Les TIC en l'Educació d'Adults: Inclusió i Autonomia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,7 KB
Què significa «base universal»?
Els éssers humans tenen metes universals que corresponen a les necessitats bàsiques, i és necessari assolir-les perquè no sofreixin un mal específic i objectiu.
Les necessitats bàsiques són la salut i l'autonomia personal.
L'autonomia es troba profundament relacionada amb l'educació:
- Fa referència a la comprensió que les persones tenen de si mateixes, de la seva cultura i del que s'espera d'elles.
- Es relaciona amb la capacitat psicològica que tenen els homes i dones per crear les seves pròpies opcions.
- Es refereix a les oportunitats objectives que permeten que una persona actuï o deixi d'actuar.
Les TIC en la formació d'adults i l'educació social
Paper de les TIC en la formació de persones adultes
Les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) s’han convertit, actualment, en eines imprescindibles per al dia a dia de moltes persones dins la societat dels països desenvolupats.
Per la qual cosa, saber fer ús de les noves tecnologies ha passat a ser una formació bàsica i necessària per a totes les persones. D’aquí la importància que tenen les TIC per a les persones adultes, ja que aquelles que quedin al marge de les noves tecnologies poden patir risc d’exclusió.
Per evitar aquesta problemàtica d’exclusió digital, hem de tenir en compte la importància de l’educació de forma permanent, ja que qualsevol edat és bona per accedir a la formació i al coneixement. L’individu és educable a qualsevol edat. Per tant, és important i molt necessari formar les persones adultes en l’àmbit de la tecnologia de la informació i la comunicació.
També cal recordar que un element que enriqueix les relacions és la nova modalitat comunicativa que s’ha introduït en la societat actual: el llenguatge digital. La concepció de l’ensenyament i de l’aprenentatge ha estat modificada pels canvis que s’han produït en els darrers anys en la manera de comunicar-nos; actualment, predomina la comunicació digital. Per tant, és important motivar i conscienciar la gent adulta de la importància de les TIC, ja que les noves tecnologies exigeixen a la població adulta una formació específica. Aquest tipus de formació i educació que necessiten, més que un dret, és una necessitat per poder sobreviure en la societat actual.
El fet de no formar-se i aprendre sobre les noves tecnologies dona lloc a l’exclusió social i a l’analfabetisme digital, cosa que provoca fortes desigualtats dins la societat. Per tant, la nostra funció com a educadors és contribuir al foment de polítiques d’accessibilitat a les TIC, a més d’ensenyar a les persones adultes a ser competents a l’hora d’utilitzar les noves tecnologies de la informació i la comunicació.
Exemples d'intervenció en l'educació social
Un exemple d'intervenció és un curs de formació i introducció a les TIC en una residència de gent gran o un centre de dia.
La UNESCO, en la seva Cinquena Conferència Internacional sobre l'Educació de les Persones Adultes (Hamburg, 1997), confirma:
“Les TIC són un instrument poderós que incrementa el poder d'accés de tot ciutadà i ciutadana a la informació i als nous mètodes d'educació, enriquint el seu entorn d'aprenentatge.”
Les TIC ens obren un camí cap a la democratització de l'accés a l'educació, possibilitant l'aprenentatge permanent.
Les TIC en l'aprenentatge permanent obren noves possibilitats, afavoreixen la qualitat de vida de la gent gran i faciliten l'accés igualitari a la societat del coneixement (també de forma no presencial).