Spina, vomitoria, scalae, baltei;
Enviado por Chuletator online y clasificado en Latín
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,71 KB
Les representacions de tragèdies, comèdies i altres peces dramàtiques mai no van tenir una gran popularitat a Roma. Al començament, eren tan sols imitacions d’obres estrangeres, sobre tot del teatre grec, i van haver de passar força anys perquè Roma tingués comediògrafs tan importants com Plaute i Terenci.
Orígens del teatre
Sens dubte, hem d’anar a Grècia si volem trobar els orígens del teatre. Al principi, les representacions teatrals tenien un rerefons religiós, relacionat amb el culte a Dionís, el déu del vi, però també eren un símbol de la transgressió i de la festa popular.
Estructura d’un teatre
L’any 145 aC es va aixecar el primer teatre de fusta permanent i el 55 aC Pompeu va fer edificar un teatre de pedra.
En l’època de l’emperador August es van construir els dos teatres més famosos de Roma: el de Balb i el de Marcel. L’imponent teatre de Marcel tenia capacitat per a 20.500 espectadors.
L’estructura i les diferents parts d’un teatre sempre de planta semicircular són les següents:
La càvea (cavea
) o graderia era semicircular i escalonada, els espectadors hi seien d’acord amb la seva categoria social: les primeres grades eren reservades als senadors; les següents, a l’estament dels cavallers, i la resta, al poble. S’hi entrava pels accessos (vomitoria
), que donaven a unes escales radials (scalae
), les quals separaven la graderia en sectors verticals (cunei). Uns passadissos circulars (baltei
) dividien les grades en tres sectors horitzontals (maeniana): l’ima cavea era el sector inferior, la media cavea, el central, i la summa cavea, el superior.
L’orquestra (orchestra) era la zona semicircular que hi havia al peu de la graderia. Estava reservada als senadors.
L’escenari (scaena) era d’una majestuositat destacable. Constava de diferents sectors: el proscaenium, el postscaenium i el subscaenium.
Com els teatres eren construccions descobertes, els deies que plovia o feia molta calor podien cobrir-se amb un tendal (velum), que tapava tot l’edifici.
La característica més destacable dels teatres era la seva qualitat acústica immillorable, les condicions del so eren quasi perfectes.