Teràpies Psicològiques i Percepció: Guia Completa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,99 KB
La Cultura Audiovisual i els Models d'Aprenentatge
La Teoria Social de l'Aprenentatge
La gran diferència entre la teoria social de l'aprenentatge i el conductisme clàssic és que Bandura dóna importància al pensament de la persona i a la seva capacitat per decidir si imita o no allò que observa. La teoria de l'aprenentatge per modelatge explica la transmissió social dels coneixements en les cultures.
Teràpia de la Gestalt
Basada en les següents regles:
- El principi de l'aquí i l'ara: Consisteix en què el client sigui conscient de les seves experiències en el moment de la teràpia i no es refugiï en el passat o el futur.
- El principi del jo i el tu: Es fomenta entre terapeuta i client una comunicació directa en la qual tots dos són responsables d'allò que diuen i fan, sense subterfugis.
- El principi continu de la consciència: La teràpia gestàltica fa èmfasi en la pregunta "com".
- Convertir preguntes en afirmacions: Les persones es fan preguntes per no afrontar les seves decisions o no ser responsables de les seves conductes. El terapeuta ajuda el client a reconvertir aquestes preguntes en afirmacions.
Les Teràpies Conductuals
Segons el conductisme, les conductes són fruit de l'aprenentatge i no depenen de factors hereditaris. La teràpia conductista té com a objectius que el client aprengui una nova conducta, que la desaprengui, o totes dues coses alhora.
En la teràpia conductista es fan servir diferents tècniques:
- La desensibilització sistemàtica: Consisteix bàsicament a ensenyar al client a relaxar la musculatura i reconèixer l'estat en què es troba el seu cos. El terapeuta i el client han elaborat una sèrie de frases. Quan el client està relaxat, el terapeuta pronuncia la primera frase; si no reacciona es passa a la següent; si reacciona negativament, es repeteix el procés fins que no es produeix aquella alteració en el client i es pot passar a la frase següent. De les frases es passa a situacions reals. Aquesta tècnica s'aplica per a l'eliminació de moltes fòbies.
- L'entrenament assertiu: És una altra tècnica de la teràpia conductista i s'aplica a persones amb problemes de relació social i comunicació.
- Tècniques basades en el reforç positiu: El premi es fa servir per reforçar o modificar una conducta.
- El modelatge: Consisteix a oferir al client un model real o simbòlic de conducta. A partir de l'observació de la conducta del model, el client imita el model, això millora la seva conducta.
Bases Fisiològiques de la Percepció
Lleis d'Agrupació d'Estímuls
- Llei de la proximitat: Explica la tendència a organitzar els estímuls que s'assemblen i que estan més pròxims.
- Llei de la semblança: Agrupem estímuls que són semblants.
- Llei de la continuïtat: Tendim a donar continuïtat als estímuls.
- Llei de tancament: Veiem un estímul incomplet com tancat o complet.
- Llei de la percepció figura/fons: Sempre hi ha una distinció entre una figura i un fons, és a dir, organitzem una determinada figura sobre un fons.
- Llei de la constància perceptiva.
Il·lusions Òptiques
- Il·lusió de Poggenford: Observem la línia obliqua que creua les línies paral·leles i verticals, tindrem la sensació que la línia obliqua no és recta, quan en realitat sí que ho és.
- Il·lusió de Ponzo: La ratlla horitzontal superior sembla més llarga que la inferior, però són iguals.
- Il·lusió de Müller-Lyer: És un cas molt especial, si mirem les ratlles, la inferior sembla més curta que la superior, tot i ser iguals.