Teknika kualitatiboa
Enviado por Chuletator online y clasificado en Matemáticas
Escrito el en vasco con un tamaño de 20,01 KB
5.GAIA-BILERAK ZUZENTZEA ETA INFORMAZIOA
ELKARTRUKATU EDO EZTABAIDATZEKO BESTE TEKNIKAK
TALDE LANAK ETA BILERAK
Bilera motak
Bilera informatiboak, formatiboak, erabakiak hartzekoak eta sormenezkoak.
BILERAK GIDATZEA
Bilerak eraginkorrak izatekotan, beharrezkoa izaten da animatzaile, koordinatzaile
edo moderatzaile lana hartuko duen pertsona batek gidatzea.
Bilera koordinatzailearen funtzioak
Animatzaileak berez zenbait funtzio bete behar ditu: ekoizlea, errazlea eta erregulatzailea.
Funtzio ekoizlea
Funtzioak edukiarekin du lotura eta lanerako plan bat ezartzean datza:
Helburuak
ezarri, metodologia eta jarraitu beharreko prozedurak zehaztu.
Bilera bakoitzean koordinatzaileak gai zerrenda aurkeztuko du eta bileraren
helburu zehatzak gogoraraziko ditu.
Bileran zehar parte-
Hartzeak moderatuko ditu, gaia errespetatzen dela zainduz.
Era berean, helburuak zein mailatan lortzen ari diren adieraziko du. Azkenik, jasotako
ekarpenak eta lortutako ondorio eta helburuak laburtuko ditu.
Funtzio errazlea
Funtzio honek edukiekin eta taldekideen parte-hartzearekin du lotura.
Moderatzailearen lana hitz egiteko aukera guztiei ematea da, denek komunikatzeko
eta beren ideiak azaltzeko aukera eduki dezaten. Beraz, alde batetik etengabe hitza
hartzeko joera izaten duten pertsonak eusten saiatu beharko du eta, bestetik, lotsa,
nagikeria edo beste zerbaitengatik parte hartzea kostatzen zaienak akuilatzen. Azken
finean, kideek sumatu behar dute guztien ekarpenak direla garrantzitsuak.
Funtzio erregulatzailea
Funtzio honek taldearekin du lotura, hau unitate funtzionaltzat hartuta. Taldeetan
sortzen diren gatazkak konpontzeari dagokio.
Koordinatzaile lana egiten duen pertsona, nolabait esan, taldearen kontzientzian
bilakatzen da, beronen ekintzen azpian dauden sentimendu eta emozioak interpretatuz,
askotan inkontzientean egoten baitira.
Bilera arrakastaz gidatzeko urratsak
Bilera oro helbururen bat edo gehiagorekin deitzen da eta haiek lortzea bilera
gidariaren zeregina izango da. Edozein bilera gidatzeko hiru dira jarraitu beharreko urratsak:
Prestaketa
Komenigarria izaten da bilerak planifikatzea. Horretarako beharrezkoa da:
• Bileraren helburuak zehaztea.
• Landu beharreko gaiak erabakitzea.
• Partaideak nortzuk izango diren aukeratzea.
• Deialdia egitea.
• Etorri beharreko guztiak deituak daudela ziurtatzea.
Materiala prestatu, bilera zein motatakoa den, puntualtasuna
Garapena
Gidaria izan behar duenak giro atsegin eta lasaigarri bat sortu.Animatzaileak edo moderatzaileak bileraren helburua eta tratatu beharreko gaia
gogoraraziko ditu. Bilerak gutxi gora behera zenbat iraungo duen ere aipatzea komeni da.
Bileran moderatzaileak parte hartzea bilatuko du eta taldea lortu nahi diren
helburuetarantz bideratu. Helburu horiekin, honako betebeharrak bereziki zainduko ditu:
• Parte hartzea sustatu.
• Taldea blokeatzen denean esku hartu.
• Lortu nahi diren helburuetarantz bideratu taldea.
Bukaera
Bileraren helburuak bete direnean amaierarekin hasi behar. Hau ere prestatu
ahalik eta naturalena izan dadin. Batzuetan, denbora joan delako edo… aurreikusitako helburuak lortu gabe itxi beharko da. Itxiera honelako zerbait esanez: “bilera amaitu
egingo dugu...”, “beste iritziren bat labur esateko moduan baldin balego...”. Bileraren itxiera, arrakastatsuak izan bada ala ez, ondorio batzuk jasoz egingo da. Horretarako honako segida hau erabilgarria izan liteke:
• Bileraren helburua gogoratuko da.
• Eztabaidagaiak laburtu egingo dira eta tratatutako arazo garrantzitsuenak berrikusiko
dira.
• Lortutako adostasunak eta lortu beharrekoak jasoko dira.
Azkenik, parte hartzea eskertu eta bilera amaitutzat emango da.
Ohitura ona da bileren akta egitea. Bertan tratatutako gaiei buruzko gauzarik
adierazgarrienak eta ondorio eta lortutako adostasunak jasoko dira.
JENDAURREAN HITZ EGITEA
Jendaurrean hitz egitearen beldurra
Jendaurrean informazioa, orientabideak, entretenimendua eta abar aurkeztu behar izatea. Beharrezkoa izango da gaitasun hori edukitzea, aurreikusitako komunikazio helburuak betez: motibatzea, parte hartzea sustatzea…
Azalpenen helburuak
Jendaurrean hitz egiterakoan ez da beti helburu bera edukitzen. Hiru helburu mota
bereiz daitezke:
Informatzea. Ezagupenak edo gai bati buruz ulermena handitzeko informazioa edo ideiak ematean datza. Adibidez, sukaldeko errezeta bat azaltzea.
Bultzatu edo konbentzitzea. Jendearen ekintzetan eragiten saiatzea da helburua. Adibidez, telebistako publizitateak zenbait produktu erostera bultzatu
Entretenitzea. Talde bat entretenitzean edo gizarte erritual bat zuzentzean datza.Adibidez, sustatzaile soziokulturalen lana.
Eszena ezagutu eta menperatzea
Bi elementu hauek emailearengandik kanpo daude, baina aldez aurretik ezagutzea garrantzitsua da.
Auditorioa: Garrantzitsua da lekua ezagutzea, horretarako auditorioarekin ohitzea egokia izaten da, bere tamaina ezagutu, mahai baten atzean eserita edo zutik egongo den jakitea, mikrofono baten bidez hitz egingo den.
Entzuleak: Entzuleek, neurri handi batean, eman beharreko komunikazioa baldintzatuko duen aldagaia osatuko dute. Zentzu honetan entzuleen ezaugarriei buruzko gero eta datu gehiago eduki, diskurtsoa prestatzeko informazio aberatsagoa eduki ahal izango da.
Aurkezpenaren prestakuntza
Azalpen on bat egiteko garrantzitsua da gaia dominatzea. Horretarako gaiaren prestakuntza sakona oinarrizkoa izango da. Azalpen batek orokorrean hurrengo atalak eduki behar ditu:
Sarrera, Zertaz hitz egingo den, Zergatik, Nola?, Bukaera.
Ondoren kontuan hartu beharreko zenbait aholku (Ahozkoa ez den komunikazioa):
• Hasteko ahots tonu altua eta indartsua eduki (azkenengo lerroan daudenentzako
modukoa).
• Tonua, abiadura eta bolumena aldatzen joan (jendea ez aspertzeko eta hitzari
bizitasuna emateko).
• Ikus edo ikus-entzunezko elementuak erabili (interesa pizten dute eta monotonia
ekiditen dute).
• Umorea eta ukitu sinpatikoa erabili (beti entzuleei egokitua).
• Entzuleen arabera, janzkera egokia erabili.
• Begien kontaktua
• Irribarrea garrantzitsua da
Ekidin:
• Agerpenak inprobisatzea.
• Buruz ikasitakoaz fidatzea.
• Lehenengo pertsonan hitz egitea.
• Urduri egoteagatik edo garrantzirik gabeko akatsengatik barkamena eskatzea.
• Kalkulatutako denbora gainditzea.
• Eraztunak, giltzak, boligrafoak... Bezalako gauzekin jolastea.
• Eskuak bizkar atzean, mahaiaren azpian edo poltsikoetan ezkutatzea.
• Keinu gehiegi egitea.
Eszenaratzea. Beldurra gainditzea
Pentsatu behar den gauza bat entzuleak aurkezle edo hizlariaren alde daudela,
eta entzutera eta ikastera doazela da eta inoiz ez epaitzera. Izan ere, han dagoena besteei
zer edo zer eskaintzeko daukalako da, eta hori garrantzitsua da. Auto-konfiantza oinarrizkoa da beldurra kentzeko.Konfiantzak segurtasuna ematen du eta segurtasunak antsietatea eta beldurra txikiarazten ditu.
2- Haur hezitzailea zaren aldetik zein gatazkekin topa zaiztezke? HAURREN ARTEKO GATAZA, HEZITZAILE FAMILIEN GATAZKA, HEZITZAILE HEZITZAILEEN ARTEAN, familia familiakin
6.Gaia-Gatazkak
Gatazkaren definizioa
Gatazkak, bi pertsona edo gehiagoren artean euren interesen, beharren, desioen
edo baloreen arteko bateraezintasunengatik sortzen diren kontrakotasun edo
desadostasun egoerak dira.
Gatazkaren iturburuak
Baliabideak kontrolatzeko nahia (elikagaiak, ura, jantziak, lurra...).
• Satisfazio psikologikoak bilatzea (taldekide izatea, auto-errealizazioa, ospea,
boterea...).
Christopher Moore-ek (2)
Gatazka
Gune gisa arrazoi hauek azaltzen ditu:
• Aldeek bateraezintzat jotzen dituzten interesen eta beharren gatazka.
• Egitura eta botere erlazioen arazoak.
• Balore eta printzipioen arazoak.
• Informazio arazoak.
• Pertsonen arteko erlazioen arazoak.
Gatazka motak
Hartu dezaketen formaren arabera: gatazkak bi eratakoak izan daitezke:
Ezkutatutako gatazka: Ez da argi agertzen baina hor dago. Gatazka hauek ezkutatuta egoten dira ekidin, saihestu edo atzeratzen direnean.
Ageriko gatazka: Era irekian agertzen da.
Erlazioaren arabera: Aldeen artean ezartzen den erlazioaren arabera, gatazkak horrela sailka daitezke:
Banakakoak. Pertsonen barne gatazkak dira (baloreak, egoera intimoak eta abar). Barneko arazoek antsietatea, ezegonkortasuna eta desoreka sortzen dute. Hiru motatako gatazkak eman daitezke.
Frustrazioa. Proposatutako helburua lortzen ez denean, pertsonek defentsa portaerarekin erreakzionatzen dute. Gaur egungo gizarte konpetitiboan oso maiz ematen dira frustrazio pertsonalak sortzen dituzten garaile eta garaituen egoerak.
Interesen gatazka. Era berean agertzen diren motibazioak elkartezinak izaterairits daitezke.
Erakargarritasuna - erakargarritasuna: aukera guztiak erakargarriak direnean, baina bat bakarrik aukera daitekeenean. Adibidez, liburu bat erosteko beste diru daukagu, baina bi gustatzen zaizkigu.
Ekiditea - ekiditea: bi aukera desegoki izan, baina bat aukeratu behar denean. Adibidez, azterketa baterako ikasten geratu eta ezin atera lagunekin; edo beraiekin atera eta azterketa suspenditu.
Erakargarritasuna - ekiditea: aukera batek aldi berean ezaugarri positiboak eta negatiboak dituenean. Adibidez, argaltzeko dieta egiten denean eta afari erakargarri batera gonbidatzen gaituztenean. Sentimendu anbibalenteak dira.
Rolen gatazka. Pertsona orok rol edo espero diren portaera desberdinak ditu. Kasu batzuetan espero diren rolak (espero den rola) ez datoz bat pertsona horrengandik antzematen (nabaritutako rola) direnekin edo bere ekintzekin (jokatutako rola).
Pertsonen artekoak. Bi pertsona edo gehiago haserretzen direnean gertatzen da, hirugarren bat, ideia bat edo bi aldeek lortu nahi duten ondasunen bat bitarteko.
Taldeen arabera
Talde-barnekoak. Taldearen barruan gertatzen da. Taldea osatzen duten kideren bat edo batzuek sortzen dute gatazka.
Talde-artekoa. Erakunde bateko talde desberdinen arteko gatazkak dira, adibidez, enpresa bateko departamentu desberdinen arteko gatazkak.
GATAZKAK TALDEETAN
Taldeen arteko gatazken ondorioak eta emaitzak
Emaitza funtzionalak
Gatazka funtzionala taldearen helburuak indartzen dituenean eta bere lana
hobetzen duenean izaten da.
Emaitza disfuntzionalak
Gatazka disfuntzionala taldearen lana kaltetzen duena da. Beraz, gatazken
irtenbide disfuntzionalak negatiboak dira.
Gatazka gehiegi edo gutxiegi
Talde batean inolako gatazkarik ez edukitzeak edo gatazka gehiegi izateak bere
helburuen lorpena oztopatuko du.
GATAZKAK EBAZTEA
Gatazkei aurre egiteko premisak
Oso garrantzitsua da tolerantzia, kooperazioa eta laguntasuna erabiltzea, komunikazio teknika eta trebetasun sozialekin batera gatazken konponbide prozesua errazteko. Zenbait gatazka garrantzi txikikoak dira eta beste batzuk konplexuagoak izaten dira.
Gatazkari aurre egitea
Gatazka bat konpontzeko lehenengo pausoa gatazka badagoela eta konpontzeko
beharra dagoela onartzea da.
Posizioak eta interesak definitzea
Posizioa alde bakoitzak lortu nahi duena da eta gatazkaren iturburua izan daiteke.
Interesa helburua lortzera bultzatzen duen arrazoia da. Posizioek zer adierazten dute eta
interesek arrazoi pertsonalak, zergatik, alegia. Oso garrantzitsua izaten da interesak argitzea, interesak asebetetzea lortzen bada, bi aldeetatik hainbat aukera eta alternatiba eskainiz, posizioak alda daitezkeelako. Dena den, bi aldeek onuraren bat ateratzeko biek amore eman beharko dute. Hau elkarrizketaren bitartez bakarrik lor daiteke: errespetua, tolerantzia, pazientzia, entzutea, auto-kontrola, aurre-juzgurik ez egin, zintzotasuna, umiltasuna.
Gatazkak konpontzeko pausoak
Arazoa definitu. Ikuspuntu ahalik eta objektiboenean definitu beharko litzateke: Zein da arazoaren arrazoia?, Zer doa gaizki?, Zer gertatzen ari da?
Izan daitezkeen zergatiak aztertu: Zein da arrazoi garrantzitsuena? Zergatik eragiten dit? Zergatik eragiten dio besteari?
Helburuak argi definitu:Zer lortu nahi da? Zergatik? Lehentasunak jarri, hau da, zeintzuk ote dira garrantzitsuenak? Helburu hauek errealistak direla ziurtatzea (bideragarriak).
Posibleak diren alternatibak bilatu: Zer egin daiteke ezarritako helburuak lortzeko?, Posibleak diren konponbideen zerrenda egin?, Konponbide horiekin aldeek lor ditzaketen onurak gehitu zerrendari.
Konponbiderik egokiena aukeratu. Negoziazio printzipio orok honako galderari erantzun behar dio: Zer egingo da inor galtzaile atera ez dadin? Alde batentzako garrantzia handirik ez duten, baina beste aldearentzat oso garrantzitsuak diren gairik ba ote dagoen aztertu. Beste aldearentzako garrantzia txikikoa, baina norberarentzat oso garrantzitsuak diren gaiak badauden aztertu. Zertan daude amore emateko prest bi aldeak? Zertan ez dago amore emateko prest (desiratu nahi dena eta onartu ezin daitekeenaren arteko aldea)?
Momentua eta tokia aukeratzea ere oso garrantzitsua da. Beste pertsona batzuk
aurrean egoteak, lantokia, komunikazioaren oztopo fisikoak eta abarrek saiakera porrotera
eraman dezakete.
GATAZKEN EBAZPENERAKO BIDEAK
Bide exogenoak:
Justizia. Auzitegietan konpontzen da, legediak aplikatuz.
Bitartekaritza. Inpartziala den hirugarren baten parte hartzean datza. Honek bi aldeen arteko negoziazioa lagundu eta erraztu egiten du.
Arbitrajea. Itundutako akordioak betearaztea exijituko duen aginte-erakunde bateko ordezkari den hirugarren baten parte hartzean datza. Hau da, aldeentzako izaera lotesle edo derrigorrez betebeharrekoa dauka.
Bide endogenoak
Norgehiagoka. Indartsuenaren legea da. Gatazkak konpontzeko modurik antzinakoena da eta beti irabazlea eta galtzailea eragiten ditu.
NEGOZIAZIOA (Haur hezkuntzan). Bi pertsona edo gehiagoren arteko elkarrizketan oinarritzen den teknika da. Bi aldeak onartutako akordio batera eramaten ditu eta biek elkarren artean lana egiteko prest egotea inplikatzen du.
Belarri-aulkiaren eta aho-aulkiaren txokoa
Elkarrizketa hezigarria
Kontratua
Gela batzarra
Gatazkei aurre egiteko modua
Bigarren bidioan, haurra beste ume batengana hurbiltzen da. Bestearen belarria hartzen du baina, ez du modu txarrean egiten. Modu txarrean egin ez arren, beste haurrari ez zaio asko gustatzen edo min eman dio eta bere erreakzioa negar egitea da. Haurra harrituta gelditzen da, egindakoa ez du nahita egin eta ez du bestearen erreakzioa ulertzen.
Berriz ere belarritik hartzen dio eta besteak eskapo egiten du bere ondotik aldentzen.
Ikusi dezakegu, ez duela nahita egiten. Sozializatzea eta berarekin jolastea da nahi duena baina, beste haurrari ez zaio bere sozializatzeko modua gustatzen eta ihes egiten du, haurra bakarrik utziz.
“Reconocer al otro” deituriko bideoan, haur batek ez du ulertzen beste haurraren erreakzioa, hau da, oraindik egozentrismoan dago.
“Juegos e interacciones ” deituriko bideoan haurrak modu independientean ari da jolasten. Hala ere, ondoren haur bakoitza besteari jostailua eskuetatik kentzen saiatzen da eta aldi berean, interakzionatzen ari dira.