Surrealisme i altres moviments cinematogràfics del segle XX
Enviado por Chuletator online y clasificado en Arte y Humanidades
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,74 KB
Surrealisme Cinematogràfic
Característiques
El cinema surrealista aplica els conceptes i tècniques del moviment artístic d'avantguarda del mateix nom.
El moviment surrealista, una de les tendències avantguardistes més originals del segle XX, va sorgir a França amb la publicació del primer Manifest Surrealista (1924) per l'intel·lectual francès André Breton.
Influenciat pel dadaisme, el surrealisme adopta l'automatisme en la creació, on l'inconscient guia la proposta artística, independentment de la moral o les normes estètiques tradicionals.
Tot i que el moviment va atreure els joves avantguardistes d'Europa, la seva consolidació en el cinema va trigar. La literatura i les arts plàstiques van adoptar el surrealisme abans que la cinematografia.
Les primeres mostres de cinema surrealista es troben en l'experimentalisme formal, com en les obres Entreacte (1924) del francès René Clair i L'estrella de mar (1928) de Man Ray, també conegut per les seves "rayografies" surrealistes.
Expressionisme Alemany
Característiques
- Predomini de les ombres: Atmosfera ombrívola i bromosa característica del cinema expressionista.
- Perspectives esgarrades: Amb rutes de fugida i perfils impossibles.
- Decorats gòtics: Accentuen la sensació d'amenaça, amb formes dentades i agudes.
- Il·luminació artística: Blancs i negres violents que configuren la confusió i l'angoixa dels personatges. Sistema d'il·luminació artificial que s'allunya del realisme.
Nouvelle Vague i Free Cinema
Context i Característiques
La Nouvelle Vague, sorgida a França a finals dels anys 50, representa un salt significatiu en el cinema francès. Impulsada per crítics de cinema amb recursos limitats, aquest moviment es va inspirar en el concepte de "cinema d'autor" d'André Bazin i en moviments com el neorealisme italià.
Aquests cineastes, que havien escrit a la revista Cahiers du Cinema, van començar a dirigir els seus propis films amb llibertat.
Obres representatives:
- À bout de soufflé (Jean-Luc Godard, 1959)
- Les quatre cents coups / Els 400 cops (François Truffaut, 1959)
- Bande à part (Jean-Luc Godard, 1964)
- The Loneliness of The Long Distance Runner / La solitud del corredor de fons (Tony Richardson, 1962)