Teories Fonamentals: Desenvolupament, Percepció i Societat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,04 KB
Erik Erikson: Teoria del Desenvolupament Psicosocial
La seva teoria es basa en la idea que tot el comportament dels adults es determina en la infància psicosexual. Som organismes sotmesos a un procés, per tant, no depenem només de les condicions inicials, sinó de la manera de viure.
Líbid i Agressivitat en Erikson
La líbid és l'energia de què disposa l'ésser humà per satisfer les seves necessitats i avançar per les diferents etapes. La líbid i l'agressivitat són considerades tendències naturals.
Infància, Societat i Psique Humana
Erikson va establir la relació entre l'educació dels infants i la classe de societat a la qual pertanyen. Els processos que influeixen en la psique humana són:
- Procés vinculat a l'organisme.
- Procés vinculat al jo.
- Procés vinculat al grup/societat (tots necessitem una família).
Erikson creu en l'existència d'una energia libidinal que cerca el plaer vinculat a l'estabilitat. Quan el sistema no té estabilitat, pateix, generant agressivitat (com els crits dels infants), una manifestació o tendència natural que lluita per sobreviure.
Etapes del Desenvolupament Psicosocial d'Erikson
- Infància (0-1.5 anys): Etapa oral-respiratòria.
- Infantesa Primerenca (1.5-2 anys).
- Edat de Joc (2-6 anys): Etapa genital-infantil.
- Edat Escolar (6-12 anys).
- Adolescència: Etapa de la pubertat.
- Joventut.
- Adultesa.
- Vellesa.
Rol de l'Adult en el Desenvolupament Infantil
Davant d'un infant amb necessitats, l'adult ha d'experimentar empatia i satisfer-les.
Simone Weil: Filosofia de la Necessitat i l'Atenció
Conceptes Clau: Consentiment i Atenció
- El consentiment implica la voluntat d'informar-se.
- L'atenció es refereix a escoltar el que ens diu el cos, a través de la necessitat de consentir i d'atendre.
Les necessitats i la manera de satisfer-les són la millor manera d'avaluar el funcionament d'una societat, la qual cosa requereix un exercici d'introspecció.
El Món Exterior i el Bé
Per connectar amb el bé, necessitem el món exterior (societat i comunitat). El bé és tant interior com exterior. Si no estàs bé amb tu mateix, no pots estar-ho amb els altres. A mesura que tenim cura de nosaltres, també en tenim de la societat.
Reprimir o Expressar
Aquest dilema és fonamental en la seva filosofia.
Margaret Donaldson: Modes de la Ment i Percepció
Modes de la Ment
- El centre d'atenció: on focalitzem la nostra percepció.
- Els components de la ment: emoció, percepció, pensament i acció.
Mode Transcendent-Sensible-a-Valors
La percepció està molt vinculada al llenguatge. Els mitjans de comunicació utilitzen el llenguatge per presentar-nos la realitat, i nosaltres, confiats per naturalesa, la percebem tal com ens la mostren. El llenguatge és l'intermediari entre el jo i la nostra cultura.
Signes i Mapes Mentals
Els signes (mapes) són representacions de la realitat. Un mapa mental adequat a la nostra realitat s'adapta en funció dels canvis.
La percepció està vinculada al pensament i a l'acció.
Influència de Família, Educació i Mitjans
La família, l'educació i els mitjans de comunicació es relacionen entre si a través del llenguatge i les interaccions, condicionant la percepció de la realitat.
Els Mitjans com a Instància de Socialització
Els mitjans són la tercera instància de socialització; reforcen o dicten com hem de ser d'acord amb la societat.
Conceptes de Liberalisme
- Liberalisme Clàssic (Stuart Mill).
- Liberalisme Sectari: basat en dominar i controlar, utilitzant el concepte de "massa" per manipular la realitat.