Tècniques de Comunicació en Animació Sociocultural

Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,73 KB

Coneixement de les Tècniques de Comunicació

Animació

Conjunt d'accions i tècniques dirigides a promoure i facilitar una major i més activa participació en una activitat recreativa.

Animador/a

Tècnic responsable de l'animació d'activitats recreatives. Les seves funcions inclouen el disseny, la programació, l'organització, l'execució i la valoració de l'activitat.

Exemples il·lustradors: Reforcen (aplaudiments).

Exemples reguladors: Determinen el ritme.

Canals de Comunicació

1. Directes: Informació que parteix del propi animador.

  • Basats en l'ús de la veu (to/qualitat), paraula (sintaxi/vocabulari), cos (postura/gestos) i aparença.

2. Indirectes:

  • La informació es proporciona mitjançant suport gràfic i/o sonor.
  • Basats en l'escriptura (text), imatges (gràfics/dibuixos/imatges) i so (música/paraula).

Estratègies de Comunicació

Accions per millorar el procés de comunicació, en funció dels objectius i/o l'actuació de treball.

1. Informativa: L'animador assumeix la funció de transmetre la informació de tot allò que ell vol. Controla la quantitat i el tipus d'informació. Plantejament més directiu de l'activitat.

2. De col·locació: Assumpció d'un rol dins del grup. S'incorpora com un practicant més. Suggereix i intervé quan ho creu convenient. Hi ha un grau d'aportació més elevat per part dels practicants.

3. De mobilització: Pretén fer pensar, fer actuar els practicants. Tota la informació que dóna l'animador és per obtenir una resposta per part dels practicants.

4. De relació: Funció de generació de confiança. S'ha d'establir un ambient de confiança mútua perquè hi hagi participació per part dels participants.

5. Normativa: És la que es planteja amb els grups difícils de portar (grups nombrosos), s'han d'establir normes de relació (normes pactades).

Projecte d'Influència

Manera en com pot estar estructurat el procés d'assoliment de l'objectiu per part de la institució.

Marc Institucional

Normes que posa la institució.

Fases del Grup

Fase de Contacte

  • Les persones topen per primera vegada amb el grup.
  • Fase de coneixement i de familiarització entre els membres del grup.
  • Es tendeix a classificar i estereotipar els altres, hi ha tendència a fer petits grups, a connectar amb determinades persones.
  • Es generen situacions d'incertesa i d'inseguretat.

Fase de Conflicte

  • El major coneixement entre els integrants del grup permet un millor coneixement de les opinions i maneres de fer dels seus membres.
  • Es produeixen situacions de rebuig o d'atracció, antipatia o simpatia.
  • Es generen conflictes.

Fase Normativa

  • Es defineixen normes per treballar, col·laborar i conviure.
  • Aquestes normes s'elaboren, constitueixen i s'accepten per part de tothom.
  • Es consolida el grup com a tal. Apareix el sentiment de "nosaltres".
  • Es poden produir autoexclusions.

Fase de Treball

  • Es treballa conjuntament per aconseguir l'objectiu comú.
  • És la fase més activa i més efectiva.
  • Poden sorgir petits conflictes, però si l'objectiu està ben definit i les pautes de treball són clares, es superen.

Fase Final

  • Un cop assolit l'objectiu de grup, el grup es desfà.
  • Pot tornar-se a refer si torna a plantejar-se un objectiu comú.
  • Els seus membres poden passar a formar part d'un altre grup amb finalitats diferents.

Rols dins el Grup

Líder

  • Fa sentir la seva autoritat.
  • És capaç de generar activitat en el grup, encara que hagi de passar per sobre d'aquells que no estan d'acord.
  • Molt sovint té públic (tots aquells que necessiten que algú pensi per ells), per la qual cosa li pot ser fàcil manipular o dirigir el grup, o a una part d'aquest.

Antilíder

  • Sovint se salta les normes.
  • Manifesta sovint disgust per allò que es fa i per allò que es proposa.
  • Pot tenir seguidors, i pot actuar de manera punyent per fer mal a nivell personal, o intentar sotmetre els companys.

Tímid

  • Li costa dir allò que pensa.
  • En ocasions es manifesta com a insegur i prefereix que altres pensin per ell i li diguin què ha de fer.
  • Acostuma a buscar-se un company que el dirigeixi o en qui recolzar-se.

Organitzat

  • Sempre està organitzant allò que fa.
  • Acostuma a demanar feina per organitzar les tasques del grup.
  • Tendeix a ser perfeccionista.
  • No li importa que els altres li segueixin.
  • No li costa relacionar-se, especialment amb els més grans.

Graciós

  • Es relaciona i parla amb tothom.
  • Actua constantment, és mogut, actua amb molta energia.
  • Tendeix a ser inconscient, i li pot costar concentrar-se en determinades feines.

Problemàtic

  • Es pot confondre amb l'antilíder o agressor.
  • Té poques diferències amb l'antilíder.
  • La diferència més significativa és l'absència de seguidors. Està enfrontat amb tothom. Res és del seu gust. Es queixa i s'enfada per tot i amb tothom.
  • Es troba sol dins del grup, i no té cap reconeixement dins del grup.

Víctima

  • Utilitza la tàctica de "fer pena" per cridar l'atenció dins del grup.
  • Tendeix a autoaïllar-se i, en general, no és massa ben acceptat pel grup.

Entradas relacionadas: