Teories de l'Aprenentatge i Corrents Pedagògics Clau: De Piaget a l'Escola Nova

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,01 KB

Teories Clau de l'Aprenentatge i la Pedagogia

Aprenentatge per Observació (Albert Bandura)

Els infants aprenen comportaments, habilitats i coneixements mitjançant l'observació. És una tècnica poderosa que permet adquirir coneixements i habilitats a través de la imitació.

Aprenentatge Guiat (Lev Vygotsky)

Estratègia que fomenta el creixement acadèmic i personal a través de l'ajuda mútua i la interacció social.

Aprenentatge per Cognició (Jean Piaget)

Impulsa els alumnes a ser agents actius en el procés d'aprenentatge, millorant així la seva comprensió i habilitats de pensament crític.

Aprenentatge per Descobriment (Jerome Bruner)

Estimula la curiositat natural dels alumnes i els ajuda a desenvolupar habilitats importants a través de l'exploració i la investigació.

Aprenentatge Significatiu / Recepció (David Ausubel)

Connecta nous coneixements amb coneixements previs d'una manera que els resulta rellevant i comprensible.

Aprenentatge per Reforç (B.F. Skinner)

Els comportaments es poden modificar a través de recompenses o càstigs. És una tècnica útil per guiar i motivar els infants, millorant les seves habilitats.

Autors i Corrents Psicopedagògics Clau

  • Skinner: Conductisme
  • Bandura: Aprenentatge Social
  • Piaget, Bruner: Constructivisme
  • Vygotsky: Socioconstructivisme
  • Dewey, Montessori: Escola Nova / Pedagogia Activa
  • Decroly: Escola Nova
  • Ausubel: Aprenentatge Significatiu

L'Escola Nova: Principis i Característiques

Sorgeix de la crítica a l'escola tradicional, posant l'infant al centre del procés educatiu.

L'Infant com a Subjecte Actiu de l'Aprenentatge

  • Organitzar els continguts i activitats entenent els alumnes com a protagonistes.
  • Les propostes de treball han de partir dels interessos i les necessitats dels infants.
  • Cal centrar-se en el desenvolupament de les seves potencialitats físiques, intel·lectuals i creatives.

Modificació del Rol del Mestre

  • Adquirir la funció d'observador i guia.
  • Dinamitzar les activitats, iniciant-les per descobrir els interessos dels alumnes i despertar les seves possibilitats.
  • Promoure conductes orientades a l'autodisciplina i l'autonomia.

L'escola ha d'obrir-se a l'exterior per ajudar el subjecte en la vida social.

Jean Piaget i els Estadis del Desenvolupament Cognitiu

Jean Piaget va ser un psicòleg suís que va estudiar com pensen i aprenen els infants. Va descobrir que el pensament infantil evoluciona en etapes, i que cada etapa té característiques pròpies. L'infant construeix el seu coneixement a través de l'experiència i l'activitat, és a dir, és actiu en el seu propi aprenentatge. Va identificar quatre estadis:

  • Sensoriomotor (0-2 anys): L'aprenentatge es basa en la interacció física amb l'entorn (tocant, mossegant, sacsejant).
  • Preoperacional (2-7 anys): Desenvolupament del llenguatge i el joc simbòlic.
  • Operacions Concretes (7-11 anys): Pensament lògic sobre objectes concrets i la seva manipulació.
  • Operacions Formals (11 anys en endavant): Desenvolupament del pensament abstracte, hipotètic i deductiu.

Conceptes Clau: Assimilació, Acomodació i Aprenentatge

  • Assimilació: L'infant incorpora informació nova dins dels esquemes mentals que ja té. No canvia gaire la seva manera de pensar.
  • Acomodació: L'infant modifica o crea un nou esquema per entendre la nova informació. Passa quan l'experiència nova no encaixa amb el que ja sap.
  • Aprenentatge Significatiu: Relacionar la nova informació amb coneixements previs d'una manera comprensible i rellevant.

Entradas relacionadas: