Teoria de la Relativitat i Física Quàntica: Aportacions a la Cosmovisió Actual
Enviado por Chuletator online y clasificado en Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,75 KB
Teoria de la Relativitat
Teoria Especial de la Relativitat: F: E (energia) = M (massa) · C2 (constant)
Exemple 1: rellotges. Exemple 2: bessons.
Teoria General de la Relativitat: Velocitat de la llum insuperable. Ens proposa l’existència d’un camp gravitatori, que permet explicar les trajectòries dels astres. Segons Newton, dues masses sempre s’atrauen (forces d’atracció), com per exemple el Sol i la Terra. En canvi, segons Einstein, les grans masses deformen l’espai-temps. El Sol fa que l’espai estigui corbat i, per tant, la Terra “cau” cap al Sol fent voltes perquè el Sol ha corbat aquell espai-temps. Llavors aquesta caiguda és l’òrbita de la Terra i ell parla de camp gravitatori.
Dimensions segons Einstein
Quantes dimensions hi ha? Segons Einstein es parla de 4 dimensions, tres espaials i 1 temporal. Les espaials són: llargada, amplada, profunditat. Aquestes dimensions estan relacionades, si modifiques una, les altres estan afectades. La manera més fàcil de modificar-ho és canviar la velocitat; l’espai es contrau i el temps es dilata.
Proves de la Teoria General
Al principi, quan es va formar la teoria, era un constructor matemàtic però sense proves. Només es formulaven supòsits. Einstein deia que si era certa s’haurien d’observar uns fets, però més tard s’han anat confirmant:
- L’expansió de l’univers. Al 1924, Hubble, amb un telescopi, va observar l’expansió.
- Es van comprovar alteracions en l’òrbita de Mercuri. Per què? Doncs perquè les grans masses modifiquen l’espai-temps, i si hi ha proximitat entre masses, l’espai-temps es veu modificat.
- Hi ha modificacions amb el temps, ja que el temps és relatiu a la velocitat. Si anem a un avió molt ràpid, el temps es veu modificat.
- Quan hi ha un eclipsi solar es poden captar modificacions en la trajectòria de la llum que emeten cossos molt lluminosos com els quàssars.
Aportacions de la Física Quàntica a la Cosmovisió Actual
Antigament, els presocràtics ja parlaven d’àtoms i en un inici significaven partícula invisible. Ara ja no podem dir el mateix perquè progressivament s’han anat descobrint components de l’àtom. Fins als inicis del segle XX es distingia en un àtom un nucli compost de protons i neutrons i una perifèria d’electrons.
Al segle XX es pregunten si els protons són compostos, si són elements irreductibles i es pregunten com definir els electrons, neutrons i protons. S’arriba a la conclusió que estan compostos de quarks i se’n distingeixen 6 tipus. Llavors es van preguntar què era un quark? i un electró? Un quark és una ona.
FALTA MEITAT