Teories de l'Aprenentatge i Models Pedagògics Clau

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,13 KB

L'Aprenentatge: Definició i Tipus

L'aprenentatge és el procés per mitjà del qual s'adquireixen conceptes, habilitats, conductes, valors, normes o qualsevol altre coneixement.

Principals Tipus d'Aprenentatge

  • Per reforç (Conductisme)
  • Per observació (Aprenentatge social)
  • Per mediació o ajuda (Socioconstructivisme)
  • Per cognició (Constructivisme)
  • Per descobriment
  • Significatiu

Teories de l'Aprenentatge

Aprenentatge per Reforç (Skinner)

Es produeix com a conseqüència de la resposta, agradable o desagradable, que se segueix d'una conducta determinada.

Aprenentatge per Observació (Bandura)

És el que, gràcies al que una persona ha vist fer prèviament a altres, genera la reproducció d'aquests comportaments per imitació.

Aprenentatge per Mediació (Vygotsky)

Incideix en l'ajuda que proporciona una altra persona, en el moment oportú, perquè l'aprenentatge sigui eficaç.

Aprenentatge per Cognició (Piaget)

Considera que aquest és un procés eminentment cognitiu supeditat al desenvolupament i a les estructures mentals que cada infant hagi assolit.

Estadis del Desenvolupament Cognitiu (Piaget)
  1. Intel·ligència Sensomotriu (0 a 2 anys): Es caracteritza per la intel·ligència pràctica.
  2. Intel·ligència Preoperatòria (2 a 7 anys): Caracteritzada per l'aparició del llenguatge.
  3. Intel·ligència Operatòria Concreta (7 a 12 anys): La sortida de l'egocentrisme permet un pensament més objectiu i un raonament més lògic.
  4. Intel·ligència Operatòria Formal (12 a 16 anys): És el nivell més teòric i abstracte al qual pot arribar el desenvolupament.
Adaptacions i Aprenentatge
  • Assimilació: Consisteix en la incorporació d'informació nova a l'estructura mental de la persona.
  • Acomodació: La reorganització dels elements de l'estructura una vegada que s'ha produït una assimilació.

Aprenentatge per Descobriment (Bruner)

Postula que els nens i les nenes han de construir el seu coneixement per mitjà del descobriment dels continguts, que així seran assimilats amb més facilitat.

Maneres d'Adquisició del Coneixement
  • Manera Enactiva: El coneixement s'adquireix per mitjà de l'acció i la interacció directa amb l'element que es vol conèixer.
  • Manera Icònica: El coneixement s'adquireix mitjançant elements visuals no simbòlics.
  • Manera Simbòlica: El coneixement s'obté a partir de la interpretació de símbols, com el llenguatge.

Aprenentatge Significatiu (Ausubel)

Es fonamenta en la incorporació de manera significativa a l'estructura cognitiva de la persona de continguts nous, relacionant-los amb els que ja posseeix.

Dimensions de l'Aprenentatge Significatiu

Dimensió 1: Relació amb el coneixement previ

  • Aprenentatge Significatiu: Els continguts nous es relacionen de manera no arbitrària i substancial amb el que l'alumne ja sap.
  • Aprenentatge per Repetició: Els continguts nous s'aprenen memorísticament i no es relacionen amb l'estructura cognitiva existent.

Dimensió 2: Forma d'adquisició

  • Aprenentatge per Descobriment: Els coneixements han de ser descoberts i incorporats als que ja es posseeixen.
  • Aprenentatge per Recepció: Els coneixements es presenten com a acabats.

Models Pedagògics Històrics

Escola Tradicional

Plantejava l'escolarització de tots els nens i nenes, fos quina fos la seva condició, per educar-los en els valors de la comunitat i fent servir la llengua materna com a vehicle.

Escola Nova

Va ser un moviment pedagògic que va sorgir amb la finalitat d'abordar una renovació dels principis pedagògics que sostenien l'escola tradicional.

Entradas relacionadas: