Tècniques d'Assertivitat, Gestió de Conflictes i Autoestima
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en
catalán con un tamaño de 3,83 KB
Tècniques per Millorar l'Assertivitat
- Disc Rallat: Repetir el que sents.
- Assertivitat Positiva: Dir de manera positiva el que t'agrada d'un altre.
- Assertivitat Negativa: Saber dir que no.
- Assertivitat Empàtica: Escoltar i entendre l'altra persona, però defensar els nostres drets.
- Banc de Boira: Escoltar les crítiques amb serenitat i buscar un acord.
- Tècnica d'Ignorar: Deixar la comunicació per a un altre moment.
- Confrontació Assertiva: Quan l'altra persona fa coses diferents de les que diu.
Tipus de Conflictes i la seva Gestió
Conflictes Segons la Visibilitat
- Latent: Existeix, però no s'afronta, s'ignora i s'oculta. (Exemple: Bullying).
- Manifest: Es reconeix (primer pas). (Exemple: Anorèxia o ansietat en posar-se a mans de professionals).
- Emmascarat: Només es manifesta una part, per tant no es pot solucionar. (Exemple: Cops a la porta).
- Invisible: Existeix, però és molt difícil d'identificar. (Exemple: Bullying).
- Endèmic: S'accepta la seva existència i es veu com una cosa normal i sense solució. (Exemple: Dues persones de la mateixa classe).
Conflictes Segons les Parts Enfrontades
- Intrapersonal: Propi d'una persona. Si no se soluciona, crea trastorns psicològics. (Exemple: Persona agressiva).
- Interpersonal: Entre dues o més persones. (Exemple: Baralla en una discoteca).
- Intragrupal: Dins del mateix grup. (Exemple: Baralla de companys de classe).
- Intergrupal: Entre grups de la mateixa organització. (Exemple: Cops a FOL).
Vies per a la Gestió de Conflictes
- Vies Dialogades: S'arriba a un acord a través del diàleg.
- Vies Adversarials: Pot ser la justícia o una persona amb autoritat sobre les dues parts.
Premisses per Afrontar els Conflictes
- Reconèixer el conflicte: I voler solucionar-lo per ambdues parts.
- Definir posicions i interessos: Les posicions (objectiu) i els interessos (motius). Els interessos solen ser més importants.
- Diàleg i negociació: Arribar a un acord amb escolta activa, empatia, respecte, tolerància i assertivitat.
Escolta Activa i Empatia
L'escolta activa significa tenir empatia amb qui parla per intentar comprendre i entendre el seu punt de vista.
Empatia: Capacitat de posar-se en la pell d'un altre. (Exemple: Mare de Sergio).
Principals Barreres de l'Escolta Activa
- Comparar: El que s'escolta amb qui parla.
- Discutir.
- Voler tenir sempre la raó.
- Llegir el pensament: I deixar d'escoltar.
- Identificar-se: Explicar la nostra experiència similar abans que l'altre acabi.
- Filtrar: Només ens quedem amb el que ens interessa.
Autoestima i Interacció Social
Una persona amb l'autoestima baixa no té assertivitat i té problemes d'interacció social.
Millorar l'autoestima ha de ser un hàbit diari.
Pautes per Millorar l'Autoestima
- Conèixer les nostres qualitats i punts forts, i enfortir-los més.
- Acceptar comentaris positius.
- Ser tu mateix.
- No comparar-se.
- Repetir-se el que es fa bé.
- No criticar-se ni culpabilitzar-se pel que es fa malament.