Tècniques d'Intervenció: Redisseny, Flexibilitat i Teletreball
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,18 KB
Tècniques d'intervenció: com es redissenya?
Fases del redisseny
Diagnòstic
- Existeix algun problema per resoldre?
- El problema està relacionat amb els resultats del model (dimensions, variables contextuals)?
- El disseny dels llocs de treball pot ser el responsable dels problemes observats? => Enquesta JDS
- Quins aspectes del treball han de ser millorats? => Enquesta JDS
Valoració de la possibilitat de redissenyar el treball
Els treballadors
- Opinions del treballador => detectar dimensions dèbils
- Saber si el treballador té necessitat d’autonomia, varietat, etc. (dimensions) => predisposició a l’enriquiment
L’organització
- Els sistemes organitzatius són adequats?
- Idees i acceptació per part dels gerents?
La implantació del canvi
- Combinació de tasques => +varietat +identitat
- Formació d’unitats de treball naturals (cicle de treball complet) => +identitat +significació
- Establiment de relacions amb clients => +varietat +autonomia + retroalimentació
- Càrrega vertical => +autonomia
- Obertura de canals de retroinformació => + retroalimentació
Suport del treball enriquit
- Sistema de formació => +formació tècnica +presa de decisions
- Sistema de promoció del personal => +possibilitats d’ascendir
- Sistema de retribució => Ha de tenir el nivell desitjat després del redisseny
- Estil de direcció => ha d’implicar el redisseny dels comandaments intermedis per evitar superposició de tasques
Tècniques d'intervenció: congruència
- Combina: a) tipus d’estructura, b) lloc de treball i c) necessitat de creixement del treballador; per tal d’analitzar les distintes situacions que es poden donar.
- Màxima incongruència:
- Treballadors amb altes necessitats de creixement realitzen treballs rutinaris dins d’organitzacions mecàniques
- Treballadors amb baixes necessitats de creixement realitzen feines complexes en organitzacions orgàniques
- Màxima congruència:
- Treballadors amb altes necessitats de creixement en llocs enriquits dins organitzacions orgàniques
- Treballadors amb baixes necessitats de creixement en llocs rutinaris dins organitzacions mecàniques
Horaris flexibles
- “El treballador es pot repartir diàriament d’una manera flexible les hores de treball a realitzar (en principi, ell controla quan comença i acaba la seva jornada de treball)”
- La creixent necessitat d’oci, temps lliure i combinar vida laboral amb personal han afavorit aquests horaris
- Flexibilitat => augmenta satisfacció i afavoreix el rendiment dels treballadors
- Podem distingir els següents tipus d’horaris flexibles:
- Flexibilitat relacionada amb la quantitat i distribució de les hores de treball
- Flexibilitat contractual
- Flexibilitat de durada de la vida laboral
- Torns de treball
- Flexibilitat del centre de treball (Teletreball)
- Alguns autors també classifiquen els horaris flexibles en:
- Jornada laboral flexible
- Flexibilitat en el contingut del treball a realitzar
- Flexibilitat econòmica i salarial
El teletreball
- “Activitat professional sense la presència física del treballador en l’empresa durant una part important del seu horari laboral”
- Engloba una gamma àmplia d’activitats, es pot realitzar a temps complet o parcial.
- Implica la utilització d’algun mitjà de telecomunicació per al contacte del teletreballador amb l’empresa.
- Tenim un buit legal en l’Estatut dels Treballadors, no existeix cap marc jurídic-laboral per a aquest tipus d’empleats.
Raons del teletreball
- Descentralització d’alguns llocs de treball
- Utilització creixent de les TIC
- Ocupacions laborals que no requereixen la presència física en el lloc de treball