Tècniques d'Exercici de la Competència Administrativa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Derecho
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,48 KB
Tècniques de Modificació de la Competència
L'Avocació
Concepte
L’avocació suposa la resolució per la qual un òrgan superior pot recabar per a si la decisió sobre un assumpte que li està atribuït a un òrgan jeràrquicament depenent d’ell, i no es precisa el consentiment de l’inferior jeràrquic.
Característiques
- L’acte dictat per avocació és jurídicament imputable al superior jeràrquic.
- Les causes d’abstenció i recusació s’han d’apreciar en relació al superior jeràrquic.
- La decisió d’avocar no es pot recórrer, encara que es pot impugnar en el recurs que s’interposi contra la resolució final del procediment.
Requisits formals
- Concurrència de circumstàncies d’índole tècnica, econòmica, social, jurídica o territorial.
- Necessitat que sigui motivada en cada cas.
- A l’Administració de l’Estat existeix l’obligació de posar-la en coneixement del superior jeràrquic.
- Notificar aquesta resolució als interessats amb anterioritat a la resolució del procediment.
L'Encàrrec de Gestió
Concepte
Només afecta la realització d’activitats tècniques, materials o de servei a què obligui l’exercici de competències; no opera en l’àmbit d’adopció de decisions.
Característiques
- No produeix canvi de titularitat de la competència.
- No afecta el seu exercici en l’adopció de decisions.
- La decisió sempre correspon a l’òrgan que encomana.
- Correspon a l’òrgan que encomana dictar els actes jurídics que corresponguin per donar suport a l’activitat material o executiva.
Requisits formals
- L’encàrrec s’ha de formalitzar amb l’instrument que es reguli per a cada Administració i, en el seu defecte, per acord exprés dels òrgans de la mateixa Entitat Administrativa.
- La Llei obliga a publicar al Butlletí Oficial corresponent l’acord de l’encàrrec.
- Només després de la publicació del corresponent acord tindrà eficàcia.
La Delegació de Signatura
Concepte
La delegació de signatura la realitza el titular de l’òrgan i consisteix a atribuir exclusivament a un altre òrgan jeràrquicament depenent del delegant la facultat de signar les decisions prèviament adoptades per l’òrgan delegant.
Característiques
- L’òrgan inferior signarà sempre que prèviament l’òrgan superior hagi manifestat la seva voluntat i decidit sobre el fons de l’assumpte.
- La signatura únicament corrobora la voluntat de l’òrgan delegant prèviament emesa.
Requisits formals
- L’acord de la delegació de signatura pot modular el temps, el tipus d’acord... que inclou.
- És revocable en qualsevol moment.
- No precisa publicació, però s’ha de fer constar en cada cas que s’exerceixi.
- Dins l’Administració de l’Estat s’obliga a comunicar la delegació de signatura al superior jeràrquic del delegant.
La Suplència
Concepte
La suplència no opera com una veritable relació interorgànica, sinó com una substitució temporal dels titulars dels òrgans administratius.
Requisits formals
- La suplència ha d’estar motivada per vacant, malaltia o absència del titular.
- Els supòsits d’absència de membres d’òrgans col·legiats es regeixen per les seves pròpies normes.