TIC i TAC en Educació: Guia Essencial i Aplicacions

Enviado por Chuletator online y clasificado en Informática y Telecomunicaciones

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,42 KB

Introducció a les TIC

Les TIC o Tecnologies de la Informació i la Comunicació les formen tots els elements, tècniques i procediments utilitzats en el tractament, transmissió i gestió de la informació, a través de mitjans electrònics i informàtics.

Components de les TIC

Les tecnologies que formen les TIC són:

  • Xarxes de comunicació: Permeten transmetre i difondre la informació a escala mundial. Exemples: xarxes socials.
  • Aparells o dispositius: Amb els quals es pot manipular, visualitzar i gestionar la informació.
  • Programes o programari (software): Fan possible que es pugui accedir a serveis diversos com correu electrònic i internet d'alta velocitat.

Nadius i Migrants Digitals

Amb la implantació generalitzada de les TIC es diferencia entre:

  • Nadius digitals: Són persones que van néixer a partir de 1990 aproximadament i que han crescut en un entorn on l’ús de les TIC està generalitzat. Aquests disposen d’una configuració psicoeducativa que els permet assimilar més ràpidament l’ús de les TIC.
  • Migrants digitals: Són persones nascudes abans de 1990 aproximadament.

Les TAC: Aprenentatge i Coneixement

Les TAC o Tecnologies de l’Aprenentatge i el Coneixement s’entenen com les TIC aplicades als processos d’ensenyament-aprenentatge a l’aula.

Les TAC permeten crear metodologies noves adaptades als nous mitjans.

L’ús de les TAC també afavoreix el treball cooperatiu.

Rol de l'Educador/a amb les TAC

L’educador o l’educadora:

  • Haurà de fer servir les TAC com a eina educativa habitual.
  • Seleccionarà els recursos i solucions més adequades.
  • El centre disposarà del seu pla TAC.

Riscos i Perills en l'Ús de les TAC

És essencial protegir la informació que es genera.

Accions Preventives per Custodiar Dades

Cal incorporar accions preventives per custodiar les dades:

  • Tenir instal·lat un antivirus i actualitzar-lo periòdicament.
  • No accedir a webs amb continguts susceptibles de contenir virus.
  • No facilitar claus d’accés personal.
  • Fer còpies de seguretat periòdiques.

Continguts Accessibles a la Xarxa

Respecte als continguts accessibles de la xarxa:

  • No sempre han de ser vàlids i fiables.
  • Cal assegurar-se de la seva veracitat abans de presentar-los als infants.

Estratègies Metodològiques amb les TAC

El tractament de la informació i la competència digital s’inclou com una competència bàsica. Les TAC aporten metodologies actives, creatives i innovadores.

Principis Pedagògics Potenciats per les TAC

Les TAC ajuden a reforçar i potenciar alguns principis pedagògics:

  • Fomentar l’aprenentatge de manera lúdica i eficaç.
  • Propiciar situacions de joc en grup.
  • Propiciar l’expressió creativa.
  • Promoure l’afectivitat en la relació.
  • Prioritzar el treball cooperatiu.

Un recurs interessant a l’aula pot ser la creació del racó de la informàtica.

Les TAC ajuden l’infant a crear un ritme propi d’aprenentatge.

Paper de l'Educador/a en l'Aplicació de les TAC

El paper de l’educador/a en l’aplicació de les TAC és:

  • Facilitar la informació.
  • Motivar nens i nenes amb recursos i propostes creatives.
  • Orientar-los en tot el procés educatiu i estimular l’aprenentatge.
  • Usar eines tecnològiques per al treball de projectes.

Prestacions Clau de les TAC

Recerca d'Informació

No sempre és fàcil que els continguts que busquem tinguin la qualitat necessària; per això, la tasca de l’educador/a serà seleccionar els llocs web i els continguts que compleixin els criteris de qualitat.

Generació de Continguts Educatius

És important no caure en l'error d’utilitzar sempre recursos creats per altres persones. L’ús educatiu de les TAC suposa crear continguts propis.

Compartició i Intercanvi

A internet hi podem trobar espais on grups de professionals comparteixen informació, debaten sobre temes d’interès comú i es genera un fons de coneixement i aprenentatge.

Entradas relacionadas: