Tasun markatua
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Otras materias
Escrito el en vasco con un tamaño de 8,79 KB
Zer da hizkuntzakomunikatzeko ta gauzak egiteko erabiltzen den tresna.Klasean egiten denaren euskarria da(azalpenak,interakzioa,galderak,jolasak.Komuni egoera ezberdinetan bizi: taldekoak,banakoak,galderak,azalpenak,eztabaida.Irakaslea hizkuntza eredu izan behar:bere hizkera zaindu/haurrena bideratu.Barnean 3 kontzeptu:zuzentasuna/jakortasuna/egokitasuna Irakasleari irudien erabilpenak, errepikapen esanahitsuak, gelako ezaugarri psiko ta afektibo aztertzea lagunduko dio.Hizketa ariketak 3 multzotan:hasierako fasea:obj izendatu,argibide errazak/Tarteko f:marrazkiak azaldu,istoria pertsonalak/f aurreratua:istoria zailago,rol-joko.
Curri/pragmatiko/esanguratsua:
hizk eta lite komunikaziorako konpete barruan.Gaitasun pragmatikotik ikusita hizk arauak modu egokian erabiltzean oinarri.Testuak ulertu /sortu /interpretatu.Hizk erabilera lehenetsi,ez honen osagaietan zentratu.Ahozko komunikazioarekin lotutako hizk trebetasunak eskolak ahaztu.Ikasgela komunikazio gune eredugarri biurtu/jarrera erabiltzaileak hiztun ta hizkuntzetan.Hitz egin,idatzi,entzun bizitza sozialaren jarduera esanguratsuetan:eremu pertsonalean/sozialean/akademikoan/lan.Orientabide metodologikoak 4 ardatz: epistemologikoa:ezagutzak eskuratu, didaktikoa:egokitzapena autonomia, psikologikoa:ikasketa prozesu konstruktiboa, sozio-kulturala:familiarekin erlazioa.
Hitzegitea aozko adierazpefaktore kontestual/kogni/ linguis denbora mugatuan konbinatzea.Esandakoa kontrolatu ta hurrengo esaldia prestatu.
prozesatze sintaktikohizk elementuak autatu ta ordenatu zentzua lortzeko(kogni+lingui).
l.H zailtasunesaera askoren automatizazio eza/ezagutza lexiko,morfologiko eskasa/formulazio sintaktikoari eza.
konponbideaetengabeko negoziazio ta lankidetza.
mintza arauakanalogiaren printz: berdinatasuna/gutxieneko aldaketaren:mintzagaia ez aldatu/elkarrizketarako lakidetza
:
kantitatea justua,kalitatea egia,garrantzia egoki,modu argia.
Hiztuna esaldi koherente/entzuleatestuinguru elementuetan oinarri.
mintza irakastea ikas estrategiak zer+nola /orientatzea:galdera ireki/erraztea:osatu,fokalizatu,egiaztatu/ informatzea/sotegua ematea.
Elkarrizketa:
gure pentsamendua ta bestearena aurrez aurre jarri.Ideiak partekatu,esanaia eraikigelan:
eragin trukeko elkarrizketa interakzionalaeguneroko errutina/aurresangarria/oso kontestualizatu/oinarrizko input: agurra,asierako zeregin traksakzionalakinfo berri/ez esangarri /ez kontestu:etiketatzea,kontaketa egitea,fiziozko errelatoak,gertaerak kontatzea,gertaerak aurresatea,esanahi bilatzea,nola zergatik azalduirakaslearolak orekatu,utzi denbora hizketarako,utzi pentsatzen,jakintzak bilatu,asmatu eraiki,jakinmina,zalantzan jarri.
motahizketa lehiatua:itza artzeko leia, ekarpen ez/hizketa geitzailea:ekarpenak modu akritikoan/hizketa esploratzaile:esandakoak aintzat artu ta edatu eta aldatunola parte hartu?
jarduera egoki aukeratu/babes estrategia egokia/bide irekia eskaini/jarrera irekia
Entzutea ahozko uler:
info garrantzitsua identifikatu/interpretatu nola?Lexiko unitaten bidez(izenak,aditz)+/ gramatika unit bidez:izenordainak-/funtzio sintaktiko ta egitura fonetiko/esanahi errefererntziala.
ulertzeazentzua ematea.Entzulea inferitu mundu ezagupen arabera,marko testuala,kulturala.
l.H zailtasunagarapen kogni arabera interpretazio ezberdina:elementu suprasegmentalak:ozen,errit,tonua/element kinesiko ta proxemiko/elemnt emozional kogni :interes urduriulermen estrategiamezua errekonozitu/aukeratzea:egoera zeatzak,egoera orokorrak,erreferent kulturaral/aurreratzea/gogoratzea.
Entzule ona:
jakinmina adierazi/aktibo entzun/uletzen saiatu/txanda erresp…
Entzute ariketa:
hasiera fasea:akats zuzendu,istorio irudi ordenatu/tarteko f:istorioak berrordenatu /fase aurreratua:info konparatu,idei nagusi casany: intentsibo:
entzun ta idei nagusi atera,moztu grabazioa ta ikaslek aurreratu estentsiboa:
entzundako testua osatu,entzundakoa idatziz birformulatu.
entzumena hobetzekointeres mailarekin lotuta,gai erakargarriak,esperimentazioa,helburua arabera ezberdin entzun egin prestaketa ta hizt gako,ulermena landu:entzute aktiboa,erredundantzi,erreferentzia markoa,eduki egokitu,jarrera pertsonala,nork hitz egiten duen jakin.
klasean entzuteaariketa asko,labur,intentsiboak/material erreala/mat interesgarri/hizkera benetakoa/helburu komunikatiboa/testuinguru ta eduki argi.
Alderdi metalinguistikoa:
1Ikasleek jakin behar dute elkarrizketa esploratzailearen funtzionamedua (elkarrekin lanean, entzuten)2Harreman eta cultura jakintzak, zehar konpetentziak ere.
3Fontichen proposamena (talde handian=helburu/prozedura, talde txikian= ariketa egin, talde handian=partekatu talde txikien emaitzak.
Tarte hizk:
Ama hizkuntzatik 2hezkintzara egindako bideari esaten zaio.2H ikastearen bidez elebidu bihurtzearen prozesuari esaten zaio.Inferentziak egitea.
Ezaugarriak:
1Sistematikoki aldatzen dira, hizkuntza batean dakiguna bestean adierazteko aldaketak egin behar dira. 2.2hren jabetza ordena eta garapen sekuentzia berdina da ikasle guztieantzako(unibertsala)Berdin du 2H binkularra izango delako.
3. 1H eragina du tarte-hizkuntzan(zailtasun maila tasun markatuen araberakoa):1garapen sekuentzia berdina da/2denbora-hizk existitzen ez den kategoria badu motelako/3-2Hn dauden tasun makatuak zailagoak izan daitezke 1Hn konparatuz Kontzientzia metalinguistikoa ikas-estrategiak
1Noiz era nola egin kasu formari(2hren erabilera ikaskuntzaren edozein fasetan egin eta erabili behar da, forma eta esanahia erlazionatuz;-tarte-hizkuntzaren faseak definitu(tasun markatua eta markatugabea) -gaitasun kognitiboak kontuan izan-2Hko jarrera positiboa -ikas-helburuekin lotura -formaren analisia (tasun markatua eta tasun markatugabea).2Hizkuntzaren irakaskuntza esplizitatu (ikasleek kontzientzia metaliguistiko gehiago hartzeko)
Erroreak tipología:motak:
1Desbideratze sistematikoa(ez du ikasi, gaitasun falta.Erroreak dira eta egiten dituzte ikasi ez dutelako=gaitasun falta eta input nahikoa ez jasotzeagatik. 2Desbideratze asistematikoa: ikasi bai baina estrategia/baliabide falta=huts egiteak.Arazoa ez da inputa baizik eta outputa eta praktika falta. Ikasi du baina estrategia falta. 3.Lapsusak.Bat-batean geratzen dira.Hiztun guztiek lapsusak egin, ez daude ez inputa ez praktika faltarekin lotutagaingeneralizazioa:
hizk elementu bat geiegitan erabiltze zuzena litzatekena omitituz.
Hiperzuzenketa:
behar ez den hizkuntza elementu geitzea.
Egituran:
Antzeko itxura:
nahiz/naiz antzeko esanai:
bera/berdin,sasiesapidea:
ez du ezer esateko/ez du esatekorik,erregistroak eragindakoa:
hizkera,euskalkihizk interferentzia
Sasilagunak:
reparar/erreparatu;historia, istorio;.
Baliokidetasunik ez izatea
Hermano/anaiaktestu ezaugarriak:
1kohesioa:erreferentzia mekanismoak/lotzeko mekanismoa 2koherentzia ulertzeko ta interpretatzeko gakoa
Ikas-estrategiak1
Zeharkako estrategiak
Ikaskuntza antolatu eta ebaluatzeko=autonomia gehiago lortu.*metakognitiboak: norbera kontrolatzeko.*afektiboak: emozioen jarduera*sozialak:taldean lan egitea.
2.Estretegia zuzenak:
hizkuntzarekin lotutako arazoei irtenbidea emateko.*oroimenezkoak:testu bat buruz ikastea*kognitiboak:itzulpena egitea*konpentzatzekoak:akatsak zuzendu Gaitasun komunikatibo motak
1.Gramatikala(fonologia, hiztegia
)2.Soziolinguistikoa (hizkuntza egoera ezberdinetan erabiltzea, erregistroa)
3.Diskurtsiboa:
(hizkuntza eta munduari buruzko ezagutzak, estrategiak, testuak antolatu.
Gaitasun estrategikoahizkuntzartekoa:
maila kognitiboan/irakasle aldetik:
info erabiltzen ikas,berformulazio orientatu,erroretatik irakatsi,2hera autonomoan erabili.
Lengoaiaren funtzioak:
1norberaren burua finkatzea/2gidatzea/3esperientziak kontatzea/4arrazoinatzea:kausa-ondorio/5aurreikustea/6proiektatzea/7irudikatzea.