Tècniques d'Intervenció: Redisseny, Flexibilitat i Teletreball

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,18 KB

Tècniques d'intervenció: com es redissenya?

Fases del redisseny

Diagnòstic

  1. Existeix algun problema per resoldre?
  2. El problema està relacionat amb els resultats del model (dimensions, variables contextuals)?
  3. El disseny dels llocs de treball pot ser el responsable dels problemes observats? => Enquesta JDS
  4. Quins aspectes del treball han de ser millorats? => Enquesta JDS

Valoració de la possibilitat de redissenyar el treball

Els treballadors
  • Opinions del treballador => detectar dimensions dèbils
  • Saber si el treballador té necessitat d’autonomia, varietat, etc. (dimensions) => predisposició a l’enriquiment
L’organització
  • Els sistemes organitzatius són adequats?
  • Idees i acceptació per part dels gerents?

La implantació del canvi

  • Combinació de tasques => +varietat +identitat
  • Formació d’unitats de treball naturals (cicle de treball complet) => +identitat +significació
  • Establiment de relacions amb clients => +varietat +autonomia + retroalimentació
  • Càrrega vertical => +autonomia
  • Obertura de canals de retroinformació => + retroalimentació

Suport del treball enriquit

  • Sistema de formació => +formació tècnica +presa de decisions
  • Sistema de promoció del personal => +possibilitats d’ascendir
  • Sistema de retribució => Ha de tenir el nivell desitjat després del redisseny
  • Estil de direcció => ha d’implicar el redisseny dels comandaments intermedis per evitar superposició de tasques

Tècniques d'intervenció: congruència

  • Combina: a) tipus d’estructura, b) lloc de treball i c) necessitat de creixement del treballador; per tal d’analitzar les distintes situacions que es poden donar.
  • Màxima incongruència:
    • Treballadors amb altes necessitats de creixement realitzen treballs rutinaris dins d’organitzacions mecàniques
    • Treballadors amb baixes necessitats de creixement realitzen feines complexes en organitzacions orgàniques
  • Màxima congruència:
    • Treballadors amb altes necessitats de creixement en llocs enriquits dins organitzacions orgàniques
    • Treballadors amb baixes necessitats de creixement en llocs rutinaris dins organitzacions mecàniques

Horaris flexibles

  • “El treballador es pot repartir diàriament d’una manera flexible les hores de treball a realitzar (en principi, ell controla quan comença i acaba la seva jornada de treball)”
  • La creixent necessitat d’oci, temps lliure i combinar vida laboral amb personal han afavorit aquests horaris
  • Flexibilitat => augmenta satisfacció i afavoreix el rendiment dels treballadors
  • Podem distingir els següents tipus d’horaris flexibles:
  1. Flexibilitat relacionada amb la quantitat i distribució de les hores de treball
  2. Flexibilitat contractual
  3. Flexibilitat de durada de la vida laboral
  4. Torns de treball
  5. Flexibilitat del centre de treball (Teletreball)
  6. Alguns autors també classifiquen els horaris flexibles en:
  7. Jornada laboral flexible
  8. Flexibilitat en el contingut del treball a realitzar
  9. Flexibilitat econòmica i salarial

El teletreball

  • “Activitat professional sense la presència física del treballador en l’empresa durant una part important del seu horari laboral”
  • Engloba una gamma àmplia d’activitats, es pot realitzar a temps complet o parcial.
  • Implica la utilització d’algun mitjà de telecomunicació per al contacte del teletreballador amb l’empresa.
  • Tenim un buit legal en l’Estatut dels Treballadors, no existeix cap marc jurídic-laboral per a aquest tipus d’empleats.

Raons del teletreball

  • Descentralització d’alguns llocs de treball
  • Utilització creixent de les TIC
  • Ocupacions laborals que no requereixen la presència física en el lloc de treball

Entradas relacionadas: