Teories de l'Aprenentatge i la Motivació: Pavlov, Skinner i Més
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,03 KB
El Condicionament Clàssic: Ivan Pavlov
Ivan Pavlov va ser un neuròleg rus que va estudiar els mecanismes de conducta dels animals, investigant amb gossos i basant-se en l'observació científica. Va decidir traslladar els mecanismes de conducta dels animals als humans i va iniciar un nou estil de fer psicologia basat en els fets i l'experimentació. (L'any 1904 li van atorgar el Premi Nobel de Medicina).
Els Reflexos Incondicionats
Són reaccions automàtiques i innates de l'organisme enfront del medi, és el que es coneix com a conductes instintives o instints. Aquestes conductes són automàtiques, hereditàries i pròpies de cada espècie.
Els Reflexos Condicionats
És un mecanisme de reacció de les persones basat en establir una connexió entre un estímul i un reflex (procés de condicionament).
Teoria del Condicionament Clàssic
És una teoria que serveix per explicar com aprenem a reaccionar davant d'estímuls nous a través de l'acte reflex condicionat. De la mateixa manera que adquirim un reflex condicionat, podem fer el procés invers i aconseguir que el condicionament desaparegui (extinció). Les respostes condicionades mai s'esborren del tot.
Generalització i Discriminació d'Estímuls
Altres mecanismes de condicionament estudiats per Pavlov:
- Generalització: Es produeix quan una resposta condicionada es fa extensiva a elements que tenen característiques similars a l'estímul condicionat. (Exemple: vermell = perill).
- Discriminació: És la capacitat de distingir entre l'estímul condicionat original que ens provoca l'acte reflex condicionat, i els estímuls condicionats que s'hi assemblen.
El Condicionament Instrumental: B.F. Skinner
Skinner va seguir les investigacions de Pavlov i va proposar una teoria més complexa. Volia descobrir les lleis universals de l'aprenentatge.
El mecanisme bàsic del condicionament instrumental és el següent:
- Hi ha una acció sobre el medi.
- Aquesta acció consisteix en anar provant el que hi ha i investigar què passa (mètode d'assaig i error).
- En fer una de les accions, es produeix una resposta.
- Es relaciona l'acció amb una resposta.
- S'ha après que en moure la palanca s'aconsegueix menjar, és a dir, s'obté una recompensa per aquella conducta (reforç).
Motivació Orientada a Objectius i Metes
Un dels impulsos més forts que tenim les persones per motivar-nos és aconseguir un objectiu o meta. Perquè els objectius siguin motivadors han d'estar ben plantejats. La PNL proposa 7 punts per redactar un objectiu de forma correcta:
- Positiu: Pensar en allò que vols en comptes del que no vols. (Exemple: "El meu objectiu és aprovar" en lloc de "El meu objectiu és no suspendre").
- Sota la meva responsabilitat: L'objectiu ha de ser una acció que pots fer tu i que no depèn d'altres persones. (Exemple: "Què puc fer per sentir-me més estimada?" en lloc de "Vull que la gent m'estimi més").
- Especificació: L'objectiu s'ha de descriure de forma específica, concreta i detallada.
- Evidències: S'ha de definir quina serà la prova que et demostri que has aconseguit el resultat desitjat.
- Mida: L'objectiu ha de ser realista.
- Recursos: S'han de definir els recursos que necessites per aconseguir el teu objectiu. Poden ser materials, de temps o l'ajuda d'altres persones.
- Ecologia i conseqüències de l'objectiu: S'han de valorar com t'afectarà a tu aconseguir l'objectiu i també com afectarà les persones del teu voltant.
La motivació en relació amb els objectius es pot donar des de dues perspectives: es pot estar motivat per aconseguir l'objectiu o per evitar-lo (objectiu d'evitació).
Jerarquia de Necessitats: Les Necessitats Deficitàries
Aquestes necessitats són fonamentals per al benestar humà i es classifiquen de la següent manera:
- Les necessitats fisiològiques: Són imprescindibles per a la supervivència i són de naturalesa física.
- Les necessitats de protecció i seguretat: Protecció davant de perills físics o psíquics. Són fonamentals durant la infància i el procés de creixement. Donen autoestima i seguretat.
- Les necessitats d'afecte i acceptació: Fan referència a la pertinença a un grup i tenen a veure amb les conductes socials de les persones.
- Les necessitats de valoració: Cerca de l'autoestima i del concepte positiu d'un mateix. És bàsica per a la supervivència psíquica i per relacionar-se amb els altres.
- Les necessitats d'autorealització: Realització de les possibilitats, capacitats i talents propis i acceptació d'un mateix.