Els Sofistes i Plató: Saviesa, Política i Societat a l'Antiga Grècia
Enviado por Chuletator online y clasificado en Filosofía y ética
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,09 KB
Els Sofistes: Mestres de la Paraula i la Virtut (S. V a.C.)
Els sofistes són recordats com a "oradors experts" de l'antiga Grècia pel seu bon ús de la paraula. Com a educadors, ensenyaven paideia (educació o cultura) i areté (excel·lència o virtut), centrant-se en l'estudi de les lleis, els costums i les convencions.
Els "Savis de Professió"
Els sofistes es caracteritzaven pel seu ampli bagatge cultural i la seva autoimatge d'homes savis, reconeguda tant per ells mateixos com per la societat.
Tot i defensar un ideal de concòrdia i pau entre els grecs, no van desenvolupar plenament la defensa de la igualtat. Per entendre la seva concepció de la igualtat, cal explicar com entenien l'ordre del món:
- Ordre natural: Immutable, universal i etern, d'acord amb la naturalesa.
- Ordre convencional: Dinàmic, no estàtic i diferent en cada ciutat, regit per l'ésser humà.
L'ideal de concòrdia sofista buscava la pau entre els grecs. La seva idea de progrés humà combinava:
- Progrés intel·lectual (habilitats tècniques).
- Normes de convivència (moralitat i justícia).
- Educació (la virtut s'aprèn, no és natural).
Mite de les Quatre Etapes de la Humanitat (Protàgores)
- Els déus creen les espècies i els éssers humans.
- Els animals estan millor proveïts que els humans.
- Prometeu dona als humans el foc i l'habilitat tècnica, permetent el progrés.
- Zeus, a petició d'Hermes, atorga el sentit moral i la justícia per evitar l'autodestrucció humana.
Habilitats indispensables per a la convivència: presents en tot ésser humà. La moralitat i la justícia són superiors a les habilitats tècniques.
Sòcrates: El Filòsof que Reconeix la Pròpia Ignorància
L'Oracle de Delfos el considera l'home més savi del seu temps per:
1) Declarar la pròpia ignorància
- Compleix la premissa de l'oracle: «Coneix-te a tu mateix».
- Humilitat: Reconeix la seva ignorància («Només sé que no sé res»).
- Es defineix com a filòsof (amic del saber), no com a sofista (savi).
- Vol aprendre dels altres, no ser superior.
Vetllar per l'ànima és fonamental per a l'ésser humà.
2) Cuidar l'ànima
- La tasca fonamental és vetllar per l'ànima buscant el coneixement de la bondat.
- El savi coneix el bé i actua en conseqüència.
- Bondat + saviesa = felicitat.
- Mètode socràtic: preguntes i respostes (dialèctica).
- Raonament inductiu.
Plató: Deixeble de Sòcrates i Crític dels Sofistes
Plató (427 aC, Atenes) va ser deixeble de Sòcrates i, impactat per la seva mort, es va dedicar a l'escriptura i la filosofia.
Idees Fonamentals
- Crítica als sofistes: els considera afavoridors de les persones, no posseïdors de ciència.
- La política ha de formar humans virtuosos i justos mitjançant la paideia.
- Desconfiança de la democràcia.
- Paper del filòsof: servir a la ciutat, educar els ciutadans.
- Intenció didàctica en els seus diàlegs.
Cronologia dels Diàlegs
- Diàlegs de joventut (398-389 aC): Defensa de la llibertat d'expressió, mètode socràtic, recerca de definicions universals (ex: Apologia de Sòcrates, Protàgores).
- Diàlegs de transició (388-385 aC): Pas de la recerca socràtica a la proposta platònica de veritat i justícia. El govern requereix coneixement i amor per la justícia, no retòrica. El filòsof coneix la justícia i la cultura. La felicitat (eudaimonia) no ve del poder ni la riquesa. Dos tipus de vida: plaer i aplaudiment vs. justícia i felicitat (vida del filòsof). S'arriba a la felicitat mitjançant l'atenció de l'ànima, l'educació (paideia) i la recerca del Bé i la Justícia (ex: Gòrgies).
- Diàlegs de maduresa: Defensa d'un ideal de societat justa. Constitució de la polis (politeia), educació (paideia), recerca de la justícia (dikaiosyne) i la felicitat (eudaimonia). Tres tipus d'homes: filòsofs, guerrers, treballadors. Solidaritat ciutadana necessària per a la felicitat col·lectiva. Ordre natural (ex: La República).
- Diàlegs de vellesa: Claudicació davant la realitat i defensa de lleis per controlar la corrupció. El polític és l'expert, però es preocupa per la factibilitat. Desconfiança del dèspota il·lustrat. Tres tipus de govern: monarquia constitucional, democràcia i aristocràcia. Les lleis limiten la realitat i defensen l'educació. Les lleis humanes han de concordar amb les divines. Els legisladors han d'actuar amb raó. S'abandonen els reis filòsofs i les tres classes d'homes.
La República és un exemple destacat dels diàlegs de maduresa, on es tracten temes com la construcció de la polis, l'educació, la justícia i la felicitat.