Teories del Desenvolupament Cognitiu i Moral en la Infància
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,22 KB
Teories Cognitives
William Damon: Justícia i Recompenses
La justícia és la manera de donar solució a les situacions conflictives, on les solucions suggerides han de ser acceptades per tothom.
Nivells de Justícia (4-10 anys)
Justícia Distributiva
- Meritòria: Perquè t'ho mereixes.
- Igualitària: A parts iguals.
- Benevolent: Compensar les desigualtats existents abans de la distribució.
Nivell 0
- A: Confonen els desitjos sense necessitat de raons objectives.
- B: Expressen una certa raó objectiva, però totalment autoritària.
Nivell 1
- A: La millor manera de resoldre un conflicte és que tots tinguin el mateix.
- B: La justícia és consensuada com la recompensa de la bondat: distribució meritòria (agradar a l'adult).
Nivell 2
- A: S'adonen que cada infant té unes peticions i responen a aquestes peticions.
- B: Tenen en compte tots els factors que influeixen: relativisme social.
Elliot Turiel: Raonament Moral Primerenc
El raonament moral comença als 4 anys.
Diferencien entre:
- Moralitat: Judicis morals (p. ex., dir mentides, robar).
- Convencions: Judicis convencionals (p. ex., com anar vestits, cultura, normes, costums, menjar amb coberts).
P.L. Harris: Judicis Morals i Emocions
- 4-5 anys: Si fan el que desitgen, són més feliços.
- 6 anys: L'aprovació dels altres és important.
- Més tard: Es pot ser feliç fent allò correcte, encara que no sigui el que un desitja o el que desitgen els altres.
Nancy Eisenberg: Conducta Prosocial i Ajuda
La seva teoria està lligada a M.J. Legit, ja que treballa la conducta prosocial afegint el concepte d'ajuda.
Cinc Nivells de Raonament Prosocial
- Hedonista (infantil): Es preocupa per les seves pròpies conseqüències i si ajuda és perquè n'obté un benefici.
- Orientat a les Necessitats (parvulari, principi de primària): Ajuda perquè es preocupa pels altres, però si no ajuda no se sent culpable.
- Orientat a l'Aprovació (primària): Ajuda perquè vol recompenses.
- Empàtic (adolescència): Es preocupa pels altres, se sent i actua bé, i si no ho fa se sent malament.
- Interioritzat (adolescència i joves): Ja té els valors i la moral assolits.
Piaget: Desenvolupament Moral i Cognitiu
Concepte de Mentida segons Piaget
- 2-6 anys: No diferencien entre error i mentida. O és blanc o és negre; no hi ha punt intermedi.
- 7-10 anys: Consideren mentida les coses que no són veritat, independentment de les intencions.
- 11-12 anys: Consideren mentida les coses que intencionadament no són veritat.