se subjectaran a la legislació patrimonial.
- 2. C. Privats per raó d'ENTITAT: contractes citats a l'art. 5.1 en quant siguin celebrats per entitats del sector públic que no siguin AAPP.
- 3. C. Privats per disposició legal (art. 20.2): 1. contractes (de serveis) relatius a segurs, bancaris, inversions i els que tinguin per objecte la creació i interpretació artística i literària i els d'espectacles d'oci, culturals i d'oci. 2. Subscripció a revistes, publicació de periòdics i bases de dades. 3. Classificació d'altres contractes distints dels contractes administratius típics i especials.
Règim jurídic: els contractes privats se subjectaran a normes específiques o per la present Llei i les seves disposicions de desenvolupament, aplicant-se supletòriament les restants normes de dret administratiu o, normes de dret privat, segons correspongui per raó del subjecte o entitat contractant. Efectes i extinció: aquests contractes se subjectaran a dret privat.
Jurisdicció (contencios-administrativa) (art. 21): Correspondrà a aquesta o coneixement de qüestions que es susciten en relació amb la preparació i adjudicació dels contractes privats de les AAPP i dels contractes subjectes a regulació harmonitzada, incloent els contractes de subvenció. L'orden jurisdiccional civil: li correspondran efectes, compliment i extinció dels contractes privats celebrats per les AAPP i la preparació i adjudicació dels contractes privats que es celebrin per les entitats i entitats del sector públic que no tinguin caràcter d'AAPP, sempre que no estiguin subjectes a regulació harmonitzada.
Règim jurídic de la contractació pública (negocis inclosos i excloïts): Competència jurisdiccional Art. 21: Teoria d'actes separables. S'aplica a contractes subjectes a regulació harmonitzada i a privats celebrats per AAPP, però no a celebrats per la resta de subjectes del sector públic. JURISDICCIÓ CONTENCIOSA: Contractes administratius i Contractes SARA. JURISDICCIÓ CIVIL: Contractes a AAPP SARA no adjudicats per AAPP, Contractes privats d'AAPP i Contractes privats en SARA celebrats per subjectes del sector públic no AAPP.
C. Subvenció (art. 17): SARA i contractes d'obres i de serveis. Sense subvenció directa i en més d'un 50% del seu import per un o diversos poders adjudicadors (art. 3.3), sempre que l'import total (valor estimat) sigui igual o superior a 5.278.000€ (obres) o 211.000 (serveis), igual que per als contractes d'obres i serveis SARA.
Entitat contractant: Subjectes de dret privat aliens al sector públic, entitats del sector públic que no siguin poders adjudicadors i els que sí ho siguin.
DIFERÈNCIA c. administratius vs. privats: Administratius: se subjectaran, en quant a la seva preparació, adjudicació, efectes i extinció, a la LCSP i les seves disposicions de desenvolupament (o les seves lleis administratives especials); supletòriament s'aplicaran les restants normes de dret administratiu i normes de dret privat. Poden ser típics (obres, serveis, gestió de serveis públics, concessió d'obra pública, subministraments) o especials. Privats: se subjectaran, en quant a la seva preparació i adjudicació, en defecte de normes específiques, a la present Llei i les seves disposicions de desenvolupament, aplicant-se supletòriament les restants normes de dret administratiu o normes de dret privat, segons correspongui per raó de l'entitat contractant. Els seus efectes i extinció, es regiran per dret privat.
Art. 13 i ss. Contractes subjectes a legislació harmonitzada: contractes previstos en Directives quan el seu cost arribi a certs llindars econòmics. Són, independentment del caràcter administratiu o privat que se'ls pugui atribuir, els de col·laboració públic-privada, i els que el seu tipus es correspongui amb algun dels regulats des del Dret Comunitari: obres, serveis, subministraments celebrats per poders adjudicadors el cost dels quals superi llindars econòmics comunitaris. Es defineixen en funció de la categoria del poder adjudicador i de la seva quantia. Encara que cap de les parts sigui poder adjudicador, serà harmonitzat.