Teràpies Psicològiques i Percepció: Guia Completa

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,99 KB

La Cultura Audiovisual i els Models d'Aprenentatge

La Teoria Social de l'Aprenentatge

La gran diferència entre la teoria social de l'aprenentatge i el conductisme clàssic és que Bandura dóna importància al pensament de la persona i a la seva capacitat per decidir si imita o no allò que observa. La teoria de l'aprenentatge per modelatge explica la transmissió social dels coneixements en les cultures.

Teràpia de la Gestalt

Basada en les següents regles:

  • El principi de l'aquí i l'ara: Consisteix en què el client sigui conscient de les seves experiències en el moment de la teràpia i no es refugiï en el passat o el futur.
  • El principi del jo i el tu: Es fomenta entre terapeuta i client una comunicació directa en la qual tots dos són responsables d'allò que diuen i fan, sense subterfugis.
  • El principi continu de la consciència: La teràpia gestàltica fa èmfasi en la pregunta "com".
  • Convertir preguntes en afirmacions: Les persones es fan preguntes per no afrontar les seves decisions o no ser responsables de les seves conductes. El terapeuta ajuda el client a reconvertir aquestes preguntes en afirmacions.

Les Teràpies Conductuals

Segons el conductisme, les conductes són fruit de l'aprenentatge i no depenen de factors hereditaris. La teràpia conductista té com a objectius que el client aprengui una nova conducta, que la desaprengui, o totes dues coses alhora.

En la teràpia conductista es fan servir diferents tècniques:

  • La desensibilització sistemàtica: Consisteix bàsicament a ensenyar al client a relaxar la musculatura i reconèixer l'estat en què es troba el seu cos. El terapeuta i el client han elaborat una sèrie de frases. Quan el client està relaxat, el terapeuta pronuncia la primera frase; si no reacciona es passa a la següent; si reacciona negativament, es repeteix el procés fins que no es produeix aquella alteració en el client i es pot passar a la frase següent. De les frases es passa a situacions reals. Aquesta tècnica s'aplica per a l'eliminació de moltes fòbies.
  • L'entrenament assertiu: És una altra tècnica de la teràpia conductista i s'aplica a persones amb problemes de relació social i comunicació.
  • Tècniques basades en el reforç positiu: El premi es fa servir per reforçar o modificar una conducta.
  • El modelatge: Consisteix a oferir al client un model real o simbòlic de conducta. A partir de l'observació de la conducta del model, el client imita el model, això millora la seva conducta.

Bases Fisiològiques de la Percepció

Lleis d'Agrupació d'Estímuls

  • Llei de la proximitat: Explica la tendència a organitzar els estímuls que s'assemblen i que estan més pròxims.
  • Llei de la semblança: Agrupem estímuls que són semblants.
  • Llei de la continuïtat: Tendim a donar continuïtat als estímuls.
  • Llei de tancament: Veiem un estímul incomplet com tancat o complet.
  • Llei de la percepció figura/fons: Sempre hi ha una distinció entre una figura i un fons, és a dir, organitzem una determinada figura sobre un fons.
  • Llei de la constància perceptiva.

Il·lusions Òptiques

  • Il·lusió de Poggenford: Observem la línia obliqua que creua les línies paral·leles i verticals, tindrem la sensació que la línia obliqua no és recta, quan en realitat sí que ho és.
  • Il·lusió de Ponzo: La ratlla horitzontal superior sembla més llarga que la inferior, però són iguals.
  • Il·lusió de Müller-Lyer: És un cas molt especial, si mirem les ratlles, la inferior sembla més curta que la superior, tot i ser iguals.

Entradas relacionadas: