Teories del Desenvolupament Humà i Social

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,67 KB

Teories del Desenvolupament

Erik Erikson (Desenvolupament Psicosocial)

  • 0-1 anys: Confiança vs. Desconfiança
  • 1-3 anys: Autonomia vs. Vergonya i Dubte
  • 3-6 anys: Iniciativa vs. Culpa
  • 6-12 anys: Laboriositat vs. Inferioritat
  • Adolescència: Identitat vs. Difusió de Rol
  • Adultesa (18-40 anys): Intimitat vs. Aïllament
  • Maduració (45-65 anys): Generativitat vs. Estancament
  • Vellesa (65 anys en endavant): Integritat del Jo vs. Desesperació

Jean Piaget (Desenvolupament Cognitiu)

El pensament humà s'estructura en esquemes. Dos processos d'adaptació:

  • Assimilació: Interpretar una nova situació segons els esquemes existents.
  • Acomodació: Modificar els esquemes per adaptar-los a la realitat.

Etapes del Desenvolupament Cognitiu:

  • 0-2 anys: Sensoriomotor: Ús dels sentits i habilitats motrius.
  • 2-7 anys: Preoperacional: Pensament simbòlic i egocèntric.
  • 7-11 anys: Operacional Concret: Operacions i principis lògics limitats per l'experiència sensorial.
  • 12 anys en endavant: Operacional Formal: Capacitat d'abstracció i pensament hipotètic.

Urie Bronfenbrenner (Teoria Ecològica o de Sistemes)

Microsistema < Mesosistema < Exosistema < Macrosistema < Cronosistema

Definició: El desenvolupament és un vincle o ajust entre l'individu i l'ambient. L'organisme és actiu en el seu canvi i l'ambient és continu. Estudia la conducta humana en el context natural.

Carl Rogers (Teoria Humanista)

“Tots necessitem estimar i ser estimats, la nostra autoimatge depèn de com ens veuen els altres”.

Abraham Maslow (Teoria Humanista)

L'autorealització és la meta essencial, consisteix en arribar al màxim potencial individual.

Piràmide de Necessitats:

  • Fisiològiques
  • Seguretat
  • Social
  • Estima
  • Autorealització

John B. Watson (Condicionament Clàssic)

Els individus no passen per etapes universals, sinó per patrons de desenvolupament personal en funció dels estímuls de l'entorn.

Burrhus Frederic Skinner (Condicionament Operant)

La resposta voluntària s'enforteix o es debilita per associació amb conseqüències positives o negatives.

Albert Bandura (Teoria de l'Aprenentatge Social)

S'aprèn la conducta per observació o imitació d'un model.

Paul Baltes (Teoria del Cicle Vital)

Importància: Generació, moment històric, factors ambientals.

Desenvolupament: Durant tota la vida, amb canvis influenciats per etapes anteriors i que influeixen en les posteriors.

Charles Darwin (Teoria Etològica)

Estudi de les espècies animals i la seva evolució.

John Bowlby (Teoria Etològica)

Els nens tenen comportaments preprogramats per a la supervivència (com el plor). Formula la teoria de l'apego i destaca la importància dels tres primers anys de vida.

Lev Vygotsky (Teoria Sociocultural)

Continus intercanvis entre el medi físic i social. Els processos psicològics superiors passen de ser socials a individuals (inter-intra).

  • ZDP (Zona de Desenvolupament Proper): Distància entre el que un nen pot fer sol i amb ajuda.
  • Metàfora de la Bastida: El suport i l'ajuda permeten anar més enllà de les possibilitats individuals.

Sigmund Freud

Tres instàncies de la personalitat:

  • ID (Ello): Recerca del plaer.
  • EGO (Yo): Part racional, mediadora amb la realitat.
  • SUPEREGO (Superyó): Consciència moral, distingeix el bé i el mal. S'origina a partir de la cultura i la interacció social.

Etapes del Desenvolupament Psicosexual:

  • 0-12 mesos: Oral
  • 1-3 anys: Anal
  • 3-6 anys: Manipulació dels genitals, Complex d'Edip, inici del Superyó.
  • 6-12 anys: Latència: Desenvolupament del Superyó, disminució dels impulsos.
  • Adolescència: Genital: Reaparició dels impulsos sexuals.

Mètodes d'Investigació

Mètode Correlacional

  • Longitudinal: Estudi d'un o més subjectes al llarg del temps per observar els canvis intraindividuals.
  • Transversal: Comparació de persones de diferents edats en un mateix moment.
  • Seqüencial: Estudi de diferents grups d'edat en diferents moments.
  • Interval-temporal: Comparació de subjectes de la mateixa edat però de generacions diferents.

Mètode Observacional

  • Mètode de Doble Estimulació de Vygotsky: Situació experimental amb un experimentador que proporciona ajuda o mediació al subjecte. S'analitzen les accions del subjecte per avaluar el seu desenvolupament.

Processos de Socialització

  • Formar vincles afectius.
  • Adquirir consciència social.
  • Interioritzar valors i normes.
  • Aprendre la cultura.
  • Construir la identitat.

Emocions

nen i transmissió sentiments. DRUM I COLS: 94% converses sobre estats emocionals es donen en el joc de ficció amb germans (pena, son, gana, tristesa)/ nens q + van jugar després + capaços de comprendre emocions d’altres. DONALDSON I ALT: histories q coordinen tristesa- alegria. STRAYER: si intensitat de pròpia emoció és + intensa q l’atribuïda a la víctima es redueix resposta empàtica. DIF. INDIVIDUALS: factors hereditaris relacions temperatura/ socialització emocions en família (expressió emocional en família; Apego; educació emocional). APEGO:PAPER CUIDADORS: assegurar supervivències bebès/ integrar-los societat o cultura (facilitant accés al diàleg, símbols i llenguatge). BOWLBY: primeres relacions nen assenten bases personalitat futura. LOPEZ: 3 Fases: F1: plor relacionat amb factors externs (detenen veu i rostre)/ F2: somriure, vocalització, plor diferencial, interrupció diferencial plor/F3: Ansietat x separació (absència figura referencia genera inquietud i al tornar s’aferra).

Entradas relacionadas: