Teories de la Motivació: Maslow, Herzberg i Vroom
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,83 KB
Teories de la Motivació
Les teories de la motivació es classifiquen en dos grups:
- Teories de Contingut: Centren en què motiva a les persones (necessitats, satisfacció). Exemples: Maslow, ERG (Adelfer), Higiene-Motivació (Herzberg).
- Teories de Procés: Analitzen com funciona la motivació (expectatives, decisions). Exemple: Teoria de les Expectatives (Vroom).
Teoria de Maslow
Aquesta teoria estableix una jerarquia de necessitats humanes:
- Necessitats Fisiològiques: Aliments, aigua, son, etc. (base de la piràmide)
- Necessitats de Seguretat: Protecció, estabilitat, ordre.
- Necessitats de Pertinença: Amor, afecte, pertinença a un grup.
- Necessitats d'Estima: Reconeixement, confiança, respecte.
- Necessitats d'Autorealització: Desenvolupament del propi potencial (cim de la piràmide)
Principis clau de Maslow:
- Les necessitats inferiors han de satisfer-se abans de passar a les superiors.
- No tothom arriba al cim de la piràmide.
- Les necessitats no satisfetes dominen el comportament.
- Podem tenir múltiples motivacions simultànies.
- La frustració sorgeix quan no podem satisfer una necessitat.
Teoria ERG (Alderfer)
Simplifica la teoria de Maslow en tres categories:
- Existència: Equival a les necessitats fisiològiques i de seguretat de Maslow.
- Relació: Necessitats socials i de pertinença.
- Creixement: Necessitats d'estima i autorealització.
Teoria dels Dos Factors (Herzberg)
Distingeix entre:
- Factors Higiènics: Condicions laborals bàsiques (salari, seguretat, etc.). La seva absència genera insatisfacció, però la seva presència no garanteix la motivació.
- Factors Motivadors: Relacionats amb el contingut del treball (reconeixement, responsabilitat, creixement). Generen satisfacció i motivació.
Teoria de les Expectatives (Vroom)
La motivació depèn de tres factors:
- Expectativa: Creença que l'esforç conduirà a un bon rendiment.
- Instrumentalitat: Creença que un bon rendiment serà recompensat.
- València: Valor que la persona atorga a la recompensa.
Per a una alta motivació, els tres factors han de ser alts. Per exemple, un comercial estarà motivat si creu que el seu esforç li permetrà assolir els seus objectius de vendes (expectativa), que això li reportarà una bona comissió (instrumentalitat) i que aquesta comissió és important per a ell (valència).