Teories de l'oblit i la memòria segons la psicologia cognitiva
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,34 KB
TEORIES CLÀSSIQUES DE L'OBLIT
Teoria motivacional o de la repressió (Freud)
La major part de l'oblit es produeix com a resultat de la repressió.
Repressió (mecanisme) -> Quan el nivell d'ansietat associat a un record és prou elevat, aquest queda apartat de l'estadi conscient del subjecte (encara que segueixi present en el seu inconscient).
Difícil de comprovar experimentalment.
Teoria del desús o decaïment
Suposa que els records s'esvaeixen amb el simple pas del temps.
Exemples -> Experiments d'Ebbinghaus sobre la corva de l'oblit.
Inicis amb Thorndike: llei de l'exercici (enfortiment relacions estímul-resposta).
Problema -> Els mateixos resultats també poden ser explicats per la perspectiva de la interferència.
Teoria de la interferència
Interferència retroactiva -> el material nou interfereix sobre el antic.
Interferència proactiva -> el material antic intefereix sobre el nou.
PUNT DE VISTA DE LA PSICOLOGIA COGNITIVA:
Distinció entre disponibilitat i accessibilitat.
Oblit com a dificultat per a trobar les claus d'accés adequades a la informació.
PUNT DE VISTA DE SCHACTER SOBRE L'OBLIT (Els set pecats de la memòria)
Per a Schacter la majoria dels errors tenen un origen adaptatiu dins de l'evolució de l'espècie humana (subproductes no desitjats d'altres avantatges que ha aconseguit l'espècie).
Proposa els 'set pecats' de la memòria:
Transitorietat (oblit en funció del temps) (ERROR PER OMISSIÓ: tradicionalment 'oblit')
Distracció (falta d'atenció durant la codificació) (E.O.)
Bloqueig (dificultat per accedir a informació disponible) (E.O.)
Fallada en l'atribució (error de memòria de la font) (ERROR PER COMISSIÓ)
Suggestionabilitat (excés de permeabilitat a influències externes) (E.C.)
Biaix (efectes de les actituds, valors, creences i coneixements sobre la memòria) (E.C.)
Persistència (intromissió recurrent de records no desitjats) (E.C.)
1)Transitorietat
En aquesta categoria hi trobem l'oblit a llarg termini (Ebbinghaus)
Es perd informació amb el pas del temps, especialment aquella que no es fa servir.
També s'inclou l'oblit a curt termini (Working Memory)
L'estudi de pacients mostra que es pot tenir una memòria a llarg termini normal amb dificultats per aprendre informació nova.
Es pot predir si una informació serà oblidada o no en funció de l'àrea del cervell més activada durant la codificació.