Tecnologies de l'Informació i la Comunicació
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 8,83 KB
TIC: Tecnologies de l'Informació i la Comunicació
Són tots els elements, les tècniques i els procediments utilitzats en el tractament, la transmissió i la gestió de la informació, a través de mitjans electrònics i informàtics. Agrupen elements i tècniques utilitzades en el tractament i transmissió de la informació. Es composen de:
- Les xarxes de comunicació per transmetre i difondre la informació. (xarxes de telefonía, wifi, banda ampla, radio, tv…)
- Els aparells/dispositius per manipular, visualitzar i gestionar la informació. (reproductors audio/video, ordinadors, televisions, pisarres digitals, tauletes, telèfons, robots, dispositius, portàtils...)
- El programari perquè funcionin els aparells, dispositius i xarxes, i per accedir a serveis diversos: correu, comerç electrònic, bancs, TV interactiva, programari educatiu, ofimàtica, disseny...
TAC: Tecnologies de l'Aprenentatge i del Coneixement
Aplicades a la forma com aprenem i com es transmet el coneixement, en el món de l'educació. Són les TIC aplicades als processos d'ensenyament-aprenentatge a l'aula.
- Afavoreixen el treball cooperatiu
- Permeten crear metodologies noves i adaptar-se a nous mitjans
- Els centres haurien d'elaborar plans de TAC, definir els objectius i planificar com es treballaran i avaluaran
- Objectius generals que impliquen tota la comunitat educativa:
- Assolir les capacitats per moure's de manera autònoma en la societat de la informació.
- Explotar el potencial de les TAC en totes les àrees i àmbits de l'ensenyament i l'aprenentatge.
- Utilitzar les TAC per donar suport a objectius educatius generals.
- Aprofitar els entorns de comunicació nous per participar en comunitats d'aprenentatge formals i informals.
TEP: Tecnologies de l'Empoderament i la Participació
Aplicades a processos de debat, com a forma de denúncia, com altaveu per a donar suport i fer visible una causa...
Riscos i Perills en l'Ús de les TAC
Les dades són vulnerables. Els sistemes són susceptibles d'intrusions. Accions preventives:
- Actualització periòdica de l'antivirus i l'antispyware.
- No accedir a webs amb continguts susceptibles de contenir virus.
- No facilitar claus d'accés personal.
- Fer còpies de seguretat periòdiques de les dades de l'ordinador en un suport extern.
- Els continguts que trobem a la xarxa els hem de contrastar abans de presentar-los a l'alumnat, ja que no sempre són vàlids ni fiables.
Rol de l'Educador/a a l'Escola Actual
La tasca de l'educador s'ha de centrar en:
- Facilitar l'aprenentatge.
- Motivar als infants amb recursos.
- Fer de guia en el procés educatiu.
- Compartir experiències.
- Estimular-los perquè vagin construint el seu propi aprenentatge (empoderar)...
Un Canvi en el Rol de l'Educador/a
“Noves” tecnologies (TAC): Innovació en l'àmbit educatiu: alumne constructor d'aprenentatge. Requereixen participació “activa” de l'educador/a. Educador/a, passa de facilitar la informació a motivar, guiar i acompanyar el procés educatiu. No ha de ser només una eina “lúdica”, sinó també facilitar l'assoliment dels objectius didàctics plantejats als projectes o activitats.
Les TAC possibiliten:
- Cercar informació.
- Generar nous continguts educatius.
- Compartir i intercanviar informació, experiències, materials i recursos amb altres professionals de l'ensenyament.
- Realitzar treballs col·laboratius.
Cuadre Informatiu
El coneixement de les TAC i el reciclatge professional són bàsics, atès que l'evolució de la tecnologia fa que sigui un món de canvis constants, tant pel que fa a l'equipament com al programari. Això requereix l'actualització contínua de coneixements per part de la persona usuària i adaptació dels equipaments al centre educatiu.
Comunicació Escola-Família
Cal que família i escola vagin en la mateixa direcció i motivin conjuntament a l'infant. El suport i acompanyament es pot reforçar també des de les TAC, amb canals comunicatius més fluids, ràpids, còmodes i efectius.
Millora de la Comunicació Escola-Família
- Creació de blogs d'aula amb notícies, continguts i fotografies del que fa el grup classe.
- Dossier o portfoli de l'infant, document on l'infant anirà afegint les seves descobertes, activitats, fotografies, etc.
- Elaboració de conte col·laboratiu, compartit per correu amb les famílies.
- Felicitació de Nadal creada per l'infant.
- Creació de cançoner cantat pels infants.
- Creació de canal de Youtube privat, amb enregistraments d'aula, missatges dels infants o educadors/es a les famílies.
- Creació d'entorns d'aprenentatge amb activitats que puguin fer els infants amb ajuda de la família (Moodle).
- Biblioteca digital amb enllaços de vídeos educatius, activitats, etc. per a les famílies.
- Agenda virtual amb comunicats, cites, comentaris...
La Utilització d'Estratègies Metodològiques Noves
- La tecnologia és el mitjà, però la finalitat continua sent l'educació. Utilitzem les TAC per:
- Cercar i crear els continguts.
- Crear un ambient ric en estímuls per als nens i les nenes.
- Ajudar l'infant a crear un ritme propi d'aprenentatge incrementant la seva autonomia.
Recursos Disponibles a l'Escola
Maquinària i Equipaments: Ordinadors, ratolí i teclats (per a tasques docents: editar imatges o vídeos, preparar materials..., com a eina educativa per fer classes: projectar imatges, buscar cançons, contes... i com a recurs educatiu utilitzat pels infants a l'aula). Pissarres digitals. Tauletes (tàblets) i APPS. Altres equips electrònics: de so, càmeres de vídeo, etc.
Programari i Serveis.
Programes i aplicacions - APPS - Cobertura WIFI a tot el centre - Servidors o ordinadors principals. - Antivirus *Important la realització periòdica de còpies de seguretat per protegir les dades i informació desada al centre.
El Vídeo com a Recurs Educatiu
Aprofitem el llenguatge audiovisual incorporat a Internet a través de:
- Canals de televisió.
- Llocs web.
- Youtube.
Ús de les càmeres a l'aula i participació activa infants i educadors: Major motivació dels infants. Aprofitem la càmera per aprofundir en alguns temes que interessa tractar d'una manera més creativa i diferent dels mètodes habituals. És una bona proposta a tenir en compte quan planifiquem activitats.
Robòtica Educativa
La robòtica educativa és una nova incorporació ja present a moltes escoles i llars d'infants. Hi ha diverses experiències amb propostes i materials, adaptats a les edats i interessos dels infants.
Exemples d'experiències i materials: Bee Bots, Blue Bot, Lego Education, Robòtica educativa 2 anys
Selecció i Valoració dels Recursos
Factors a tenir en compte per analitzar els recursos:
- Nom del recurs.
- Adreça URL o adreça de la pàgina a Internet.
- Idioma.
- Velocitat de descàrrega.
- Si té unes consignes clares i entenedores per a l'infant.
- Si el centre d'interès correspon amb el que es vol treballar.
- Si és prou atractiu visualment per a l'infant.
- Si proporciona a l'infant la possibilitat de participar activament i el motiva per aprendre.
- Si disposa d'indicadors d'autocorrecció i avaluació.
Creació Symbaloo amb Recursos Educatius Adreçats a la Infància
Jocs didàctics, programari educatiu, pàgines pedagògiques amb jocs, etc.
Selecció i Valoració dels Recursos
Criteris per seleccionar els recursos, vinculats a l'acció educativa:
- Edat dels nens i nenes a qui va dirigida l'activitat.
- Nombre de nens i nenes als quals va destinada.
- Lloc on es durà a terme (aula, pati, sala polivalent, etc.).
- Temps previst per desenvolupar l'activitat.
- Objectius.
- Continguts.
- Considerar aleshores els recursos TIC seleccionats per desenvolupar-la.
La Necessitat de Planificar
Per fer una bona planificació cal:
- Dominar o conèixer bé el que volem ensenyar als infants, segons edat i nivell educatiu.
- Disposar de l'espai adequat i recursos per desenvolupar l'activitat.
- Tenir en compte els condicionants següents: edat, nombre de nens i nenes, coneixements previs de l'educadora o educador, temps, etc.
- Tenir la feina ben preparada, per evitar improvisar.
- En planificar cada activitat, farem una graella que inclogui: TITOL, DURADA, DESCRIPCIÓ, CONTINGUTS, OBJECTIUS, METODOLOGIA, RECURSOS, AVALUACIÓ