Teoria de Schmidt: Programes Motors i Habilitats
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,02 KB
A mesura que el senyor Schmidt anava perfeccionant la teoria, va corregir la idea dels programes motors, dient que es creaven programes motors generals que permetien adaptar-se a diferents situacions. Els programes motors presenten unes variables:
Variables dels Programes Motors
Invariants: Variables que no es poden modificar i, si es modifiquen, s'està canviant l'habilitat i se n'està creant una de nova. CANVI DEL PROGRAMA MOTOR (canvi d'habilitat). Trobem tres invariants per modificar el programa motor:
- Seqüència temporal dels moviments.
- Temps relatiu en què fem cada secció de moviment (el temps que utilitzem en moure cada part del cos en una acció determinada). Si fem l'acció més ràpid, el temps proporcional serà el mateix.
- Força relativa que fa cada part del cos. Puc fer més o menys força, però la força relativa dels diversos músculs serà la mateixa dintre de la proporcionalitat.
Paràmetres: Variables que ens ajuden a adaptar-nos a les diferents situacions. Doten de flexibilitat als programes motors. ADAPTACIÓ D'UNA HABILITAT A DIFERENTS SITUACIONS. Aquí no es canviarà el programa motor, sinó que s'estarà adaptant el programa motor en diverses situacions. Trobem quatre paràmetres:
- Durada total (temps parcials): És a dir, no canviem el programa motor (percentatges) sinó que canvia el temps total; fem l'habilitat més ràpidament.
- Força total.
- Selecció muscular (fer la mateixa habilitat amb diferents músculs. Ex: xutar amb la dreta i fer-ho amb l'esquerra; diferents músculs però mateixa habilitat).
- Direccionalitat (fer la mateixa habilitat però per la dreta/esquerra, endavant/enrere...).
Mesura de l'Aprenentatge Motor
Mesura de la Persistència
Test de Retenció: Consisteix a realitzar un test-retest, per valorar l'aprenentatge (situacions iguals) sense pràctica de l'habilitat entre ambdós tests.
Mesura de l'Adaptabilitat
Test de Transferència: S'utilitza un cop se sap segur que la persona domina l'habilitat en la situació determinada (entorn d'aprenentatge), i es realitza alguna modificació en:
- Contextos o Entorn físic
- Individu: augment de la pressió o aplicant distraccions, treballar amb fatiga.
- Augment del feedback.
- Petits canvis de la tasca.
- Petites variacions.
Mesura de l'Atenció
Fer una doble tasca. Si la tasca que està practicant i volem valorar la té ben interioritzada, podrà fer dues tasques. Si manté el rendiment o el baixa poc, significa que ha automatitzat la tasca, i si baixa molt, significa que no ha automatitzat el suficient.
Mesura de l'Estabilitat
Presentar pertorbacions i utilitzar els tests de transferència.