Tècniques d'Intervenció Grupal: Formació, Dramatització i Dinàmiques
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,41 KB
Les tècniques d’intervenció de grups
Conjunt de procediments que utilitzem per assolir uns resultats en els processos grupals.
Tècniques:
- De formació grupal
- De dramatització
- De discussió i intercanvi de la informació
- Dinàmiques de grup
Tècniques de formació de grups
Criteri: Hi ha moltes tècniques i hem d'agafar l'adequada en cada activitat. Tècniques d’agrupament: lliure, arbitrari i dirigit.
1. L’agrupament lliure
No és recomanable agafar-la sempre, perquè la gent acabaria sempre amb els mateixos.
2. L’agrupament aleatori
Dos dels més usuals:
· Mètode Oxford: Serveix per crear un grup de manera aleatòria, permet fer grups més diversos, i facilita que hi hagi més interacció.
- Determinar el nombre de grups que volem formar.
- Numerar tots els membres del grup.
- Creem els grups agrupant els mateixos nombres.
· Mètode de Collage: Grups parells, imparells, grups de tres…
- Tires de paper
- Es trenquen per la meitat
- Participants recullen una meitat
- Busca l'altre meitat
3. L'agrupament dirigit
Tècniques de dramatització. Jocs de rols
Representació de determinades situacions de la manera més espontània possible. Objectiu: comprensió i vivència de la situació representada.
1. Avantatges de les tècniques de dramatització
- Faciliten i desenvolupen l'espontaneïtat i l’aprenentatge d’habilitats socials.
- Contribueixen a resoldre problemes d’interacció.
- Contribueix a potenciar la capacitat empàtica.
- Permet millorar les pròpies actituds davant de situacions que poden influir en la vida personal i professional.
- Útil per treballar tota mena d’habilitats.
2. Preparació i posada en pràctica d’un role playing
Preparació d’un role playing
- Delimitar la situació que volem comprendre.
- Triarem els personatges per a l’escena que han d’interpretar.
- Escollirem l’escenari.
- Distribuir les tasques d’observació.
Posada en pràctica
- Fase d’escalfament
- Escena amb la màxima naturalitat possible
- El desenvolupament no s’ha d’interferir
- La persona animadora pot tallar l’acció
- Durada variable i depèn de cada situació
L’elaboració de les conclusions finals
- Expressen les seves impressions i el seu estat d’ànim
- Els observadors expressen la seva impressió i fan preguntes
- No s’ha de menysprear el temps que requereixi
- Pot ser positiu gravar la simulació
Les dinàmiques de grup
Activitats d’interacció entre persones, provocades amb situacions fictícies.
1. Elements d’una dinàmica de grup
Tipus de dinàmica, edat, mida del grup, objectiu, durada, materials, desenvolupament, criteris d’avaluació, variants o observacions.
2. Diferents tipus de dinàmiques
De prestació, coneixement i confiança, d’autoestima, cohesió i col·laboració, d’habilitats socials i resolució de conflictes.