Tècniques i Plans Radiofònics: Muntatge i Raccord
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,64 KB
Plans Radiofònics i les seves Tècniques
Es fonamenta en base a dos eixos, independentment de la producció.
Muntatge sobre dos eixos
- Eix de la simultaneïtat: superposició.
- Eix de la successió: juxtaposició (encadenant fonts sonores).
Donades les característiques tècniques i la seva capacitat per poder generar perspectives i espais mitjançant la combinació de diferents plans, això ens permet presentar dues o més fonts alhora.
- Simultaneïtat: fa possible la superposició de les diferents matèries primeres que conformen el llenguatge radiofònic.
- Successió: permet la unió mitjançant enllaços imperceptibles. La unió de matèries primeres que es van succeint en el temps de manera juxtaposada (unes darrere les altres).
És important que, tant si treballem amb un eix o un altre, respectem el raccord (continuïtat) entre dos o més elements sonors. Intentarem que tots els elements que sonin tinguin relació entre si.
Depenent de com combinem les fonts sonores, li donem un ritme, un espai/durada, un temps determinat, etc. I en funció de tot això, cada element sonor adquirirà valor per la relació que estableix amb els altres elements sonors.
El Muntatge Music-Verbal
Apareix quan combinem veu i música. Són les matèries primeres que imperen a la ràdio espanyola.
- Raccord: té molta importància. És fonamental en la locució amb música.
El muntatge music-verbal es presenta en tot tipus de programes: una falca, un informatiu, etc.
Depenent de la tasca que se'ns encarregui, el locutor pot utilitzar un o més d'un raccord alhora.
Tipologies de Raccord Music-Verbal
- Raccord de contingut o temàtic: apareix quan l'enllaç música-veu es produeix perquè les paraules del locutor i el significat de la música coincideixen en el mateix tema.
- Raccord de repetició: la continuïtat música-veu ve donada per la reiteració textual d'un fragment de la cançó que estem escoltant. S'utilitza molt en les radiofórmules musicals.
- Raccord d'intensitat: adequar el volum de la veu a la intensitat de la música. És difícil de fer amb música clàssica. També passa quan retransmetem un concert.
- Raccord tonal: quan el locutor manipula el to de la veu amb la finalitat d'adaptar-lo als tons que dominen en la composició musical.
- Raccord rítmic: s'utilitza en radiofórmules. El locutor adequa el ritme del seu discurs verbal al ritme de la melodia que acompanya la seva veu.
La Quadratura
Objectiu: aconseguir un bon muntatge music-verbal.
- Quadratura: per referir-nos a la figura ideal del muntatge music-verbal.
A la ràdio quadrem els discos, però també hem de quadrar les falques, les caretes, etc.
Consisteix a combinar harmònicament la presència i l'absència de la veu del locutor sobre la música.
En funció de la música, el locutor comença el discurs, l'interromp, el reprèn o el finalitza. Ho fa en llocs que prèviament ha fixat.
Aquests llocs venen determinats per la pròpia música.
Un altre punt important és en els canvis de ritme. També quan apareixen nous instruments.
Sempre hem de respectar els compassos i les frases musicals.
Les Figures de Realització
Les figures de realització, igual que la quadratura, són molt útils de dues maneres:
- Estètica: evita brusquedats, enllaça harmònicament dos o més sons.
- Narració: moltes de les figures de realització també aporten significat. Podem crear en l'oient translacions temporals i d'espai.
Aporten també significat i es poden combinar entre elles.
La Música en el Muntatge Radiofònic
Advertències útils per al muntatge music-verbal:
- NO improvisar amb músiques.
- No parlar a sobre de la veu dels cantants, encara que estigui en 2P.
- Fugir de cançons i músiques molt conegudes, ja que desvien l'atenció de l'oient. Les músiques molt conegudes avorreixen.
- Combinar la veu amb les cançons que tenen molts tons aguts.
- Muntatge music-verbal: no és aconsellable utilitzar melodies amb llargs períodes d'intensitat molt baixa.
- No abusar de la música d'època.
- Hem de posar les músiques no pel títol, sinó pel que creiem que transmeten. Sensacions que han de ser adequades per al que volem transmetre.