La Tecnologia i la Innovació: R+D+I i Tipus de Processos Productius

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,57 KB

La Tecnologia i la Innovació Tecnològica (R+D+I)

La tecnologia i la innovació tecnològica són conceptes diferents des del punt de vista econòmic i tecnològic. És la combinació de factors de producció de manera més eficient per obtenir un bé o servei final. Les innovacions tenen una part dels seus recursos en la recerca, desenvolupament i innovació (R+D+I).

Tipus d'Innovació Tecnològica

La innovació tecnològica pot ser:

  • Innovació de producte: està dirigida a la millora del propi producte o a la generació d'altres nous a partir d'avenços tecnològics.
  • Innovació de procés: introducció de nous processos de producció o modificació dels existents, mitjançant la incorporació de noves tecnologies per millorar la productivitat de l'empresa.

Funció de Producció i Productivitat

  • Funció de Producció: és la relació de la quantitat produïda d'un bé amb els factors de producció que han estat utilitzats per això. Q = F (L,K)
  • Productivitat: la productivitat d'un factor de producció és la quantitat de producció d'un bé que s'imputa en una unitat de factor de producció (L,K).

Eficiència en la Producció

  • Eficiència Tècnica: quan es produeix la mateixa quantitat o més de producte utilitzant menys recursos productius o els mateixos.
  • Eficiència Econòmica: quan es produeix la mateixa quantitat d’un producte amb un menor cost.

Tipus de Processos Productius

Segons la Intensitat de la Mà d’Obra

  • Producció manual: únicament esforç humà (artesania, serveis personals).
  • Producció mecanitzada: mà d’obra combinada de màquines (fabricació de mobles…).
  • Producció automatitzada: l'activitat humana és mínima; només es fan feines de supervisió i vigilància de la maquinària (fabricació de components electrònics…).

Segons l’Extensió Temporal

  • Producció contínua: es produeix en un flux continu sense interrupcions (alts forns, centrals elèctriques, hospitals…).
  • Producció intermitent: es tracta d'una producció molt específica que no requereix continuïtat (obres públiques, construcció…).

Segons la Diferenciació del Producte

  • Producció simple: s'obté un únic producte de característiques homogènies (ciment, blat).
  • Producció múltiple: s'obtenen diversos productes diferenciats o productes i subproductes que poden ser tècnicament independents entre si o no (producció tèxtil, automòbils…).

Segons la Configuració del Procés

  • Producció per procés: el bé es desplaça d'un taller o secció a un altre, segons la fase del procés (acoblament d'ordinadors, fabricació de cotxes…).
  • Producció en posició fixa: el bé objecte de transformació no es desplaça durant el procés de fabricació, sinó que les màquines i els operaris són els que es desplacen (construcció d'edificis, muntatge de centrals solars…).

Segons la Manera de Satisfer la Demanda

  • Producció per a magatzem: pot ser en massa o per lots (productes de consum massiu).
  • Producció sota comanda: es produeix d'acord amb les especificacions del client (mobles a mida, determinats articles de luxe…).

Entradas relacionadas: