Teories de l'Aprenentatge: Comunicativa, Crítica i Dialògica
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,73 KB
Teoria de l'Acció Comunicativa i Educació Transformadora
Teoria de l'Acció Comunicativa (Habermas)
És una teoria social fonamentada en el llenguatge i les estructures d'acció, perfilades per una racionalitat on els subjectes, capaços de llenguatge i acció, comprenen el seu món de la vida.
Educació Transformadora (Freire)
Concebre la vida i el món com un procés, la realitat com a objecte de coneixement, pràctica i transformació, reconstruint la nostra pràctica i coneixements a través del pensament científic. Pensar la societat críticament i combatre la injustícia des de l'educació. Partir de la realitat per conèixer-la i canviar-la. Educar per transformar.
Pedagogia Crítica: Ahir i Avui
Primera Pedagogia Crítica
- Subjecte com a objecte.
- Model de societat i persona integrat en projectes globals.
- Aprenentatge basat en el coneixement del món objectiu i successos físics.
- Crítica de la raó instrumental.
- Prioritat dels interessos col·lectius.
- Igualtat homogeneïtzadora.
- Educador com a líder polític.
- Aprenentatge basat en el coneixement dels educadors o idees de l'avantguarda.
- Influència del marxisme i la primera teoria crítica.
- Autors destacats: Ferrer i Guàrdia, Freinet, Makarenko, Tolstoi, Neill, Illich i Freire.
Pedagogia Crítica Actual
- Reconeixement del subjecte.
- Construcció del model social a través del diàleg.
- Aprenentatge basat en el coneixement dels mons objectiu, social i subjectiu.
- Defensa de la raó comunicativa.
- Convergència entre interessos individuals i col·lectius.
- Igualtat basada en el respecte i la diferència.
- Educador com a facilitador del diàleg.
- Aprenentatge basat en la igualtat de diferències.
- Influència de la teoria crítica actual i teories duals de la societat.
- Autors destacats: Freire, Willis, Apple i Giroux.
La Investigació-Acció
Creada per Kurt Lewin, la investigació-acció és una activitat de grups i comunitats per a la millora i el canvi. És una pràctica social reflexiva que integra teoria i praxi, implicant la interacció entre investigador, clients i pràctics.
Fases
- Planificació
- Acció
- Observació
- Reflexió
Característiques
- Integració de teoria i praxi.
- Objectiu de canvi i millora.
- Rebuig de la concepció positivista.
- Col·laborativa i participativa.
- Procés sistemàtic d'aprenentatge amb intel·ligència crítica.
- Professional com a investigador que busca la millora reflexiva.
- Flexibilitat metodològica.
Comunitats d'Aprenentatge i Principis de l'Aprenentatge Dialògic
Comunitats d'Aprenentatge
Grups que comparteixen una passió i interactuen per aprendre. Resolen problemes, dialoguen i comparteixen informació, interessos i ambicions. Cada membre actua com a mestre i tutor, planificant activitats i desenvolupant eines i marcs de referència.
Principis de l'Aprenentatge Dialògic (Flecha)
- Diàleg igualitari: Respectar la igualtat basant-se en la validesa dels arguments.
- Intel·ligència cultural: Totes les persones tenen les mateixes capacitats per al diàleg.
- Transformació: Transformar les relacions entre la gent i el seu entorn.
- Dimensió instrumental: Aprendre els coneixements i habilitats necessaris.
- Creació de sentit: Recuperar el sentit de l'aprenentatge.
- Solidaritat: Fomentar la democràcia, la igualtat, la pau i la llibertat.
- Igualtat de diferències: Oportunitat d'aprenentatge de qualitat per a tothom.