Teories de la Reproducció Social en l'Educació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 2,44 KB

Teories de Reproducció Social (Influència de Marx)

Aquestes teories argumenten que l'escola reprodueix una estructura social injusta, afavorint els grups dominants.

  • Althusser: El sistema d'ensenyament capitalista reprodueix les condicions de producció (forces productives, relacions de producció, jerarquia de poder). La reproducció de les destreses de la força de treball ocorre majoritàriament fora del lloc de treball.
  • Baudelot i Establet (Teoria de la Doble Xarxa): La divisió escolar (xarxa professional i acadèmica) reflecteix la divisió social (burgesia i proletariat). L'educació només té sentit per a aquells que aconsegueixen la cultura universitària. L'escola és contínua només per a aquells que la recorren al complet. Els ensenyants més capacitats tendeixen a ensenyar en col·legis de barris benestants.
  • Bowles i Gintis (Teoria de la Correspondència): L'educació no es pot entendre independentment de la societat. La forma de treball a l'escola replica la del sistema capitalista. Es penalitza la creativitat i la independència, mentre que es recompensa la perseverança, la dependència i la puntualitat.

Teories de Resistència (Influència de Marx)

Aquestes teories, encapçalades per Willis i Giroux, se centren en la producció de canvi.

  • Willis: Estudi etnogràfic sobre adolescents de la classe obrera: organització informal com a refugi davant l'autoritat; mecanismes de resistència cultural; discurs contracultural relacionat amb el treball.
  • Giroux (Pedagogia Crítica): L'escola és un espai de diàleg i reflexió crítica. Els professors són intel·lectuals transformatius. Importància de les polítiques culturals i donar veu a les cultures no hegemòniques.

Teories de Reproducció Cultural (Influència de Webber)

Bordieu i Passeron exploren la violència simbòlica i la teoria de la reproducció.

  • Teoria de la Violència Simbòlica: Imposició de sistemes de significats, principalment a través de l'acció pedagògica.
  • Teoria de la Reproducció: Els estudiants afavorits hereten sabers i gustos. La reproducció s'expressa en un llenguatge obscur i abstracte. Divisió del treball en la classe dominant (capital polític i econòmic vs. capital cultural). Imposició cultural del sistema educatiu.

Entradas relacionadas: