Text persuasiu

Enviado por Chuletator online y clasificado en Lengua y literatura

Escrito el en catalán con un tamaño de 7,22 KB

CohesióSusposa reconèixer que les diverses oracions i les parts del text no són unitats aïllades i inconnexes, sinó que estan lligades amb mitjans gramaticals diversos. (Frases completes, Frases “ben lligades”: enllaços i connectors, relacions temporals, puntuació, pronoms, parts (paràgrafs) del text ben lligades.)

Mecanismes de cohesió:

  • Signes de puntuació: delimita les parts o unitats del text escrit

  • Repeticions / anàfores (aparició recurrent d’un mateix element en el text, a través de la sinonímia, la pronominalització o l’el·lipsis).

  • Marques de superfícies (temps verbals, conjuncions coordinades i subordinants)

  • Connectors temporals i adverbials (enllacen oracions)

Cal dedicar temps a ensenyar els connectors. Serveixen per millorar els textos.

Correcció→ Ortografia i lèxic. Té a veure amb la semàntica, ortografia i presentació i edició.

En relació a la correcció, si no només és ortografia i lèxic, en què m’he de fixar? A l’hora de revisar ens hem de fer moltes preguntes: què, qui, quan, com, amb què.

---

Escriure amb aquestes propietats textuals vol dir seguir el següent procés: Planificació, textualització, revisió, edició, difusió.

Escriure consisteix en dominar un procés de composició per dominar les propietats textuals.

Als llibres de text de llengua és freqüent trobar verbs com: escriu, imagina, comenta… ens fan escriure ja el producte final, i estem dient que el text final és el resultat d’un procés mental de planificar, textualitzar, revisar… Per tant, no són preguntes que fomentin el procés de composició d’un text. No té en compte el procés, només interessa el resultat final.  


Paràmetres de les situacions d’escriptura:

Contextualitzar: a qui va destinat, finalitat, des de quin punt de vista escric, quin tipus de text faig (carta, invitació, instància)... Aquesta primera frase s’ha de plantejar a partir de preguntes per poder ser un escriptor eficaç. Té a veure amb el currículum.

Planificar: La competència 8 demana que els alumnes sàpiguen planificar l’escrit d’acord amb les    Consisteix en formular objectius, generar idees i organitzar-les. Un text està ben planificat i és coherent quan no hi ha repeticions.

Textualitzar: El pas de la frase al text és molt llarg i difícil si no hi ha entremig un pont com el paràgraf. Deixem de mirar les idees soltes (frases) a llegir un text en general. Cada paràgraf és una idea. Desenvolupar una idea i lligar-la amb la següent. Frases-paràgraf-textos

Revisar i editar: Preguntar-nos: què, qui, com, amb què i quan.

DIFERÈNCIA ENTRE ERROR I FALTA:

Ex: a segon no hem treballat les regles d’accentuació i veiem que no posa accents. Això serà un error però no una falta.

L’error passa a ser una falta quan ja ho has ensenyat i segueix escivint-ho malament.

ORTOGRAFIA NATURAL I ORTOGRAFIA ARBITRÀRIA:

Natural→ S’escriu tal com sona.

El punt més feble en llengua catalana i castellana continua essent l’expressió escrita. Des aspectes que s’avaluen ell que ha obtingut pitjors resultats continua essent l’ortografia.

Entradas relacionadas: