Teatre d'Epidaure: Anàlisi Arquitectònica i Significat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín
Escrito el en catalán con un tamaño de 3,54 KB
Teatre d'Epidaure: Anàlisi Formal
Elements de Suport i Estructura
Els elements de suport en el teatre d'Epidaure eren les grades i els murs laterals, dissenyats per aguantar el terreny (murs de contenció). Es va aprofitar la topografia natural, utilitzant els turons propers per construir-hi les graderies.
Espai Exterior i Interior
El teatre es componia de diversos espais clau:
- Càvea (grades): L'àrea per als espectadors.
- Orquestra: Espai central circular per a cor i dansa.
- Escena: Edifici darrere l'orquestra.
- Prosceni: Plataforma elevada per als actors.
Al centre del teatre hi havia l'orquestra, de grans dimensions i forma circular, on es cantava i ballava. Al mig de l'orquestra, hi havia un altar dedicat a Dionís, el déu del vi i la gresca. L'orquestra estava envoltada per la càvea, i l'altra part l'ocupava l'escena. No es té cap constància de com era l'edifici de l'escena, ja que no s'ha conservat, però podria haver estat un pòrtic d'ordre jònic.
Entre l'orquestra i l'escena hi havia el prosceni. El prosceni era un espai elevat on actuaven els actors, que disposava d'un teló rudimentari per variar els decorats. El mecanisme funcionava al revés dels telons moderns, és a dir, el teló pujava i no baixava.
La Càvea: Capacitat i Accés
La càvea tenia una capacitat per a entre 11.000 i 15.000 persones. Hi havia 13 escales repartides per tota la graderia que distribuïen la gent cap a les grades inferiors, i 21 més que servien per distribuir la gent a les grades superiors. Els seients per a la gent important eren de pedra, amb respatller i reposabraços. El teatre oferia una visibilitat i un so excel·lents des de qualsevol punt.
Per últim, s'hi entrava per dos accessos laterals que portaven a un passadís situat entre l'orquestra i l'escena, el qual conduïa a la càvea a través de 13 escales.
Entorn del Teatre d'Epidaure
Aquest teatre té la càvea situada al vessant d'un turó, aprofitant així el pendent natural de la muntanya. Es troba als afores de l'actual ciutat de Pídhavro (antiga Epidaure), a l'extrem sud-est de la península del Peloponès. Tant per la seva ubicació com per les seves característiques, la integració amb l'entorn és excel·lent i demostra l'estreta relació que hi havia entre l'art i la natura en el món grec.
Funció i Significat del Teatre
El Teatre d'Epidaure tenia una funció lúdica i religiosa. La ciutat d'Epidaure es va fer famosa perquè hi havia el santuari d'Asclepi, déu de la medicina que curava els malalts. A l'època hel·lenística, el seu culte va créixer i aquest santuari era visitat per molts malalts de tota l'Hèl·lade. Per això, s'hi va construir el teatre més gran de Grècia.
Les obres de teatre gregues que es posaven en escena formaven part de les festes celebrades en honor a Dionís, el déu del vi i de la gresca. Al principi, els teatres tenien una finalitat religiosa i era on es feien les ofrenes a Dionís; per això, l'espai de l'orquestra era tan important i el prosceni ocupava un lloc menys preeminent.
Models i Influències Arquitectòniques
El Teatre d'Epidaure mostra l'evolució de l'arquitectura clàssica cap a l'hel·lenisme, període en què augmenta la càvea i s'aixeca el prosceni. Fou el model a seguir per a teatres posteriors, tant grecs (com podria ser el de Segesta) com romans, tot i que aquests últims hi van incorporar avenços molt importants.