TDH i TDA: Guia Completa sobre Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat

Enviado por Chuletator online y clasificado en Psicología y Sociología

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,34 KB

TDH: Què és el Trastorn per Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat?

El Trastorn per Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat (TDH) té un origen biològic i de base neuronal. Els canals d'atenció i processament de la informació es troben alterats, limitant la capacitat de concentració. Les persones amb TDH no poden suportar tasques monòtones o avorrides, ja que el Sistema Nerviós Central (SNC) necessita una estimulació constant. És important destacar que la hiperactivitat no és el mateix que el nerviosisme.

Com es diagnostica el TDH?

  • Observació específica del nen a l'escola i a casa.
  • Administració de tests a professors i famílies.
  • Observació directa del propi nen.

Qui realitza el diagnòstic de TDH?

El diagnòstic és un procés multidisciplinari que sol involucrar:

  • Pediatra
  • Psicòleg
  • Psicopedagog

Normalment, l'última paraula la té el psiquiatra infantil, qui avalua la conveniència o no de la medicació.

Quina és la causa del TDH?

El TDH és de naixement. Existeix una manca de neurotransmissors cerebrals, com la noradrenalina i la dopamina, juntament amb una activitat elèctrica deficitària del cervell. Per això, el SNC compensa aquesta carència buscant una interacció constant amb l'ambient.

Factors de risc i qui pateix TDH?

Alguns factors de risc inclouen:

  • Drogues ingerides per la mare durant l'embaràs.
  • Tabaquisme de la mare.
  • Estrès de la mare, del fetus o del nadó.

En el 50% dels casos, hi ha un antecedent familiar. És quatre vegades més freqüent en nens que en nenes. Les nenes pertanyen més al tipus desatent que a l'hiperactiu.

Comorbiditat associada al TDH

El TDH pot coexistir amb altres trastorns, com ara:

  • Trastorn disocial (manipulador amb els companys).
  • Trastorn negativista desafiant (no accepta ordres).
  • Trastorns de l'aprenentatge.
  • Trastorns del llenguatge.
  • Trastorn obsessiu-compulsiu (s'obsessiona).
  • Síndrome de Tourette (tics explosius).
  • Trastorns de coordinació motora (torpesa).
  • Ansietat.
  • Depressió.

Problemes associats al TDH

Les persones amb TDH poden experimentar:

  • Manca d'autoestima.
  • Ràbia contra ells mateixos.
  • Dificultats en el desenvolupament de la personalitat.
  • Més probabilitats de patir maltractament i assetjament escolar.
  • Fracàs escolar.
  • Aïllament social.

Qualitats positives de les persones amb TDH

Malgrat els reptes, les persones amb TDH sovint presenten qualitats com:

  • Creativitat i imaginació.
  • Capacitat per fer diverses tasques al mateix temps.
  • Curiositat.
  • Necessitat de cridar l'atenció (que pot ser canalitzada positivament).

Comportament a l'aula amb TDH

A l'aula, els nens amb TDH poden mostrar:

  • Dificultat per comprendre les normes socials.
  • Desobediència a les ordres del professor.
  • Comportament agressiu.
  • Tendència a fer preguntes personals.
  • Molestar els companys.
  • Manca d'autocontrol.

Aprenentatge i TDH

Pel que fa a l'aprenentatge, poden presentar:

  • Dificultats en lectura i escriptura.
  • Dificultat per assimilar el que estudien.
  • Distracció amb facilitat.
  • Problemes constants d'atenció i concentració.
  • Dificultat per seguir les explicacions del professor.
  • Manca de comprensió lectora.
  • Memòria de treball deficitària.

Estratègies de millora per al TDH

Algunes estratègies útils inclouen:

  • Ensenyar tècniques d'estudi adaptades.
  • Proposar tasques que permetin donar una opinió personal.

Tractament psicològic i farmacològic del TDH

El tractament requereix un treball conjunt amb el nen i la seva família, abordant tres línies principals:

  • Afectivitat: Treballar l'autoestima, les atribucions negatives, el desgast familiar i l'automotivació.
  • Comportament: Gestió de la conducta.
  • Cognició: Millora de les funcions executives.

En alguns casos, es pot considerar la medicació, com el Metilfenidat (derivat de les amfetamines), mai abans dels 6 anys. Alguns exemples són:

  • Rubifen (acció curta, 4-5 hores).
  • Concerta (duració llarga, 12 hores).

Factors que influeixen en el TDH

Diversos factors poden influir en la manifestació i gestió del TDH:

  • Estil educatiu i pautes de criança.
  • Nivell educatiu i socioeconòmic de la família.
  • Temps disponible i recursos.
  • Caràcter i paciència dels cuidadors.
  • Estructuració familiar.
  • Circumstàncies familiars.
  • Lloc de residència.

TDA: Predomini del Dèficit d'Atenció

El Trastorn per Dèficit d'Atenció (TDA) es caracteritza pel predomini del dèficit d'atenció. Les persones amb TDA sovint es desconnecten de la realitat i no necessiten moure's constantment, ja que creen les seves motivacions interiorment.

Comportament a l'aula amb TDA

A l'aula, els nens amb TDA poden:

  • Semblar abstrets o perduts.
  • Ser generalment obedients i no causar problemes.
  • Ser considerats una mica “estranys” pels companys.
  • No seguir les normes de joc.
  • Ser vistos pels pares com a “somiatruites”, immadurs per a la seva edat i poc responsables.
  • Perdre coses contínuament, amb badades irritants.
  • Ser hipoactius i lents.
  • Organitzar-se malament.
  • Tenir una alta capacitat d'introspecció i ser hipersensibles (pensant molt sobre les emocions i els sentiments).
  • Destacar per la seva empatia i desig d'agradar als altres.

Problemes d'aprenentatge amb TDA

En l'aprenentatge, poden experimentar:

  • Dir sovint que no comprenen el que se'ls demana, però el més probable és que no hagin escoltat o llegit.
  • Memoritzar amb greus dificultats i oblidar ràpidament.
  • Necessitat de repetir contínuament el mateix.
  • La repetició de tasques pot produir resultats contraproduents: més avorriment, més errors.
  • Incapacitat per fer una operació matemàtica complexa sense equivocar-se.

Entradas relacionadas: