Teoría del liderazgo situacional: creador Blanchard
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,31 KB
S’ha de ser molt flexible. La teoria parteix d’una idea que tot directiu ha d’utilitzar 2 comportaments ('tarea y apoyo') i es pot utilitzar molt o poc. Es basa en canviar l’estil de lideratge segons amb la persona que estigui treballant i en funció de cada situació. Es busca 2 qualitats: flexibilitat i eficàcia.
Tarea (per la feina)
Quan dic que s’ha de fer, com ho has de fer (dones directius i procediments), prioritzo (en l’ordre que has de fer les coses), posar dates límits i observar (controlar) el que tu fas. (Per tant: dónar instruccions, controlar, revisar d’aprop la feina). Si al contrari és poc comportament de tarea, et diré les metes generals i la persona ja triarà com ho fa (no controlaré tant).
Apoyo (per controlar/desenvolupar la persona)
Dono explicacions, demano suggeriments, escolto (idees, suggeriments, problemes), felicito (dono reconeixement a les coses ben fetes), i facilito (si una persona té un problema, no li diré la solució però si, quines eines pot seguir per així ajudar-lo, però sense donar-li la resposta). També motivar i recolzar als subordinats, explicar perquè aquella feina és important. (Per tant, demanar suggeriments, escoltar i facilitar perquè tinguin idees).
4 estils de direcció
(no es tracta de saber aplicar els quatre, sinó saber en el moment que s’ha d’aplicar).
- S1/E1: alta tarea y bajo apoyo à estilo autoritario (yo decido cómo se hacen las cosas).
- S2/E2: alta tarea y alto apoyo à segueixo dient tot el que es vol fer, però escolto, demano suggeriments però al final decideixo jo. HABLAMOS / YO DECIDO.
- S3/E3: baja tarea y alto apoyo à fa que el treballador treballi en la identificació de problemes i establint metes, el deixa prendre decisions en com fer una feina o com solucionar un problema, jefe facilita confiança, ajuda, recursos i idees, escolta i facilita la resolució de problemes i presa de decisions, però el jefe és el que al final després d’escoltar les opinions fa la decisió final i avalua el treball amb el treballador. DECIDAMOS.
- S4/E4: baja tarea y bajo apoyo à permetre que una persona pugui prendre les seves decisions però creant un feedback amb el jefe. S’haurà d’informar el jefe. Li dirà les metes generals però et deixarà decidir el procés per trobar les solucions, et facilita informació quan t’encalles. DECIDE TU / DELEGAR.
Nivell de desarrollo / Madurez
- Avaluar la competència (basada en LA FORMACIÓ, EXPERIÈNCIA i HABILITAT)
- Avaluar la motivació (INTERÈS à vols fer-ho?, i CONFIANÇA à t’atreveixes?)
Nivell de Madurez
- Nivell D1: expressa baixa competència i alta motivació
- Nivell D2: es refereix als individus amb baixa competència i baixa motivació
- Nivell D3: persones amb alta competència i baixa motivació
- Nivell D4: individus amb alta competència i alta motivació
Nivell de Desarrollo
- Tenir un nivell de desarrollo inferior no té perquè ser negatiu. Tots passem per aquet motiu con comencem una feina nova
- Poden aplicar-se diferents estils a una mateixa persona
- El direciu, ha de conduir a la gent des de S1 fins al S4.
- El més normal és que quan entres a una empresa t’apliquin un S1 i mica enmica et vagin delegant més responsabilitat
- Algunes persones tenen més desarrollo en certs aspectes del seu treball i menys en altres.
- Nivell de desarrollo s’ha de jutjar amb un objectiu específic present o una feina en particular.
Exemple: “Cas Júlia”:
- Nivell desarrollo 1: li falla l’experiència à nivell de competència baix (li falta experiència i l’habilitat no ho sabem) i nivell motivació alt (té ganes). AT/BA (S1)
- Nivell desarrollo 2: no li surten les coses bé i et diu vols dir que sóc bona? à nivell competència baix i motivació baixa. AT/AA (S2)
- Nivell desarrollo 3: al cap d’un temps, aprendrà i farà bé les coses i jo (jefe) me’n adonaré que no em necessita i li proposaré si li sembla bé que ella vagi fent les coses i ja l’aniré ajudant si alguna cosa no la sap fer. He detectat que és competent. Li dic que ella sola vagi a veure un client. 2 respostes: à nivell de competència alt i nivell motivació baix. BT/AA (S3)
o Jo sola? I si m’equivoco? à el jefe li diu que si que ho farà be i li dona confiança i motivació
o O diu: jo no vaig a veure clients, que no li interessa à li falta interès i intentaré convèncer perquè ho faci
- Nivell desarrollo 4: el client li ha dit al jefe que la Júlia ho va fer molt bé i ara passa a estar molt motivada. El jefe li delega feines. Ja no se li haurà d’ensenyar, ja està prou formada i motivada. à nivell de competència alt i nivell de motivació alt. BT/BA (S4)
- Si no té HABILITAT mai serà competent.
- Si tens un nivell 4 treballant com a recepcionista i canvies de feina a un lloc més alt, passaràs a tenir un nivell de desenvolupament 1 a la feina nova. El jefe faria un error si no canvia de 4 a 1.
- O també pots descendir de nivell (regressió) i com a màxim es pot baixar a un S3 perquè la competència no la perdràs, el que si que perds és la motivació
- UNA PERSONA SE LI POT POSAR DIFERENTS TAREAS à SI