Teories de l'Aprenentatge: Conductisme, Cognitivisme i Més
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,95 KB
Conductisme
L'objectiu d'estudi és la conducta; hi ha un estímul que provoca una resposta.
Pavlov – Experiments amb gossos.
Skinner – Condicionament operant (coloms).
Conducta + conseqüència agradable = obtenció o augment de la conducta.
Conducta + conseqüència desagradable = eliminació o disminució de la conducta.
Per observació
Des de les teories de l'aprenentatge social, es considera que els raonaments per aportar el conductisme per explicar l'aprenentatge són insuficients, ja que hi ha més factors que influeixen.
Albert Bandura: La resposta que es dona davant d'una situació pot estar mediatitzada pel que s'ha vist fer a altres persones.
Models significatius:
- Aquestes conductes s'incorporen al propi repertori i es mantenen pels reforços.
- Aquest aprenentatge dóna peu a la tècnica del modelatge.
Cognitiu
Piaget va estudiar la intel·ligència, sobretot en la infància.
Per aprendre l'aprenentatge des de l'òptica piagetiana, hem de conèixer:
Els estadis de desenvolupament.
L'aprenentatge és un procés continu subordinat al procés de desenvolupament.
Aquest procés està estructurat en quatre etapes o estadis:
- Intel·ligència sensoriomotora.
- Intel·ligència preoperatòria o intuitiva.
- Operacions concretes.
- Operacions formals (pensaments abstractes i raonament).
Al llarg d'aquests estadis, es van incrementant les habilitats intel·lectuals.
Els processos d'adaptació:
L'equilibri per passar d'un estadi a un altre s'aconsegueix per adaptacions entre el medi extern i l'intern.
Aquestes adaptacions o aprenentatges:
- Són maniobres d'aproximació, incorporació i organització d'objectes i elements externs que formen l'aprenentatge.
- Se succeeixen en un procés d'assimilació i acomodació.
Aprenentatge cognitiu:
Perquè es produeixi l'aprenentatge, calen unes condicions addicionals:
- Una maduració adequada en l'aspecte físic i cognitiu, ja que l'organisme ha d'estar preparat per aprendre.
- L'accés a un nombre prou gran d'experiències en l'entorn físic, tant d'acció com d'abstracció.
- Les interaccions amb el medi social, del qual es reben molts estímuls i continguts, entre els quals hi ha el llenguatge.
Per mediació
Hi ha 3 nivells en el procés d'aprenentatge d'una conducta:
- Zona de desenvolupament real.
- Zona de desenvolupament potencial.
- Zona de desenvolupament proper mediador.
Les intervencions seran més eficaces si es duen a terme a la zona de desenvolupament proper; en cada actuació, cal detectar en quina zona de desenvolupament es troba la persona respecte a l'aprenentatge que adquirirà.
Tècniques: l'emmotllament i l'encadenament.
Per descobriment
Bruner
Construïm el coneixement descobrint continguts que incorporem als que ja tenim i que acabem assimilant.
Importància de la motivació i la participació activa.
Desafiament. El més important són les estructures que es van formant durant el procés d'aprenentatge que permetran l'acomodació d'informacions noves.
Hi ha tres maneres de conèixer, progressives i acumulatives:
- Manera enactiva: representació del món mitjançant l'acció.
- Manera icònica: es produeix emprant les imatges que representen una seqüència d'actes.
- Manera simbòlica: utilitzant el llenguatge com a eina de cognició.
Significatiu
Ausubel
Es basa a incorporar nous continguts de manera significativa a l'estructura cognitiva preexistent.
Perquè es produeixi, s'han de donar dues condicions:
- Nous continguts significatius, clars i ordenats.
- La persona vulgui aprendre.
Ajuda a que els coneixements siguin més sòlids.
Útil per: persones amb discapacitat intel·lectual o dificultats d'aprenentatge.