Taxonomia psicomotriu: nivells funcionals i adaptació a l'entorn
Enviado por Chuletator online y clasificado en Deporte y Educación Física
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,99 KB
3 crit taxonomia:
nivell funcional psicologic
(rígid l'entorn és igual, no canvia jo a casa jugant play. seràn accions que podem repetir identicament. Canviant mai seràn identicament iguals, varien sempre l entorn canvia (esports equip)) i nfo organs propioceptius (estàtica no hi ha moviment son accions isometriques normalment (paracaigudes o dominada isometrica) dinàmica hi ha moviment per contraccions que s explica pels receptors esquelètics) adaptació entorn (final adapt) (físic esports individuals no hi ha interacció amb mes gent social hi ha interacció oposició i tàctica)
BUITRE SABIO
1R EXPERIMENT amb aus adultes que han migrat d'africa es mirara si trenquen ous d'estruç també fora de temporada (temporada octubre-abrilmaig), es veurà si tenen mateix comportament fora de temporada per a trencar ous. finalment es veurà que sí que ho fan per tant és algo innat. 2N EXPERIMENT au jove mai ha estat africa es cria tancat a una tenda i no te contacte amb altres aus, la cosa serà veure si trenca els ous igualment o no, si es innat o apres. es mes important aquest, estimul-resposta medi aeri-volar/ou estruç-llançar pedres/alimentacio pinces-nodrirse/canvi estació-emigrar africa APRENENTATGES a l'hora de volar en veiem, per trencar ous tambe, precisió pedra i a la tria de pedra també.
Lateralitat
s'estudia conductes neuromotrius de la taxonomia psicomotriu-implica comportament motor dinamic,cinetic o fasic-implic tipologies moviment acicliques (i ciclic asimetriques) totes definicions coincideixen en predomini de l'utilitzacio (quantificar diferencia d'utilitz d'un costat respecte altre)- diferencia d'eficacia (qualificar rendiment de cada costat) predomini costat sobre altre es denomina lateralitatzació que presenta millor força/equilibri/precisió/propioceptivitat i tot aixo comporta millor coordinació
Factor genetic gen lateralitat al·lel dominant dreta i recessiu esq. LAT pot dependre posicio embrio uter. lat hemisf genetica gens determinen dominancia hemissf cerebral durant desenv fisiologic fact cultural (mà esq reprimida, 10% esq pero i neix un 25%
classificació lateralitat
Integral o homogènia (predomini absolut d'un costat sobre l'altre) no integral creuada (segons domina la mà, dretans creuats ma dreta peu esq. i esq creuats mà esq i peu dret) contrariada o neurologica (quan no hi ha coincidencia cultural i genetica al desenvolupament) Ambidextrisme (individius que NO tenen domini d'un hemisferi sobre l'altre) bilateralitat(produccions tant de dreta com esquerra s'executen temporalment simultaneament) fases lateralització L. indiferenciada (0-2 anys nens utilitzen ambdos segments corporals sense preferencia) Fase d'alternança (2-4 anys discriminen parts cos en relació a certes activitats i contrasten rendiment ambdos costats) consolidació o automatització de la lat (4-7 anys mostren clarament domini lateral establert en tasques instrumentals
factors psicologics
històrics (pràctica és nombre de vegades Nombre de vegades que es dóna una associació. Inclou la pràctica imaginada (habilitats motores) i pràctica mental (cognicions), mancades d’acció muscular - probabilitat hi ha un feedback si es satisf o no- distribució pràctica Presència de períodes de temps entremig de les associacions. Pràctica massiva o distribuïda. -variabilitat Grau de consistència d’una associació ) estructurals (complexitat és grau dificultat de tasca i nombre associacions- ordre disposicio regular i coherent- disparitat hi ha contrast- contiguitat Proximitat relacional dels elements d’una associació ) Situacionals (generalització transferencia, millora en aspectes que podras passar a sit reals i ferles exitosament- inhibició es factor que impedeix el correcte desenvolup de l'acció)
si s'analitza els moviments que comporta executar una tasca l'habilitat és un FI.
Si s'analitza l'assoliment d'un objectiu l'habilitat es un MITJÀ
FI-- qualitat de l'execució tir a cistella fases,(propiocepció) Col·laboració: Interaccions com a Fi
MITJÀ--es el que faig per completar objectiu d'una interacció (exterocepció) Oposició: Interaccions com a Mitjà