Tècniques de Pintura i Materials: Guia Completa

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Plástica y Educación Artística

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,76 KB

El Paper: Orígens i Fabricació

Els antics egipcis utilitzaven les tiges d'una planta anomenada papir, tallades a tires que enganxaven i premsaven. Els romans feien servir l'escorça interior d'alguns arbres com el til·ler i l'erable, però la idea de formar fulls flexibles i llisos filtrant fibres vegetals prové dels xinesos. Ells van observar que la roba que rentaven les dones desprenia unes petites fibres que es barrejaven entre elles a l'aigua. Van recollir-les i van fer-les assecar, obtenint així un full de certa consistència. Actualment, el paper s'obté barrejant cel·lulosa extreta de fibres vegetals mitjançant un procés químic, amb pasta de fusta. La fabricació es du a terme amb màquines que fan tires de paper.

Materials de Dibuix

  • Llapis de plom i de grafit: barres de grafit amb revestiments de fusta. N'hi ha de moltes gruixudes.
  • Llapis compost o llapis carbó: llapis que fa un negre intens, per a dibuixos al clarobscur. Provoquen gradacions de grisos.

Dinàmica dels Colors

Els colors produeixen sensacions de moviment, calor, fred, i afecten la forma i la seva visibilitat.

  • Color clar: envaeix un fons fosc i sembla augmentar de mida.
  • To fosc: un to fosc sobre un fons clar sembla disminuir de mida.
  • To càlid i fred: els càlids semblen més extensos que els freds.
  • Clarobscur: els colors foscos produeixen sensació de major pes que els clars.
  • Groc, vermell i blau: el groc té tendència a estendre's, el vermell a avançar i el blau es tanca, donant la sensació que s'allunya.

El Color com a Pintura

La pintura està formada per dues parts: una sòlida (pigments i càrregues) i una altra líquida (aglutinants i dissolvents).

  1. Pigments: substàncies finament moltes que, com ja s'ha indicat, tenen propietats de reflexió, opacitat, transparència, resistència a la corrosió, a la llum, etc.
  2. Càrregues: elements de poca coloració que s'utilitzen per augmentar la resistència mecànica i química.
  3. Aglutinants: suporten el pigment, li donen consistència i duresa. Els més utilitzats són els olis.
  4. Dissolvents: donen fluïdesa a la pasta o pintura. El més utilitzat és l'aigua per a les pintures.
  5. Imprimació: té la finalitat de protegir o preparar la superfície que ha de ser pintada.

Procediments Pictòrics

  1. Pastel: ofereix més lluminositat i no té aglutinants. S'utilitzen pigments purs i s'afegeix una mica de cola lleugera per donar cohesió.
  2. Fresc: tècnica molt utilitzada. L'aglutinant és la calç i el suport, un mur.
  3. Aquarel·la: es fa servir aigua. L'aglutinant és la goma aràbiga i el suport normal és el paper d'aquarel·la.
  4. Aiguada: s'utilitza aigua amb aglutinant de goma aràbiga.
  5. Tremp d'ou: és la tècnica més antiga i una de les més utilitzades. L'aglutinant és l'ou de gallina, que es barreja amb aigua i dona adhesió als pigments.
  6. Tremp de cola: es poden utilitzar molts tipus de cola com a aglutinants. Tots utilitzen l'aigua com a vehicle.
  7. Oli: l'aglutinant més utilitzat i més comú és l'oli de llinosa.
  8. Ceres: aglutinants anomenats encàustics. Permeten obtenir moltes gradacions de colors des de l'inici.
  9. Collages: no hi ha ni pigments ni aglutinants. Consisteix a enganxar objectes diversos damunt d'un suport.

Entradas relacionadas: