Teories de l'Aprenentatge: Comunicativa, Crítica i Dialògica

Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,73 KB

Teoria de l'Acció Comunicativa i Educació Transformadora

Teoria de l'Acció Comunicativa (Habermas)

És una teoria social fonamentada en el llenguatge i les estructures d'acció, perfilades per una racionalitat on els subjectes, capaços de llenguatge i acció, comprenen el seu món de la vida.

Educació Transformadora (Freire)

Concebre la vida i el món com un procés, la realitat com a objecte de coneixement, pràctica i transformació, reconstruint la nostra pràctica i coneixements a través del pensament científic. Pensar la societat críticament i combatre la injustícia des de l'educació. Partir de la realitat per conèixer-la i canviar-la. Educar per transformar.

Pedagogia Crítica: Ahir i Avui

Primera Pedagogia Crítica

  • Subjecte com a objecte.
  • Model de societat i persona integrat en projectes globals.
  • Aprenentatge basat en el coneixement del món objectiu i successos físics.
  • Crítica de la raó instrumental.
  • Prioritat dels interessos col·lectius.
  • Igualtat homogeneïtzadora.
  • Educador com a líder polític.
  • Aprenentatge basat en el coneixement dels educadors o idees de l'avantguarda.
  • Influència del marxisme i la primera teoria crítica.
  • Autors destacats: Ferrer i Guàrdia, Freinet, Makarenko, Tolstoi, Neill, Illich i Freire.

Pedagogia Crítica Actual

  • Reconeixement del subjecte.
  • Construcció del model social a través del diàleg.
  • Aprenentatge basat en el coneixement dels mons objectiu, social i subjectiu.
  • Defensa de la raó comunicativa.
  • Convergència entre interessos individuals i col·lectius.
  • Igualtat basada en el respecte i la diferència.
  • Educador com a facilitador del diàleg.
  • Aprenentatge basat en la igualtat de diferències.
  • Influència de la teoria crítica actual i teories duals de la societat.
  • Autors destacats: Freire, Willis, Apple i Giroux.

La Investigació-Acció

Creada per Kurt Lewin, la investigació-acció és una activitat de grups i comunitats per a la millora i el canvi. És una pràctica social reflexiva que integra teoria i praxi, implicant la interacció entre investigador, clients i pràctics.

Fases

  • Planificació
  • Acció
  • Observació
  • Reflexió

Característiques

  • Integració de teoria i praxi.
  • Objectiu de canvi i millora.
  • Rebuig de la concepció positivista.
  • Col·laborativa i participativa.
  • Procés sistemàtic d'aprenentatge amb intel·ligència crítica.
  • Professional com a investigador que busca la millora reflexiva.
  • Flexibilitat metodològica.

Comunitats d'Aprenentatge i Principis de l'Aprenentatge Dialògic

Comunitats d'Aprenentatge

Grups que comparteixen una passió i interactuen per aprendre. Resolen problemes, dialoguen i comparteixen informació, interessos i ambicions. Cada membre actua com a mestre i tutor, planificant activitats i desenvolupant eines i marcs de referència.

Principis de l'Aprenentatge Dialògic (Flecha)

  1. Diàleg igualitari: Respectar la igualtat basant-se en la validesa dels arguments.
  2. Intel·ligència cultural: Totes les persones tenen les mateixes capacitats per al diàleg.
  3. Transformació: Transformar les relacions entre la gent i el seu entorn.
  4. Dimensió instrumental: Aprendre els coneixements i habilitats necessaris.
  5. Creació de sentit: Recuperar el sentit de l'aprenentatge.
  6. Solidaritat: Fomentar la democràcia, la igualtat, la pau i la llibertat.
  7. Igualtat de diferències: Oportunitat d'aprenentatge de qualitat per a tothom.

Entradas relacionadas: