TDH i TDA: Guia Completa sobre Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat
Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,34 KB
TDH: Què és el Trastorn per Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat?
El Trastorn per Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat (TDH) té un origen biològic i de base neuronal. Els canals d'atenció i processament de la informació es troben alterats, limitant la capacitat de concentració. Les persones amb TDH no poden suportar tasques monòtones o avorrides, ja que el Sistema Nerviós Central (SNC) necessita una estimulació constant. És important destacar que la hiperactivitat no és el mateix que el nerviosisme.
Com es diagnostica el TDH?
- Observació específica del nen a l'escola i a casa.
- Administració de tests a professors i famílies.
- Observació directa del propi nen.
Qui realitza el diagnòstic de TDH?
El diagnòstic és un procés multidisciplinari que sol involucrar:
- Pediatra
- Psicòleg
- Psicopedagog
Normalment, l'última paraula la té el psiquiatra infantil, qui avalua la conveniència o no de la medicació.
Quina és la causa del TDH?
El TDH és de naixement. Existeix una manca de neurotransmissors cerebrals, com la noradrenalina i la dopamina, juntament amb una activitat elèctrica deficitària del cervell. Per això, el SNC compensa aquesta carència buscant una interacció constant amb l'ambient.
Factors de risc i qui pateix TDH?
Alguns factors de risc inclouen:
- Drogues ingerides per la mare durant l'embaràs.
- Tabaquisme de la mare.
- Estrès de la mare, del fetus o del nadó.
En el 50% dels casos, hi ha un antecedent familiar. És quatre vegades més freqüent en nens que en nenes. Les nenes pertanyen més al tipus desatent que a l'hiperactiu.
Comorbiditat associada al TDH
El TDH pot coexistir amb altres trastorns, com ara:
- Trastorn disocial (manipulador amb els companys).
- Trastorn negativista desafiant (no accepta ordres).
- Trastorns de l'aprenentatge.
- Trastorns del llenguatge.
- Trastorn obsessiu-compulsiu (s'obsessiona).
- Síndrome de Tourette (tics explosius).
- Trastorns de coordinació motora (torpesa).
- Ansietat.
- Depressió.
Problemes associats al TDH
Les persones amb TDH poden experimentar:
- Manca d'autoestima.
- Ràbia contra ells mateixos.
- Dificultats en el desenvolupament de la personalitat.
- Més probabilitats de patir maltractament i assetjament escolar.
- Fracàs escolar.
- Aïllament social.
Qualitats positives de les persones amb TDH
Malgrat els reptes, les persones amb TDH sovint presenten qualitats com:
- Creativitat i imaginació.
- Capacitat per fer diverses tasques al mateix temps.
- Curiositat.
- Necessitat de cridar l'atenció (que pot ser canalitzada positivament).
Comportament a l'aula amb TDH
A l'aula, els nens amb TDH poden mostrar:
- Dificultat per comprendre les normes socials.
- Desobediència a les ordres del professor.
- Comportament agressiu.
- Tendència a fer preguntes personals.
- Molestar els companys.
- Manca d'autocontrol.
Aprenentatge i TDH
Pel que fa a l'aprenentatge, poden presentar:
- Dificultats en lectura i escriptura.
- Dificultat per assimilar el que estudien.
- Distracció amb facilitat.
- Problemes constants d'atenció i concentració.
- Dificultat per seguir les explicacions del professor.
- Manca de comprensió lectora.
- Memòria de treball deficitària.
Estratègies de millora per al TDH
Algunes estratègies útils inclouen:
- Ensenyar tècniques d'estudi adaptades.
- Proposar tasques que permetin donar una opinió personal.
Tractament psicològic i farmacològic del TDH
El tractament requereix un treball conjunt amb el nen i la seva família, abordant tres línies principals:
- Afectivitat: Treballar l'autoestima, les atribucions negatives, el desgast familiar i l'automotivació.
- Comportament: Gestió de la conducta.
- Cognició: Millora de les funcions executives.
En alguns casos, es pot considerar la medicació, com el Metilfenidat (derivat de les amfetamines), mai abans dels 6 anys. Alguns exemples són:
- Rubifen (acció curta, 4-5 hores).
- Concerta (duració llarga, 12 hores).
Factors que influeixen en el TDH
Diversos factors poden influir en la manifestació i gestió del TDH:
- Estil educatiu i pautes de criança.
- Nivell educatiu i socioeconòmic de la família.
- Temps disponible i recursos.
- Caràcter i paciència dels cuidadors.
- Estructuració familiar.
- Circumstàncies familiars.
- Lloc de residència.
TDA: Predomini del Dèficit d'Atenció
El Trastorn per Dèficit d'Atenció (TDA) es caracteritza pel predomini del dèficit d'atenció. Les persones amb TDA sovint es desconnecten de la realitat i no necessiten moure's constantment, ja que creen les seves motivacions interiorment.
Comportament a l'aula amb TDA
A l'aula, els nens amb TDA poden:
- Semblar abstrets o perduts.
- Ser generalment obedients i no causar problemes.
- Ser considerats una mica “estranys” pels companys.
- No seguir les normes de joc.
- Ser vistos pels pares com a “somiatruites”, immadurs per a la seva edat i poc responsables.
- Perdre coses contínuament, amb badades irritants.
- Ser hipoactius i lents.
- Organitzar-se malament.
- Tenir una alta capacitat d'introspecció i ser hipersensibles (pensant molt sobre les emocions i els sentiments).
- Destacar per la seva empatia i desig d'agradar als altres.
Problemes d'aprenentatge amb TDA
En l'aprenentatge, poden experimentar:
- Dir sovint que no comprenen el que se'ls demana, però el més probable és que no hagin escoltat o llegit.
- Memoritzar amb greus dificultats i oblidar ràpidament.
- Necessitat de repetir contínuament el mateix.
- La repetició de tasques pot produir resultats contraproduents: més avorriment, més errors.
- Incapacitat per fer una operació matemàtica complexa sense equivocar-se.