Termes i Context de l'Art Barroc i Rococó
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,03 KB
Termes artístics del Barroc i Rococó
Quadratura
Engany òptic que consisteix a prolongar l’arquitectura mitjançant representacions pictòriques que creen un il·lusionisme òptic de gran teatralitat. Va ser molt utilitzat durant el Barroc en les grans decoracions de sostres de palaus.
Multifacialitat
Presència de múltiples punts de vista o direccions en una mateixa obra. En el Barroc, s’utilitza per donar dinamisme i dramatització a les composicions, amb figures que es giren en diferents direccions i mirades que guien l’espectador dins l’escena.
Tenebrisme
Tendència artística que empra forts contrastos de llum i ombra, de manera que les zones il·luminades destaquen violentament sobre les que no ho estan.
Clarobscur
Tècnica pictòrica que consisteix en l’ús de contrastos forts entre les zones il·luminades i les fosques amb la finalitat de ressaltar volums i crear profunditat.
Vedute
Pintures o gravats que representen vistes panoràmiques detallades de ciutats, paisatges o edificis. Van ser especialment populars al segle XVIII, dins del Rococó, amb artistes com Canaletto, que pintava vistes de Venècia amb gran precisió i perspectiva.
Bodegó o natura morta
Composició pictòrica que representa éssers inanimats (animals morts, vegetals, objectes) en un espai determinat. També s’anomena bodegó.
Figura serpentinata
Postura en què el cos gira en un moviment helicoidal, donant dinamisme i expressivitat a la figura. És característica del Manierisme.
Columna salomònica
Columna que té el fust entortolligat en forma d’espiral. És típica del Barroc.
Espai il·lusionista
Tècnica artística del Barroc que crea la sensació de profunditat i realitat mitjançant l’ús de la perspectiva, els efectes lumínics i la pintura al sostre. S’utilitza sobretot en frescos o sostres.
Vanitas
Gènere de natura morta del Barroc que simbolitza la fugacitat de la vida i la inevitabilitat de la mort. Són pintures carregades de simbolisme, amb elements com cranis, espelmes apagades, rellotges de sorra o flors marcides per recordar la transitorietat de l’existència i la futilitat dels plaers terrenals.
Putti
Figures infantils, sovint alades, emprades en context religiós o decoratiu.
Grisalla
Tècnica pictòrica que utilitza tons de gris per imitar el relleu escultòric o com a base per a altres colors.
Trompe-l'œil o enganyalull
Tècnica pictòrica que crea l'efecte visual de realisme extrem, enganyant l'ull per fer que els objectes o escenes semblin tridimensionals.
Colors pastel
Els colors pastel són tonalitats suaus i clares que es fan barrejant colors vius amb blanc. Tot i que són més característics del Rococó, també poden aparèixer en algunes obres barroques, especialment en la pintura decorativa.
Context històric
El Barroc i el Rococó es desenvolupen en un context marcat per la Reforma Protestant de Martí Luter el 1517, que va dividir Europa entre catòlics i protestants, provocant guerres de religió. El Concili de Trento (1545-1563), convocat per frenar el protestantisme, va donar lloc a la Contrareforma, on l'Església va utilitzar l'art per recuperar els fidels, amb obres emocionals i expressives.
El segle XVII va ser una època de conflictes i decadència dels estats, amb l’augment de la burgesia com a clientela artística i el poder creixent de la monarquia absoluta, sobretot a França amb Lluís XIV, el "Rei Sol". Espanya va viure el seu Segle d'Or, tot i la seva decadència política.
Fitxes tècniques d'obres clau
Las Meninas
- Autor: Diego Velázquez (Sevilla, 1599 - Madrid, 1660)
- Cronologia: 1656
- Tècnica: Oli sobre tela
- Mides: 3,18 x 2,76 m
- Estil: Barroc
- Tema: Retrat
- Localització: Museu del Prado (Madrid)
San Carlo alle Quattro Fontane (San Carlino)
- Autor: Francesco Borromini (1599-1667)
- Cronologia: 1634-1667
- Tipologia: Església
- Materials: Maó i estuc
- Estil: Barroc
- Localització: Roma, Itàlia
Palau i jardins de Versalles
- Autors: Louis Le Vau (1612-1670), Jules Hardouin-Mansart (1646-1708) i André Le Nôtre (1613-1700)
- Cronologia:
- Palau: 1661-1678 (Le Vau) i 1678-1710 (Mansart)
- Jardins: 1662-1700 (Le Nôtre)
- Tipologia: Palau i jardins
- Materials: Pedra, marbre i miralls per al palau; parterres, arbres, fonts i estanys per als jardins
- Estil: Barroc
- Localització: Versalles, França