Teories de la Personalitat de Freud i la Influència de l'Adolescència

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,62 KB

T:10 L'ADOLÈSCENCIA: Quines Teories de la Personalitat Va Elaborar Freud?

Freud va elaborar dues teories de la personalitat:

  1. 1ª teoria: Correspon a l’època que es fa servir per primera vegada el terme inconscient. Aquesta estructura es completa amb els conceptes de preconscient i conscient.
  2. 2ª teoria: En 1923, Freud perfecciona la teoria de la personalitat i proposa un model més útil i explicatiu.

Els 3 elements són: l’allò, el jo i el superjò.

Allò

  • Part més antiga de la nostra personalitat i font de tota l'energia mental.
  • És inconscient i primitiva.
  • El seu funcionament es basa en la satisfacció immediata de les necessitats.
  • L’allò és totalment instintiu i no té valors morals.
  • Actua d’acord amb el Principi del plaer: aconseguir plaer i evitar el que és desagradable.

Jo

  • S’origina a partir de l’allò.
  • Part mental del control de la conducta.
  • Finalitat: contacte amb la realitat i l’autoconservació.
  • Segueix el principi de la realitat: realitat abans que plaer.
  • Controla el llenguatge, pensament, moviments psíquics i tensions interiors de les persones.
  • Té elements del conscient.

Superjò

  • Es constitueix cap als cinc-sis anys.
  • Sentit de les normes.
  • Desenvolupat representa les pautes morals: punt de referència moral de la persona.
  • Característiques: moral de la societat i influència educativa.
  • El superjò controla les exigències instintives de l’allò.

Quines Són les Relacions entre el Jo, l’Allò i el Superjò?

Aquestes relacions poden ser senzilles o complexes. Moltes vegades són la causa d’un conflicte físic. El jo ha de servir a dos amos: l’allò i el superjò. El jo i el superjò són aliats davant l’allò. El superjò es pot enfrontar al jo.

Enumera els Diferents Mecanismes de Defensa i Explica’ls Breument.

Freud diu que el jo, pressionat per l’allò i el superjò, disposa de tècniques per evitar aquestes pressions: mecanismes de defensa que demostren que hi ha un conflicte interior.

  • Represió: El superjò frena els impulsos del jo. Ajuda al jo però li crea conflictes. El jo tracta de mantenir aquests desitjos fora de la consciència, però segueixen vius en l’inconscient com a desig que no es pot satisfer.
  • Racionalització: Inventar arguments racionals per justificar una conducta que exigeix l’allò.
  • Negació de la realitat: Negar un fet real o deformar la realitat (“Jo no ho he fet”).
  • Projecció: Veure altres sentiments o idees pròpies que un mateix no vol acceptar.
  • Regressió: Comportaments propis d’èpoques anteriors davant d’una dificultat, és a dir, més infantils o inapropiades per la seva edat. És una manifestació immadura.
  • Reacció: Manifestació de la conducta de forma contrària a un sentiment que s’ha reprimit.
  • Sublimació: Desviar els objectius de les pulsions (instints) cap a finalitats socialment acceptades i tolerades pel superjò, com l’art, la literatura... Aquesta ofereix una sortida constructiva i eficaç.
  • Desplaçament: Procés en què es trasllada un sentiment, desig o pulsió d'una persona o objecte cap a un altre.

Què Planteja Maslow Sobre la Teoria de la Personalitat?

Suposa que la naturalesa de cada persona no sembla que sigui essencialment dolenta i creu que les necessitats bàsiques són totes neutrals o positives. També creu que les persones tenen com a tendència bàsica la cerca de l’autorealització: la persona autorealitzada.

Com Influeix l’Adolescència a Nivell Físic i Mental d’un Adolescents?

Durant l’adolescència es produeixen canvis físics els quals estan regulats pel sistema hormonal, que controla tots els processos, i són diferents per als nois i les noies.

Canvis en Noies:

  • Creixement dels pits.
  • Pèl i alçada.
  • Primera menstruació.

Canvis en Nois:

  • Creixement dels testicles.
  • Pení i del pèl.
  • Augment de l’alçada, pes i musculatura.
  • Aparició de grans.

Per l’aparença física, normalment augmenta la preocupació, ja que els adolescents són sensibles als comentaris sobre el seu aspecte. L’adolescent es troba estrany en un cos nou i ha d’aprendre a redefinir qui és. També pot influir en l’autoestima i l’instint sexual.

Explica els Diferents Nivells de l’Evolució Moral de la Personalitat Segons Kohlberg.

  • Preconvencional: (dels 0 a 9 anys) La persona jutja els esdeveniments segons com aquests li poden afectar a ella.
  • Convencional: (dels 9 als 18 anys) La persona s’identifica amb les expectatives i regles dels altres. Predomina el respecte cap a les normes socials.
  • Postconvencional: (dels 18 als 20 anys) La persona té com a referència principis morals propis.

Entradas relacionadas: