Teories del Desenvolupament de Gènere: Psicoanàlisi, Aprenentatge i Cognitivisme
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,44 KB
Teories Explicatives del Desenvolupament de Gènere
- Teories Psicoanalítiques: Destaca la importància que exerceix en l'infant la identificació amb la figura parental del mateix sexe.
- Teories de l'Aprenentatge Social: Emfatitza el paper dels premis i els càstigs, l'observació i el modelatge en l'adquisició de conductes adequades per a cada sexe.
- Teories Cognitives: Sosté que els infants se socialitzen després d'haver quedat categoritzats fermament com a mascle o femella.
Les Teories Psicoanalítiques: Sigmund Freud
La idea central és que el desenvolupament de la persona gira al voltant del seu desenvolupament sexual, comprenent tot el desenvolupament de l'afectivitat humana.
Fases del Desenvolupament Psicosexual segons Freud
La Fase Oral
(Del naixement fins als 2 anys). La satisfacció se centra en les necessitats orals (mamar, beure). A través de la boca, l'infant estableix les primeres bases afectives amb la seva mare. També és una via d'exploració i coneixement del món exterior. Aquesta fase va unida a un instint vital: el d'autoconservació.
La Fase Anal
(Entre els 2-3 anys). El focus es desplaça cap a la defecació i el valor simbòlic dels excrements com a "regal". Es caracteritza pel control d'esfínters i la lluita per l'autonomia.
La Fase Fàl·lica
(3-5 anys). La curiositat cap al propi cos fa que comencin a explorar-lo i descobreixin els seus òrgans genitals com a font de plaer. S'interessen per la diferència entre el seu sexe i el sexe oposat. Apareixen:
- Complex d'Èdip
- Complex d'Electra
- Complex de Castració
Altres Fases en el Desenvolupament Sexual
La Fase de Latència
(Dels 6 als 11 anys). L'interès sexual disminueix temporalment.
La Fase Genital
(Pubertat en endavant). Comencen a produir-se una sèrie de canvis hormonals que marquen el final del desenvolupament sexual infantil. La libido deixa de centrar-se en els pares per dirigir-se cap a altres persones.
Les Teories de l'Aprenentatge Social: Albert Bandura
Sosté que la pràctica totalitat dels esquemes de rols no són innats ni estan determinats biològicament, sinó que són apresos. Aquest aprenentatge es duu a terme, principalment, en els primers anys de vida. Abans de complir els 5 anys, els infants ja han adquirit els conceptes d'home i dona, aprenent i imitant les conductes dels adults i els diversos estereotips.
Els infants reben reforços (premis) si la seva conducta es considera apropiada al rol de gènere assignat, mentre que la conducta considerada inadequada pot ser castigada o rebutjada.
La família, l'escola, els mitjans de comunicació (especialment la televisió i els videojocs) exerceixen una gran influència en la transmissió de rols i estereotips de gènere.
Les Teories Cognitives: Jean Piaget i Lawrence Kohlberg
Argumenten que a mesura que els infants progressen en el terreny intel·lectual i cognitiu, van perfeccionant la seva idea sobre el gènere. Mentre són petits, en tenen una concepció extremament simplificada, basada principalment en l'aparença física i les conductes externes.