Termes i Context de l'Art Barroc i Rococó

Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,03 KB

Termes artístics del Barroc i Rococó

Quadratura

Engany òptic que consisteix a prolongar l’arquitectura mitjançant representacions pictòriques que creen un il·lusionisme òptic de gran teatralitat. Va ser molt utilitzat durant el Barroc en les grans decoracions de sostres de palaus.

Multifacialitat

Presència de múltiples punts de vista o direccions en una mateixa obra. En el Barroc, s’utilitza per donar dinamisme i dramatització a les composicions, amb figures que es giren en diferents direccions i mirades que guien l’espectador dins l’escena.

Tenebrisme

Tendència artística que empra forts contrastos de llum i ombra, de manera que les zones il·luminades destaquen violentament sobre les que no ho estan.

Clarobscur

Tècnica pictòrica que consisteix en l’ús de contrastos forts entre les zones il·luminades i les fosques amb la finalitat de ressaltar volums i crear profunditat.

Vedute

Pintures o gravats que representen vistes panoràmiques detallades de ciutats, paisatges o edificis. Van ser especialment populars al segle XVIII, dins del Rococó, amb artistes com Canaletto, que pintava vistes de Venècia amb gran precisió i perspectiva.

Bodegó o natura morta

Composició pictòrica que representa éssers inanimats (animals morts, vegetals, objectes) en un espai determinat. També s’anomena bodegó.

Figura serpentinata

Postura en què el cos gira en un moviment helicoidal, donant dinamisme i expressivitat a la figura. És característica del Manierisme.

Columna salomònica

Columna que té el fust entortolligat en forma d’espiral. És típica del Barroc.

Espai il·lusionista

Tècnica artística del Barroc que crea la sensació de profunditat i realitat mitjançant l’ús de la perspectiva, els efectes lumínics i la pintura al sostre. S’utilitza sobretot en frescos o sostres.

Vanitas

Gènere de natura morta del Barroc que simbolitza la fugacitat de la vida i la inevitabilitat de la mort. Són pintures carregades de simbolisme, amb elements com cranis, espelmes apagades, rellotges de sorra o flors marcides per recordar la transitorietat de l’existència i la futilitat dels plaers terrenals.

Putti

Figures infantils, sovint alades, emprades en context religiós o decoratiu.

Grisalla

Tècnica pictòrica que utilitza tons de gris per imitar el relleu escultòric o com a base per a altres colors.

Trompe-l'œil o enganyalull

Tècnica pictòrica que crea l'efecte visual de realisme extrem, enganyant l'ull per fer que els objectes o escenes semblin tridimensionals.

Colors pastel

Els colors pastel són tonalitats suaus i clares que es fan barrejant colors vius amb blanc. Tot i que són més característics del Rococó, també poden aparèixer en algunes obres barroques, especialment en la pintura decorativa.

Context històric

El Barroc i el Rococó es desenvolupen en un context marcat per la Reforma Protestant de Martí Luter el 1517, que va dividir Europa entre catòlics i protestants, provocant guerres de religió. El Concili de Trento (1545-1563), convocat per frenar el protestantisme, va donar lloc a la Contrareforma, on l'Església va utilitzar l'art per recuperar els fidels, amb obres emocionals i expressives.

El segle XVII va ser una època de conflictes i decadència dels estats, amb l’augment de la burgesia com a clientela artística i el poder creixent de la monarquia absoluta, sobretot a França amb Lluís XIV, el "Rei Sol". Espanya va viure el seu Segle d'Or, tot i la seva decadència política.

Fitxes tècniques d'obres clau

Las Meninas

  • Autor: Diego Velázquez (Sevilla, 1599 - Madrid, 1660)
  • Cronologia: 1656
  • Tècnica: Oli sobre tela
  • Mides: 3,18 x 2,76 m
  • Estil: Barroc
  • Tema: Retrat
  • Localització: Museu del Prado (Madrid)

San Carlo alle Quattro Fontane (San Carlino)

  • Autor: Francesco Borromini (1599-1667)
  • Cronologia: 1634-1667
  • Tipologia: Església
  • Materials: Maó i estuc
  • Estil: Barroc
  • Localització: Roma, Itàlia

Palau i jardins de Versalles

  • Autors: Louis Le Vau (1612-1670), Jules Hardouin-Mansart (1646-1708) i André Le Nôtre (1613-1700)
  • Cronologia:
    • Palau: 1661-1678 (Le Vau) i 1678-1710 (Mansart)
    • Jardins: 1662-1700 (Le Nôtre)
  • Tipologia: Palau i jardins
  • Materials: Pedra, marbre i miralls per al palau; parterres, arbres, fonts i estanys per als jardins
  • Estil: Barroc
  • Localització: Versalles, França

Entradas relacionadas: