Suspensió del contracte de treball
Enviado por Chuletator online y clasificado en Formación y Orientación Laboral
Escrito el en catalán con un tamaño de 24,24 KB
2n trim
1.PROCÉS D'ADMINISTRACIÓ, CONCEPTES I FASES:
Que es el procés d'administració? Es un conjunt de funcions i activitats que porten a terme l’administració de la empresa per aconseguir els objectius que se ha plantejat.
TÉ 2 FASES:
Fase mecànica
Dona resposta a què cal fer.
- Planificació: què es faría. Ex: es marquen els objectius, es decideixo a les polítiques, decideixo procediments,establir regles, marcar pressupost.
- Organització: analitzar com es farà. Ex: com es dividirà el treball, en quins departaments es dividirà una empresa, quina funció tindrà cada persona…
Fase dinàmica
Ho porta a la pràctica.
- Gestió o direcció: amb què es farà i de quina manera. Ex: preses de decisions, lideratge…
- Control: determinar com s’ha fet.
2. FUNCIÓ DE PLANIFICACIÓ: (PRIMERA FASE)
1. Es fixen els objectius
2. Les estratègies per assolir-los
3. Es defineixen les estratègies per aconseguir-los
4. Es defineixen les polítiques d’empresa
5. Es defineix com es pendrán les decisions
Es fa tots aquests passos per aconseguir l’objectiu general de l’empresa.
PASOS:
1. Analitzar la situació de partida,és a dir, analitzar la situació actual tant de la empresa com de l’entorn
2. Marcar l’objectiu i veure quines diferents alternatives tinc per aconseguir-ho
3. Analitzar aquestes alternatives i veure els punts forts i els punts febles de cadascun per poder decidir la més adequada.
4. Fer un seguiment i avaluar del que me pogut desviar o equivocat. No es un error en sí ,es una desviació
OBJECTIUS:
Els objectius que ens fixem han de ser:
- Realistes (s’han de poder complir).
- Saber prioritzar els objectius que volem complir.
- Has de mirar que d’aconseguir el mínim d’imprevistos i despeses econòmiques i del medi social.
3. FUNCIÓ D’ORGANITZACIÓ: (SEGONA FASE):
Consisteix en establir l'estructura organitzativa de l’empresa, distribuir les tasques entre els membres de l'organització i les seves responsabilitats, i determinar les relacions d’autoritat entre tots ells.
3.1. L’ORGANITZACIÓ DEL TREBALL:
Es comença a estudiar al s.XX i els tres principals que ho van estudiar van ser: Taylor, Fayol i Mayo, son els tres autors que van establir les principals teories de l’organització del treball.
A. Taylor → Escola d'organització científica del treball:
El primer representant de l’escola va ser Taylor. I les principals aportacions van ser:
1. Va incorporar el mètode científic al treball, va descomposar tots el moviments d’una tasca i va cronometrar la seva duració. El seu objectiu era reduir el nombre de moviments i temps morts que es donava entre tasques i tasques, perquè ella el que volia aumentar la eficiencia.
2. Va introduir la divisió del treball i l'especialització, va dividir la feina en tasques senzilles millorar el rendiment del treballadors, es tenia que busca treballadors més eficients i en cada tasca d'un treballador per fer-ho més fàcil.
3. Va incorporar un sistema incentiu economic, va proposar que el salari estigui relacionat amb la productivitat de les persones, el que produïa més guanyava més.Amb aquestes aportacions els treballadors no estaven satisfets ja que la feina era monótona i aburrida, doncs Fayol va ampliar-ho.
4. Es va centrar en l’alta direcció de l’empresa i dona una serie de principis de com hi ha de administrar una empresa,dóna moltes directrius, dentre les directrius que dona destaca: l’unitat de comandament (significa que cada treballador a de rebre les ordres d’un sol cap).
B. Mayo → Escola de relacions humanes:
1. Va comença a incorporar descansos en el treball ,millorar la il·luminació de l’empresa,va deixar d’escoltar música. Va anar fent proves i es va donar compte que augmentava la producció dels treballadors.
2. Les conclusions van ser: que les relacions humanes en el treball son importants, la gent no només es mou per incentius economics.
3. Les persones no poden ser programades com a màquines
ESCOLA CIENTÍFICA DEL TREBALL
-Frederick Taylor
* Va incorporar el mètode científic del treball.
* Divisió del treball i especialització.
* Incorpora un sistema d’incentius.
- Henry Fayol
* Continua els estudis de Taylor
* Es centra en organitzar les tasques d’administració de l’alta direcció
* Unitat de comandament: cada treballador ha de rebre ordres d’un sol cap.
ESCOLA DE RELACIONS HUMANES
-Elton Mayo
* Pare de l’escola dels recursos humans
* Les persones no només tenen incentius econòmics
* Les relacions humanes al treball són fonamentals
* L’ésser humà no pot ser programat com una màquina
3.2. QUE ÉS LA DIVISIÓ DEL TREBALL:
La divisió del treball fa referencia al nombre de tasques diferents en que es ditribueixen el nombre necessari per produir un bé o un servei. Tasques que es fan en diferents zones amb l’objectiu de millorar l'eficiència. Uns del elements més importants amb una empresa es como es relacionen les empreses. La productivitat està relacionada amb els treballadors per això hi ha una organització formal i l’altre es una organització informal.
3.3 L’ORGANITZACIÓ FORMAL:
És la que ve definida per l’empresa on es mostren les responsabilitats,departaments i la jerarquia. Exemple: organigrama (és com un esquema).
A. ESTRUCTURA ORGANITZATIVA:
1. Reflexa els llocs de treball, amb quins elements no poden faltar: les responsabilitats de treball i les tasques que han de realitzar cadascuna de les persones.
2. L’organització de departaments o departamentalització = divisió en departaments, per saber en cada departament on estan els treballadors.
3. La jerarquia = L’autoritat que tenen les persones sobre les altres
DIVISIÓ DE DEPARTAMENTS: és la divisió de les activitats i els treballadors en unitats (departament). Aquesta divisió pot fer-se:
- Divisió de departament per funcions→ Els treballadors s’agrupen seguint les àrees funcionals bàsiques de l’empresa: producció,inversió i finançament,comercial i recursos humans.
Avantatges: Augmenta l’especialització dels treballadors i amb això la productivitat.
Inconvenients: Poden sorgir problemes de comunicació entre departaments.
-
Divisió de departament per zones geogràfieques→ L’empresa divideix els treballadors que s’agrupen segons la zona a la que va dirigit el producte. Exemple: Coca-Cola Espanya, Coca-Cola França,etc.
Avantatges: permet atendre millor als clients de cada zona.
Inconvenients: es dupliquen moltes funcions, el que augmenta els costos. Per exemple, necessitarem un cap de publicitat per cada zona.
-
Divisió de departaments per productes→ Els treballadors es divideixen segons els diferents productes que es fabriquen. Per exemple, Apple podria crear el departament iPhone, l’iPhad, l’iPod, i l’iWarch.
Avantatges: cada departament té gran autonomia i si hi ha un problema a un, no afecta als altres (un problema en el departament d’iWatch no afecta a l’iPhone).
Inconvenients: de nou, es dupliquen moltes funcions.
-
Divisió de departaments per processos→ es creen departaments segons les diferents etapes del procés productiu. Per exemple, la fabricació d’un automòbil es divideix en quatre processos: premsat, xapisteria, pintura i muntatge.
Avantatges: augmenta la divisió del treball i amb aquesta la productivitat.
Inconvenient: pot crear monotonia en els treballadors.
LA COMUNICACIÓ A L’EMPRESA:
Vertical
- Ascendent: Dels empleats als directius. Per exemple, informar de problemes que sorgeixen a la cadena de producció.
-Descendent: Dels directius als treballadors. Per exemple, per informar dels objectius de l’empresa.
- Horitzontal: És la que es dona entre persones que estan al mateix nivell de jerarquia. Per exemple, la que es dona entre el director de producció i el director comercial.
LES RELACIONS A L’EMPRESA:
-
Relacions lineals
Implica una cadena de comandament o jeràrquica,és a dir, una persona mana i l’altre obeeix.Aquesta relació es representa amb una línia contínua a un organisme.
-
Relacions de staff o assessorament:
L’staff no té jerarquia dins de l’empresa,però assessora quan sorgeix un problema concret. Es representen amb una línia discontínua i normalment horitzontal a l’organisme.
-
Relacions funcionals:
Són especialistes que tenen autoritat i responsabilitat només sobre la seva àrea específica. Exemple: cap de compres pot decidir sobre la compra de matèries primeres.
C) ELS ORGANIGRAMES:
representació gràfica de l’estructura organitzativa de l’empresa (és a dir l’organització formal). Permet veure a simple vista les responsabilitats, els departaments i la jerarquia de l’empresa. Es poden classificar en 4 grans grups i segons la forma NOMÉS SEGONS LA FORMA (dins de la forma hi trobem horitzontal,vertical i radials HACER ESQUEMA).
Segons la forma:
- Organismes verticals: Destaca la jerarquia de comandament que va de dalt (caps) a baix (subordinats. De major a menor autoritat.
- Organismes horitzontals: Busquen destacar la importància de les funcions, que en aquest cas va d’esquerra (caps) a dreta (subordinats).
- Organismes radials: Busquen destacar els nivells de la direcció en el centre. La jerarquia va de dins (caps) capa a fora (subordinats).
3.4 L’ORGANITZACIÓ INFORMAL
Les relacions personals i socials que sorgeixen de forma espontània entre els treballadors.
Entre estas relaciones se pueden compartir información sobre la empresa, consiguiendo manipular a cargos más altos
La información corre más rápido que la formal
Surgen falsos líderes, los de cargo bajo aprovechan la relación con los de alto cargo para beneficiarse en la empresa
4. FUNCIÓ DE GESTIÓ O DIRECCIÓ
Gestionar o direcció consisteix en intentar que les persones que formen la empresa facin les tasques necessàries per assolir els objectius marcats. Hi ha 3 nivells de direcció:
1r nivell: ALTA DIRECCIÓ→ Controlar el funcionament global/general de l’empresa i que es compleixin els objectius.
2n nivell: INTERMEDI→ esta forats per als caps de departaments i controlen cadascun dels departaments.
3r nivell: DE GESTIÓ →Trobem les persones que assignen les tasques als diferents treballadors i son les que ejecuten i gestionen els procediments.
Que ha de fer un directiu?
Escollir les tasques que son necessaries i transmitir-ho als treballadors. Dona instruccions per a que es faci bé. Crear un bon ambient de treball. És important que un directiu sigui un bon líder (líder pero no sempre el directiu és el líder.)
Lideratge → habilitat que té una persona d’aconseguir que uns altres portin a terme els objectius que estan fixats de fora voluntaria.
5. FUNCIÓ DE CONTROL:
Es tracta de verificar que tot surti segons lo que previst en la planificació, és a dir, detectar si hi ha desviacions per corregir-les per aconseguir els objectius. Hi ha 3 tècniques de control:
AUDITORIA → Analitza la situació global i contable de l’empresa.
CONTROL DEL PRESSUPOST
ESTADÍSTICA → Analitza situacions variables, treu conclusions, fa grafics, fa pronostics,etc..
T-4 GESTIÓ DE RECURSOS HUMANS:
El que es diferencia en les empreses són les persones, ja que la resta de coses d’una empresa com les màquines, la tecnología, es poden copiar i comprar. És molt important que les empreses tingui un bon equip professional.
-
Que són els recursos humans?
Són la força de treball de les empreses i també reben el nom de “capital humà”, s’inclou la part intel·lectual d’aquelles persones.
- Què és la gestió de recursos humans?
Són les decision, accions i polítiques que estan relacionades al capital humà de l’empresa per millorar la seva compatibilitat.
És important que conegui ( la seva formació,habilitats,competencies… ) els treballadors de l’empresa i si cal un cop les coneixi es fomenti la seva formació. Exemple: Si un treballador que no sap anglès, i l’empresa té més clients estrangers, s’encarregaran de formar la seva formació per aprendre anglès.
Quan l’empresa veu les seves carencia, es diu que l’empresa està invertint en el capital humà perquè el departament de recursos humans, es el responsable que cadascú ocupi el seu lloc adequat dintre de l’empresa, i per això haurà de fer una bona selecció de persones. El més important es que els recursos humans se assegurin de que els treballadors fan el seu treball i complint amb la seva feina.
Objectius dels recursos humans:
Seleccionar i formar a les persones que l’empresas necessita.
Proporcionar els treballadors tot el que necessitin per fer la seva feina i fer que hi hagi una bona comunicació dins de l’empresa.
Aconseguir que els treballadors estiguin satisfets per què així s'aconseguiran millors resultats.
Funcions del departament/gestió dels recursos humans:
1. Organitzar el treball i planificació del personal:
Consisteix en organitzar les plantilles, d’escriure els llocs de treball i planificar en cas de que apareixin noves necessitats.
Inclou els reclutaments (són els processos que es fan per atreure candidats), la selecció ( escollir els candidats ) i els plans d’acollida ( es la integració dels nous treballadors dins de l’empresa ).
2. Formació del personal→ S'encarrega de que tots els treballadors tinguin la formació necessària per a fer totes les tasques. També s’encarreguen de fer un pla de carrera, que cada persona es continuï formant per a promocionar-se a l’empresa.
3. Treball i organització del personal → s’encarrega de tots els tràmits administratius (contractes) i promou la comunicació entre el treballador i l’empresa
4. El clima i la satisfacció laboral → el departament intenta que hagi bon ambient de treball i s’ha de preocupar per com es senten els seus treballadors
5. Prevenció de riscos laborals → establir polítiques, mesures per evitar accidents dins de l’empresa
2. ORGANITZACIÓ DEL TREBALL I PLANIFICACIÓ PERSONAL
A. LA PLANIFICACIÓ DEL PERSONAL
Objectiu de les tècniques de reclutament:
disposar de candidats que compleixin els requisits necessaris pel lloc de treball que jo vull cubrir
Tècniques de reclutament internes:
Captar als candidats dins dels propis treballadors de l’empresa. Avantatges: les persones ja saben com funciona l’empresa i l’empresa ja sap com es esa persona
Tècniques de reclutament externes:
Captar als candidats de fora de l’empresa i tinc diferents llocs on puc buscar els candidats, com les bosses de treball d’institucions educatives oficials, agències de col·locacions (són organitzacions que no busquen cap benefici i es dediquen a buscar feina a la gent, no formes part de la plantilla de l’empresa), serveis públics d’ocupació (S.O.C i SEPE), ETTS (formes part de la plantilla de l’empresa), Internet (reclutament electrònic, no formes part de la plantilla de l’empresa)
Selecció del personal:
Escollir correctament a les persones que han de treballar a l’empresa. Fases del procés de selecció
1. Selecció d’oferta del treball
2. Analitzar la carta de presentació/CV/proves
Carta de presentació: a la carta de presentació has de mostrar l'interès que
tens per a treballar a l’empresa i destaques els detalls que vols del teu currículum.
CV: és on es reflecteixen les dades personals, professionals i acadèmiques de la persona.
Quan l’empresa rep la carta de presentació i CV és quan s’inicia de veritat el procès de selecció de personal, fa un primer descart els que no compleixen els requisits i després es fan les:
Proves de selecció:
entrevistes de treball (és un contacte directe entre el candidat i la persona responsable del procés de selecció, por haver-hi més d’una entrevista, una entrevista inicial i després, més endavant, es poden fer més).
Proves signo tècniques:
consisteixen en un test d'intel·ligència i un test d'actituds diverses, per conèixer la capacitat intel·lectual del candidat i veure a com s’enfronta en situacions diverses i trobar solucions.
Proves de personalitat:
Qüestionaris que busquen conèixer els trets característics de la personalitat dels candidats,
Proves de cultura general:
Qüestionaris sobre coneixements bàsics que ha de tenir qualsevol persona
Proves professionals:
Són aquelles proves específiques per comprovar el nivell de coneixements ja siguin teòrics o pràctics, que estan relacionats amb el lloc de treball que vull cumplir
Proves de grup:
Activitats que fan a l’hora diferents aspirants, que han solucionar un problema proposat i se analitza la capacitat de treballar en equip i la qualitat de lideratge
3. LA FORMACIÓ I GESTIÓ DEL CONEIXEMENT
3.1 LA FORMACIÓ DE RECURSOS HUMANS:
La formació dels treballadors permet que es puguin adaptar als canvis que es van produint ja sigui a nivell tecnològic o a nivell de la societat. Actualment la formació que està més a l’alça a les empreses és la formació online.
Avantatge: redueix costos tant per l’empresa com pel treballador, és més còmode, flexibiltat del ritme d’aprenentatge, redueix el temps d’aprenentatge, el material sempre està actualitzat
Inconvenients: la comunicació amb el teu cap és més lenta, problemes tècnics, major taxa d’abandonament, la gent té una falta d’ànim.
4. EL TREBALL I L’ADMINISTRACIÓ DEL PERSONAL
4.1 EL TREBALL I EL SEU Març LEGAL
A. Què és el treball?
És un conjunt de tasques i activitats que les persones fan dintre de l’empresa. Perquè una activitat es consideri treball es necessita 4 condicions:
- Ha de ser voluntaria, es l apersona que decideix si treballa o no.
- Ha de ser per compte d’altri (per una 3r persona), sinó, no es considera treball sería una activitat de treball.
- Ha de existir un remuneració o treball a canvi de salari, ha de ser monetaria, decideixo per qui treballo, m’han de pagar un salari.
- Ha d'haver una relació de subordinació, hi ha un que mana i altre que obeeix.
C) El Març normatiu laboral:
- Estatut dels treballadors→ es la norma bàsica que desenvolupa i concreta el conjunt de drets,llibertats i obligacions que tenen els treballadors i les empreses.Sempre es pot millorar però mai empitjorar.
- Convenis col·lectius→ Són els acords que hi ha entre els representants del treballadors i de les empreses, i d'un sector o activitat concreta on es fixen en els sectors específic del treballador (mejoran estatuto de los trabajadores).
- Contracte de treball→ Les normes específiques per la meva persona, és a dir, que és personal.
4.2 EL CONTRACTE DE TREBALL: És un acord on estan reflexades les voluntats de l’empresa i del treballador
- El tipus de feina - Si es fa període de prova o no - Remuneració
- Jornada laboral (quins descansos hi té, les vacances que es farà, hores extres,…)
- Tipus de contracte
- Durada del contracte (contracte indefinit, contracte en pràctiques,temporal…)
Tipus de contractes:
- Indefinit : aquell que no té data de finalització
- Temporal: aquell que té un finalització/duració determinada
- Per la formació en alternança: per persones que estan estudiant i treballant (sí et paguen)
- Formatiu per a l’obtenció de la pràctica laboral: contracte de pràctiques (no hi cobres)
4.3 LES RELACIONS LABORALS
Sindicat →representants dels treballadors (ex: UGT).
Patronal → representant de l’empresa.
Negociació col·lectiva → Un procés on sindicat i patronal, intentan posar-se d’acord per pactar les condicions del conveni col·lectiu.
4.4 EL SALARI I LA NÒMINA
Salari→ És la totalitat de les percepcions econòmiques dels treballadors (que poden ser en diners o en especies) per la prestació professional del seus serveis laborals per compte d’una altra persona. El salari inclou tant el seu treball com els descansos
* Retribució en espècie → és aquella part del salari que on en lloc de pagar-se amb diners se li donen al treballador productes, béns o drets. La retribució en espècie no pot superar el 30% de la totalitat del salari
Nòmina → No és el salari, és el document on està detallat d’on surt allò que jo cobri. Rebut del salari
* Parts de la nòmina
- Capçalera →és on es posen les dades de l’empresa i les del treballador
- Meditacions → quantitats que rep el treballador, salari brut
* Percepcions salarials → inclou el salari base (que és el salari que tú pactes en el moment de signar el contracte) i els complements salarials (coses que no estan dintre del salari que jo he pactat però que se me paguen per les meves habilitats o feines que estic fent, plus de nocturnitat)
* Percepcions no salarials →no és més salari, és una part que em paguen perquè em compensen despeses que jo he tingut en la meva feina (transport)
* Deduccions → coses que les empreses resten a les meditacions per pagar en el nostre nom les aportacions de la seguretat social, les retencions a IRPF i altres
* Salari net
Complements salarials
Pagues extres →En el estatut es fixa que tot treballador ha de rebre com a mínim dues pagues extraordinàries a l’any. En el conveni col·lectiu és on es determina com calcular aquesta paga.
5. CLIMA I SATISFACCIÓ LABORAL
5.1 GESTIÓ PER COMPETÈNCIES I INTEL·LIGÈNCIA EMOCIONAL
Intel·ligència emocional →reconèixer i saber gestionar les emocions i els sentiments tants els propis com els dels altres
-
Personal →saber com som i què volem
* Autoconsciència →conèixer els nostres sentiments i com afecten als altres
* Autoregulació →saber controlar-nos
* Motivació →tenir necessitat d'aconseguir objectius
- Socials →entendre als altres i saber relacionar-nos amb ells.
* L’empatia → posar-nos en el lloc dels altres
* Habilitats socials → saber relacionar-se amb el altres.
5.2 LA MOTIVACIÓ DELS RECURSOS HUMANS (RRHH):
Per tota empresa és important que els treballadors estiguin motivats. Per això, l’empresa els ofereix:
- Diners (+ reconeixement)
- Bon ambient de treball
- Bon horari/flexibilitat
- Expectatives de futur/formació.