Tècniques d'Assertivitat, Gestió de Conflictes i Autoestima

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 3,83 KB

Tècniques per Millorar l'Assertivitat

  • Disc Rallat: Repetir el que sents.
  • Assertivitat Positiva: Dir de manera positiva el que t'agrada d'un altre.
  • Assertivitat Negativa: Saber dir que no.
  • Assertivitat Empàtica: Escoltar i entendre l'altra persona, però defensar els nostres drets.
  • Banc de Boira: Escoltar les crítiques amb serenitat i buscar un acord.
  • Tècnica d'Ignorar: Deixar la comunicació per a un altre moment.
  • Confrontació Assertiva: Quan l'altra persona fa coses diferents de les que diu.

Tipus de Conflictes i la seva Gestió

Conflictes Segons la Visibilitat

  • Latent: Existeix, però no s'afronta, s'ignora i s'oculta. (Exemple: Bullying).
  • Manifest: Es reconeix (primer pas). (Exemple: Anorèxia o ansietat en posar-se a mans de professionals).
  • Emmascarat: Només es manifesta una part, per tant no es pot solucionar. (Exemple: Cops a la porta).
  • Invisible: Existeix, però és molt difícil d'identificar. (Exemple: Bullying).
  • Endèmic: S'accepta la seva existència i es veu com una cosa normal i sense solució. (Exemple: Dues persones de la mateixa classe).

Conflictes Segons les Parts Enfrontades

  • Intrapersonal: Propi d'una persona. Si no se soluciona, crea trastorns psicològics. (Exemple: Persona agressiva).
  • Interpersonal: Entre dues o més persones. (Exemple: Baralla en una discoteca).
  • Intragrupal: Dins del mateix grup. (Exemple: Baralla de companys de classe).
  • Intergrupal: Entre grups de la mateixa organització. (Exemple: Cops a FOL).

Vies per a la Gestió de Conflictes

  • Vies Dialogades: S'arriba a un acord a través del diàleg.
  • Vies Adversarials: Pot ser la justícia o una persona amb autoritat sobre les dues parts.

Premisses per Afrontar els Conflictes

  1. Reconèixer el conflicte: I voler solucionar-lo per ambdues parts.
  2. Definir posicions i interessos: Les posicions (objectiu) i els interessos (motius). Els interessos solen ser més importants.
  3. Diàleg i negociació: Arribar a un acord amb escolta activa, empatia, respecte, tolerància i assertivitat.

Escolta Activa i Empatia

L'escolta activa significa tenir empatia amb qui parla per intentar comprendre i entendre el seu punt de vista.

Empatia: Capacitat de posar-se en la pell d'un altre. (Exemple: Mare de Sergio).

Principals Barreres de l'Escolta Activa

  • Comparar: El que s'escolta amb qui parla.
  • Discutir.
  • Voler tenir sempre la raó.
  • Llegir el pensament: I deixar d'escoltar.
  • Identificar-se: Explicar la nostra experiència similar abans que l'altre acabi.
  • Filtrar: Només ens quedem amb el que ens interessa.

Autoestima i Interacció Social

Una persona amb l'autoestima baixa no té assertivitat i té problemes d'interacció social.

Millorar l'autoestima ha de ser un hàbit diari.

Pautes per Millorar l'Autoestima

  • Conèixer les nostres qualitats i punts forts, i enfortir-los més.
  • Acceptar comentaris positius.
  • Ser tu mateix.
  • No comparar-se.
  • Repetir-se el que es fa bé.
  • No criticar-se ni culpabilitzar-se pel que es fa malament.

Entradas relacionadas: