Tecnologies de l'Informació i la Comunicació

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 8,83 KB

TIC: Tecnologies de l'Informació i la Comunicació

Són tots els elements, les tècniques i els procediments utilitzats en el tractament, la transmissió i la gestió de la informació, a través de mitjans electrònics i informàtics. Agrupen elements i tècniques utilitzades en el tractament i transmissió de la informació. Es composen de:

  • Les xarxes de comunicació per transmetre i difondre la informació. (xarxes de telefonía, wifi, banda ampla, radio, tv…)
  • Els aparells/dispositius per manipular, visualitzar i gestionar la informació. (reproductors audio/video, ordinadors, televisions, pisarres digitals, tauletes, telèfons, robots, dispositius, portàtils...)
  • El programari perquè funcionin els aparells, dispositius i xarxes, i per accedir a serveis diversos: correu, comerç electrònic, bancs, TV interactiva, programari educatiu, ofimàtica, disseny...

TAC: Tecnologies de l'Aprenentatge i del Coneixement

Aplicades a la forma com aprenem i com es transmet el coneixement, en el món de l'educació. Són les TIC aplicades als processos d'ensenyament-aprenentatge a l'aula.

  • Afavoreixen el treball cooperatiu
  • Permeten crear metodologies noves i adaptar-se a nous mitjans
  • Els centres haurien d'elaborar plans de TAC, definir els objectius i planificar com es treballaran i avaluaran
  • Objectius generals que impliquen tota la comunitat educativa:
  • Assolir les capacitats per moure's de manera autònoma en la societat de la informació.
  • Explotar el potencial de les TAC en totes les àrees i àmbits de l'ensenyament i l'aprenentatge.
  • Utilitzar les TAC per donar suport a objectius educatius generals.
  • Aprofitar els entorns de comunicació nous per participar en comunitats d'aprenentatge formals i informals.

TEP: Tecnologies de l'Empoderament i la Participació

Aplicades a processos de debat, com a forma de denúncia, com altaveu per a donar suport i fer visible una causa...

Riscos i Perills en l'Ús de les TAC

Les dades són vulnerables. Els sistemes són susceptibles d'intrusions. Accions preventives:

  • Actualització periòdica de l'antivirus i l'antispyware.
  • No accedir a webs amb continguts susceptibles de contenir virus.
  • No facilitar claus d'accés personal.
  • Fer còpies de seguretat periòdiques de les dades de l'ordinador en un suport extern.
  • Els continguts que trobem a la xarxa els hem de contrastar abans de presentar-los a l'alumnat, ja que no sempre són vàlids ni fiables.

Rol de l'Educador/a a l'Escola Actual

La tasca de l'educador s'ha de centrar en:

  • Facilitar l'aprenentatge.
  • Motivar als infants amb recursos.
  • Fer de guia en el procés educatiu.
  • Compartir experiències.
  • Estimular-los perquè vagin construint el seu propi aprenentatge (empoderar)...

Un Canvi en el Rol de l'Educador/a

“Noves” tecnologies (TAC): Innovació en l'àmbit educatiu: alumne constructor d'aprenentatge. Requereixen participació “activa” de l'educador/a. Educador/a, passa de facilitar la informació a motivar, guiar i acompanyar el procés educatiu. No ha de ser només una eina “lúdica”, sinó també facilitar l'assoliment dels objectius didàctics plantejats als projectes o activitats.

Les TAC possibiliten:

  • Cercar informació.
  • Generar nous continguts educatius.
  • Compartir i intercanviar informació, experiències, materials i recursos amb altres professionals de l'ensenyament.
  • Realitzar treballs col·laboratius.

Cuadre Informatiu

El coneixement de les TAC i el reciclatge professional són bàsics, atès que l'evolució de la tecnologia fa que sigui un món de canvis constants, tant pel que fa a l'equipament com al programari. Això requereix l'actualització contínua de coneixements per part de la persona usuària i adaptació dels equipaments al centre educatiu.

Comunicació Escola-Família

Cal que família i escola vagin en la mateixa direcció i motivin conjuntament a l'infant. El suport i acompanyament es pot reforçar també des de les TAC, amb canals comunicatius més fluids, ràpids, còmodes i efectius.

Millora de la Comunicació Escola-Família

- Creació de blogs d'aula amb notícies, continguts i fotografies del que fa el grup classe.

  • Dossier o portfoli de l'infant, document on l'infant anirà afegint les seves descobertes, activitats, fotografies, etc.
  • Elaboració de conte col·laboratiu, compartit per correu amb les famílies.
  • Felicitació de Nadal creada per l'infant.
  • Creació de cançoner cantat pels infants.
  • Creació de canal de Youtube privat, amb enregistraments d'aula, missatges dels infants o educadors/es a les famílies.
  • Creació d'entorns d'aprenentatge amb activitats que puguin fer els infants amb ajuda de la família (Moodle).
  • Biblioteca digital amb enllaços de vídeos educatius, activitats, etc. per a les famílies.
  • Agenda virtual amb comunicats, cites, comentaris...

La Utilització d'Estratègies Metodològiques Noves

- La tecnologia és el mitjà, però la finalitat continua sent l'educació. Utilitzem les TAC per:

  • Cercar i crear els continguts.
  • Crear un ambient ric en estímuls per als nens i les nenes.
  • Ajudar l'infant a crear un ritme propi d'aprenentatge incrementant la seva autonomia.

Recursos Disponibles a l'Escola

Maquinària i Equipaments: Ordinadors, ratolí i teclats (per a tasques docents: editar imatges o vídeos, preparar materials..., com a eina educativa per fer classes: projectar imatges, buscar cançons, contes... i com a recurs educatiu utilitzat pels infants a l'aula). Pissarres digitals. Tauletes (tàblets) i APPS. Altres equips electrònics: de so, càmeres de vídeo, etc.

Programari i Serveis.

Programes i aplicacions - APPS - Cobertura WIFI a tot el centre - Servidors o ordinadors principals. - Antivirus *Important la realització periòdica de còpies de seguretat per protegir les dades i informació desada al centre.

El Vídeo com a Recurs Educatiu

Aprofitem el llenguatge audiovisual incorporat a Internet a través de:

  • Canals de televisió.
  • Llocs web.
  • Youtube.

Ús de les càmeres a l'aula i participació activa infants i educadors: Major motivació dels infants. Aprofitem la càmera per aprofundir en alguns temes que interessa tractar d'una manera més creativa i diferent dels mètodes habituals. És una bona proposta a tenir en compte quan planifiquem activitats.

Robòtica Educativa

La robòtica educativa és una nova incorporació ja present a moltes escoles i llars d'infants. Hi ha diverses experiències amb propostes i materials, adaptats a les edats i interessos dels infants.

Exemples d'experiències i materials: Bee Bots, Blue Bot, Lego Education, Robòtica educativa 2 anys

Selecció i Valoració dels Recursos

Factors a tenir en compte per analitzar els recursos:

  • Nom del recurs.
  • Adreça URL o adreça de la pàgina a Internet.
  • Idioma.
  • Velocitat de descàrrega.
  • Si té unes consignes clares i entenedores per a l'infant.
  • Si el centre d'interès correspon amb el que es vol treballar.
  • Si és prou atractiu visualment per a l'infant.
  • Si proporciona a l'infant la possibilitat de participar activament i el motiva per aprendre.
  • Si disposa d'indicadors d'autocorrecció i avaluació.

Creació Symbaloo amb Recursos Educatius Adreçats a la Infància

Jocs didàctics, programari educatiu, pàgines pedagògiques amb jocs, etc.

Selecció i Valoració dels Recursos

Criteris per seleccionar els recursos, vinculats a l'acció educativa:

  • Edat dels nens i nenes a qui va dirigida l'activitat.
  • Nombre de nens i nenes als quals va destinada.
  • Lloc on es durà a terme (aula, pati, sala polivalent, etc.).
  • Temps previst per desenvolupar l'activitat.
  • Objectius.
  • Continguts.
  • Considerar aleshores els recursos TIC seleccionats per desenvolupar-la.

La Necessitat de Planificar

Per fer una bona planificació cal:

  • Dominar o conèixer bé el que volem ensenyar als infants, segons edat i nivell educatiu.
  • Disposar de l'espai adequat i recursos per desenvolupar l'activitat.
  • Tenir en compte els condicionants següents: edat, nombre de nens i nenes, coneixements previs de l'educadora o educador, temps, etc.
  • Tenir la feina ben preparada, per evitar improvisar.
  • En planificar cada activitat, farem una graella que inclogui: TITOL, DURADA, DESCRIPCIÓ, CONTINGUTS, OBJECTIUS, METODOLOGIA, RECURSOS, AVALUACIÓ

Entradas relacionadas:

Etiquetas:
TIC TAC TEP educació