Testu Generoak: Definizioa, Garrantzia eta Motak Haur Hezkuntzan
Enviado por Chuletator online y clasificado en Otras materias
Escrito el en vasco con un tamaño de 4,88 KB
Zer da Testu Generoa?
Definizioa: Testu generoak kultura ezberdinetan dauden eredu sozialak osatzen dituzten adierazpen komunikatiboak dira, hiztunek genero ezberdintzat hartzen dituztenak.
Zergatik da Garrantzitsua Testu Generoen Irakaskuntza Haur Hezkuntzan?
Testu-generoen lanketak onura nabarmenak dakartza haurren garapen kognitibo, linguistiko eta sozialean:
- Egituratutako pentsamendua garatzen du: Testu-generoak aztertuz, haurrek testuen egitura ulertzen dute (adibidez, kontakizunak hasiera, garapena eta amaiera izan ohi dutela). Horrek pentsamendu logikoa sustatzen du.
- Idazteko eta irakurtzeko trebetasunak hobetzen ditu: Genero bakoitzaren ezaugarriak ikasita, haurrek testuak ulertzeko eta idazteko modu egokian trebatu daitezke.
- Hizkuntza aberasten du: Genero bakoitzak hizkuntzaren erabilera zehatzak eskatzen ditu (adibidez, deskripzioek adjektibo gehiago erabiltzen dituzte, eta azalpen-testuek lotura-hitzak behar dituzte).
- Komunikazio eraginkorra bultzatzen du: Haurrek komunikazio-helburu desberdinak dituzten testuak nola erabili ikasten dute (adibidez, informazioa emateko, istorio bat kontatzeko edo iritzia adierazteko).
- Erlatibitate kulturala eta kritikoa ulertzen laguntzen du: Genero desberdinek kultura eta testuinguru sozial jakin batzuekin loturiko estilo eta edukia erakusten dute.
Testu Genero Mota Nagusiak
Hainbat testu genero mota daude, eta bakoitzak bere helburu eta ezaugarri propioak ditu:
- Kontakizun-testuak (narratiboak): Helburua entretenitzea eta balioak edo irakaspenak helaraztea da. Istorioak kontatzeko erabiltzen dira. Adibideak: ipuinak, eleberriak, mitoak.
- Deskribapen-testuak: Xehetasunetan arreta jarri eta irudi mentalak sortzea du helburu. Pertsonak, tokiak, objektuak edo egoerak deskribatzeko erabiltzen dira.
- Argudio-testuak: Irakurlea konbentzitzea edo eztabaida bat bultzatzea du helburu. Iritziak edo posizioak defendatzeko edo kontrastatzeko idazten dira.
- Azalpen-testuak: Bere helburua irakurlearen ezagutza zabaltzea da. Informazioa eta azalpenak ematen dituzte gai jakin bati buruz.
- Instrukzio-testuak: Jarduera edo prozesu bat nola egin azaltzea du helburu (adibidez, errezeta edo eskuliburu bat). Pausoak jarraitzeko jarraibideak ematen dituzte.
- Informazio-testuak: Irakurlea informatzea du helburu, adibidez, albiste-artikuluetan edo txostenetan. Egitateak eta datuak biltzen dituzten testuak dira.
Adibide arruntak:
- Ipuina: Narrazio literario bat, fikziozkoa eta sarritan didaktikoa.
- Gutuna: Norbaiti zuzendutako testu idatzia.
- Albistea: Informazio objektiboa eskaintzen duena.
- Erreportajea: Gai jakin bati buruzko azalpen eta ikerketa sakonagoa.
- Errezeta: Jarraibide zehatzak ematen dituena.
- Eztabaida: Iritziak kontrajartzen diren testu edo elkarrizketa mota.
Testuen Planifikazioa eta Koherentzia
Testuaren koherentzia edukiaren batasuna, ordena eta progresioa da. Ez dagokie formari edo loturei; semantikoa eta pragmatikoa da aldi berean, eta edukiak ez du izan behar kontraesanik. Koherentzia hartzailearen araberakoa izango da, eta baita testuaren kantitatearen eta kalitatearen araberakoa ere.
Faktore garrantzitsuak:
- Gaia:
- Informazio-kantitatea
- Informazio-kalitatea
- Gaiaren progresioa:
- Tema-rema
- Paragrafoa
- Egitura eta testu motak:
- Gutuna
- Ipuina
- Albistea
- Sekuentzia motak: Narrazioa, Azalpena, Argudioa, Elkarrizketa, Deskribapena, Jarraibideak.
Testualizazioa eta Kohesioa
Kohesioa testuaren osagai edo parteen arteko lotura estua da, eta bi mekanismo nagusiren bidez lortzen da:
- Erreferentzia-mekanismoak: Testuaren osagai batzuek lehenago edo geroago agertzen diren beste batzuk aipatzen dituzte (anaforak eta kataforak) edo testutik kanpoko errealitateari egiten diote erreferentzia (deixia). Hau izenordainen eta hizkuntza-prozedura batzuen bidez egiten da, hala nola:
- Sinonimia eta antonimia
- Elipsia: Izenak, aditzak edo esaldi osoak ezabatuz.
- Konexio-mekanismoak: Lokailu deituriko hizkuntza-osagaiak dira, eta esanahi aldetiko lotura ezartzen dute testuko elementuen artean. Horien artean:
- Antolatzaileak
- Lotailuak
- Intonazioa
- Puntuazioa
- Bitarteko paralinguistikoak (testu idatziaren kasuan, adibidez: letra lodia edo letra etzana).