Tècniques d'Intervenció Grupal: Formació, Dramatització i Dinàmiques

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,41 KB

Les tècniques d’intervenció de grups

Conjunt de procediments que utilitzem per assolir uns resultats en els processos grupals.

Tècniques:

  • De formació grupal
  • De dramatització
  • De discussió i intercanvi de la informació
  • Dinàmiques de grup


Tècniques de formació de grups

Criteri: Hi ha moltes tècniques i hem d'agafar l'adequada en cada activitat. Tècniques d’agrupament: lliure, arbitrari i dirigit.


1. L’agrupament lliure

No és recomanable agafar-la sempre, perquè la gent acabaria sempre amb els mateixos.


2. L’agrupament aleatori

Dos dels més usuals:

· Mètode Oxford: Serveix per crear un grup de manera aleatòria, permet fer grups més diversos, i facilita que hi hagi més interacció.

  1. Determinar el nombre de grups que volem formar.
  2. Numerar tots els membres del grup.
  3. Creem els grups agrupant els mateixos nombres.

· Mètode de Collage: Grups parells, imparells, grups de tres…

  1. Tires de paper
  2. Es trenquen per la meitat
  3. Participants recullen una meitat
  4. Busca l'altre meitat


3. L'agrupament dirigit


Tècniques de dramatització. Jocs de rols

Representació de determinades situacions de la manera més espontània possible. Objectiu: comprensió i vivència de la situació representada.


1. Avantatges de les tècniques de dramatització

  • Faciliten i desenvolupen l'espontaneïtat i l’aprenentatge d’habilitats socials.
  • Contribueixen a resoldre problemes d’interacció.
  • Contribueix a potenciar la capacitat empàtica.
  • Permet millorar les pròpies actituds davant de situacions que poden influir en la vida personal i professional.
  • Útil per treballar tota mena d’habilitats.


2. Preparació i posada en pràctica d’un role playing

Preparació d’un role playing

  • Delimitar la situació que volem comprendre.
  • Triarem els personatges per a l’escena que han d’interpretar.
  • Escollirem l’escenari.
  • Distribuir les tasques d’observació.

Posada en pràctica

  • Fase d’escalfament
  • Escena amb la màxima naturalitat possible
  • El desenvolupament no s’ha d’interferir
  • La persona animadora pot tallar l’acció
  • Durada variable i depèn de cada situació

L’elaboració de les conclusions finals

  • Expressen les seves impressions i el seu estat d’ànim
  • Els observadors expressen la seva impressió i fan preguntes
  • No s’ha de menysprear el temps que requereixi
  • Pot ser positiu gravar la simulació


Les dinàmiques de grup

Activitats d’interacció entre persones, provocades amb situacions fictícies.


1. Elements d’una dinàmica de grup

Tipus de dinàmica, edat, mida del grup, objectiu, durada, materials, desenvolupament, criteris d’avaluació, variants o observacions.


2. Diferents tipus de dinàmiques

De prestació, coneixement i confiança, d’autoestima, cohesió i col·laboració, d’habilitats socials i resolució de conflictes.

Entradas relacionadas: