El Text Expositiu: Guia Didàctica per a la Competència Comunicativa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,35 KB

L'Interès per la Tipologia Textual en Didàctica

L'interès per la tipologia textual des d'una perspectiva didàctica es relaciona estretament amb un enfocament comunicatiu de l'ensenyament de la llengua. D'acord amb això, l'objectiu central de la intervenció didàctica en l'àrea de llengua és el desenvolupament de la competència comunicativa, entesa com el conjunt de destreses que fan possible la participació satisfactòria en les diferents situacions de la vida social en les quals es veu involucrat un parlant.

El Text Expositiu: Arquetip i Característiques

En primer lloc, cal dir que, tot i que el discurs informatiu adopta diferents estructuracions segons el "saber" que es vulgui transmetre i segons el destinatari, podem reconèixer un arquetip en l'anomenat text expositiu.

Tipologies Informatives Relacionades

  • La descripció impressionista, la qual sovint forma part de textos narratius.
  • La descripció tècnica, que ens informa sobre com són els éssers i els objectes o sobre com es produeixen els processos. Es diferencien de les prescripcions perquè queda a voluntat del destinatari iniciar el procés.

En la frontera del text expositiu i el narratiu es troben les narracions que tenen una finalitat informativa. En la frontera entre l'exposició i l'argumentació ens trobem amb textos anomenats "explicatius", que presenten característiques comunes amb l'arquetip de text expositiu.

Propòsit i Relació Emissor-Destinatari

Amb aquestes precisions, podem dir que l'arquetip expositiu suposa sempre una abstracció en relació amb el context espai-temporal. Per un costat, els textos expositius estan destinats a fer comprendre, a presentar la informació necessària per a la comprensió. La seva intenció comunicativa consisteix fonamentalment a presentar conceptes o fenòmens de manera que puguin ser entesos.

Per una altra part, quant a la relació entre emissor i destinatari, cal dir que l'emissor, especialitzat i característic del text expositiu, per tal d'afavorir la comprensió d'allò de què es parla, ha de tenir en compte quina és la informació que el destinatari ja coneix (informació de coneixement previ) i relacionar-la amb la informació nova que proporciona el text.

Coherència i Cohesió en el Text Expositiu

Organització Global del Text (Coherència)

D'una banda, respecte a la coherència o organització global del text, s'ha de tenir en compte que requereix una organització global en la qual s'articulen les idees o conceptes dels quals es parla:

  • Organització de tipus resposta o problema/solució.
  • Organització causal.
  • Organització comparativa.
  • Organització de tipus seqüència.

Procediments de Cohesió

Així mateix, quant als procediments de cohesió, convé destacar:

  • Índexs gràfics: és a dir, són els elements ordenadors que apareixen en el llenguatge escrit, poden ser de dos tipus:
    • Elements "no lingüístics" (números, guions, etc.).
    • Signes de puntuació.
  • Connectors o organitzadors textuals: paraules o locucions que marquen la relació entre les idees d'un text:
    • Organitzadors de valor temporal.
    • Organitzadors de tipus lògic.
  • Temps verbals.
  • Lèxic abstracte i nominalitzacions.

Línies d'Intervenció Didàctica

Per finalitzar, respecte a les línies d'intervenció didàctica sobre el text expositiu, cal dir que el text expositiu és el més característic del context escolar, on resulta ser el text utilitari per excel·lència, el més directament significatiu.

Intervenció en Àrees Curriculars

En relació amb totes les àrees curriculars, cal insistir en què la intervenció didàctica sobre el text expositiu en les àrees no lingüístiques hauria de centrar-se a propiciar els aprenentatges que incideixin en la millora de la comprensió i en la seva incorporació a la producció.

Intervenció Específica en l'Àrea de Llengua

A més a més, en l'àrea de llengua, cal insistir en la intervenció específica des de l'àrea de llengua respecte als aprenentatges implicats en la comprensió i en la producció de textos expositius. Això suposa organitzar seqüències didàctiques sobre les característiques d'aquests textos.

Conclusió: Èxit Escolar i Coordinació Docent

En altres paraules, proporciona un marc privilegiat per a la interacció dels components d'ús i reflexió en aprenentatges de gran funcionalitat en la mesura que afavoreixen l'èxit escolar.

Per concloure, les vies d'intervenció didàctica esbossades en relació amb els textos expositius, predominants en l'entorn escolar com a textos la finalitat fonamental dels quals és proporcionar informació de diferent tipus, representen un àmbit de gran interès i funcionalitat per iniciar o desenvolupar la coordinació entre professors de diferents àrees, coordinació que, sens dubte, contribuirà al desenvolupament per part dels alumnes de les destreses comunicatives necessàries per accedir als aprenentatges proposats en les diferents àrees del currículum.

Entradas relacionadas: