Teories del Desenvolupament Cognitiu i Moral en la Infància

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,22 KB

Teories Cognitives

William Damon: Justícia i Recompenses

La justícia és la manera de donar solució a les situacions conflictives, on les solucions suggerides han de ser acceptades per tothom.

Nivells de Justícia (4-10 anys)

Justícia Distributiva
  • Meritòria: Perquè t'ho mereixes.
  • Igualitària: A parts iguals.
  • Benevolent: Compensar les desigualtats existents abans de la distribució.
Nivell 0
  • A: Confonen els desitjos sense necessitat de raons objectives.
  • B: Expressen una certa raó objectiva, però totalment autoritària.
Nivell 1
  • A: La millor manera de resoldre un conflicte és que tots tinguin el mateix.
  • B: La justícia és consensuada com la recompensa de la bondat: distribució meritòria (agradar a l'adult).
Nivell 2
  • A: S'adonen que cada infant té unes peticions i responen a aquestes peticions.
  • B: Tenen en compte tots els factors que influeixen: relativisme social.

Elliot Turiel: Raonament Moral Primerenc

El raonament moral comença als 4 anys.

Diferencien entre:

  • Moralitat: Judicis morals (p. ex., dir mentides, robar).
  • Convencions: Judicis convencionals (p. ex., com anar vestits, cultura, normes, costums, menjar amb coberts).

P.L. Harris: Judicis Morals i Emocions

  • 4-5 anys: Si fan el que desitgen, són més feliços.
  • 6 anys: L'aprovació dels altres és important.
  • Més tard: Es pot ser feliç fent allò correcte, encara que no sigui el que un desitja o el que desitgen els altres.

Nancy Eisenberg: Conducta Prosocial i Ajuda

La seva teoria està lligada a M.J. Legit, ja que treballa la conducta prosocial afegint el concepte d'ajuda.

Cinc Nivells de Raonament Prosocial

  • Hedonista (infantil): Es preocupa per les seves pròpies conseqüències i si ajuda és perquè n'obté un benefici.
  • Orientat a les Necessitats (parvulari, principi de primària): Ajuda perquè es preocupa pels altres, però si no ajuda no se sent culpable.
  • Orientat a l'Aprovació (primària): Ajuda perquè vol recompenses.
  • Empàtic (adolescència): Es preocupa pels altres, se sent i actua bé, i si no ho fa se sent malament.
  • Interioritzat (adolescència i joves): Ja té els valors i la moral assolits.

Piaget: Desenvolupament Moral i Cognitiu

Concepte de Mentida segons Piaget

  1. 2-6 anys: No diferencien entre error i mentida. O és blanc o és negre; no hi ha punt intermedi.
  2. 7-10 anys: Consideren mentida les coses que no són veritat, independentment de les intencions.
  3. 11-12 anys: Consideren mentida les coses que intencionadament no són veritat.

Estadis del Desenvolupament Cognitiu de Piaget

Entradas relacionadas: