Teories Clau en Psicologia: Maslow, Rogers i Piaget
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,85 KB
Teories de la Motivació i el Desenvolupament Humà
La Piràmide de Necessitats de Maslow
La teoria de les motivacions segons Maslow estableix una jerarquia de necessitats humanes, sovint representada com una piràmide:
Necessitats Fisiològiques
Necessitats que compartim amb els animals i formen la base de la piràmide. Són necessitats purament físiques, com ara respirar, menjar, beure, dormir i la reproducció.
Necessitats de Seguretat
Fan referència a la protecció de perills tant físics com psíquics. Són essencials durant la infància i bàsiques per a l'autoestima, incloent la seguretat física, d'ocupació, de recursos, moral, familiar, de salut i de propietat.
Necessitat d'Estimació i Acceptació
Ser estimat pels altres i pertànyer a un grup són aspectes que Maslow considera fonamentals per poder autorealitzar-se. Aquesta categoria inclou l'amistat, l'afecte, la intimitat sexual i el sentit de pertinença.
Necessitat d'Autoestima
L'autoestima comporta relacions més satisfactòries amb els altres i és un fonament bàsic per a la supervivència psíquica. Inclou el respecte per un mateix, la confiança, els èxits, el respecte dels altres i el reconeixement.
Necessitats d'Autorealització
Un cop satisfetes totes les necessitats anteriors, la persona ja està motivada per desenvolupar les necessitats d'autorealització o, dit d'una altra manera, l'acceptació plena de la pròpia naturalesa. Aquesta etapa es relaciona amb la moralitat, la creativitat, l'espontaneïtat, la resolució de problemes, la manca de prejudicis i l'acceptació dels fets.
El Procés de Convertir-se en Persona segons Rogers
Carl Rogers va proposar un procés de creixement personal basat en l'experiència i l'acceptació d'un mateix. A continuació, es detallen els seus punts clau:
Deixar d'utilitzar màscares
Significa no aparentar una cosa que no ets. Fer-ho pot generar por, per això de vegades preferim ocultar-nos darrere de façanes.
Deixar de sentir els "Has de..."
Hi ha algunes normes que interioritzem i ens marquen de tal manera que les seguim encara que no vulguem, limitant la nostra llibertat i autenticitat.
Deixar de satisfer expectatives imposades
La psicologia social ens diu que tendim a fer allò que fan els altres. La nostra cultura pretén que els individus segueixin uns patrons i compleixin unes expectatives preestablertes.
Deixar d'esforçar-se per agradar als altres
Moltes persones s'han educat intentant agradar als altres i amb la por constant de rebre crítiques, la qual cosa pot minar l'autoestima i l'autenticitat.
Començar a autoorientar-se
Les persones adquireixen autonomia i escullen els seus propis objectius, basant-se en les seves necessitats i desitjos interns, no en pressions externes.
Començar a ser un procés
Les persones que s'accepten a si mateixes comencen a notar que entren en un procés constant de canvi i no els destorba modificar la seva percepció de les coses i d'elles mateixes. Es troben a gust amb els canvis i l'evolució personal.
Començar a acceptar la seva complexitat
Implica acceptar la pròpia complexitat: som éssers contradictoris amb múltiples facetes, i aquesta acceptació és clau per al benestar.
Començar a obrir-se a l'experiència
L'individu comença a viure una relació franca, amistosa i íntima amb la seva pròpia experiència. Aquesta actitud d'obertura a l'experiència personal i també d'acceptació de la realitat és similar a la percepció del món que té la persona autorealitzada.
Començar a acceptar els altres
A mesura que acceptem la nostra pròpia experiència, estem més capacitats per rebre les coses que ens proposen els altres, fomentant relacions més empàtiques i autèntiques.
Començar a confiar en un mateix
Començar a acceptar la nostra pròpia manera de ser ens donarà tranquil·litat i confiança, permetent-nos actuar amb més seguretat i autenticitat en la vida.
Conceptes Fonamentals de Piaget i la Psicologia Cognitiva
Piaget és considerat un dels pares de la psicologia cognitiva. Se centra en la psicologia evolutiva (l'evolució de les persones des de la infància a l'edat adulta). La psicologia cognitivista, en general, se centra sobretot en els processos de coneixement, de llenguatge i de memòria.
Psicologia Evolutiva de Piaget: Estadis
Piaget va descriure quatre estadis principals en el desenvolupament cognitiu dels infants:
Estadi dels actes reflexos (naixement als 3 mesos): El nadó respon al món principalment a través de reflexos innats.
Estadi de l'organització de les percepcions i hàbits (3/4 mesos fins a 1 any): El nadó comença a coordinar els seus sentits i a desenvolupar hàbits simples.
Estadi sensoriomotriu (1-2 anys): Dels tres primers estadis, destaca que el nen elabora unes subestructures cognoscitives i unes reaccions afectives. Piaget diu que el nen és capaç de resoldre problemes d'intel·ligència abans de saber parlar, mitjançant l'exploració activa del seu entorn.
Estadi de les operacions preoperatives (2-7 anys): En aquesta etapa apareix el llenguatge; per tant, el nen pot intercanviar amb els altres, interioritzar paraules i elaborar representacions interiors. El pensament és al principi egocèntric, on el nen té dificultats per veure les coses des de la perspectiva dels altres. Una actitud característica d'aquesta etapa és l'animisme (atribuir vida a objectes inanimats). Els infants es pregunten el per què de tot.