So i imatge a les bandes sonores

Enviado por Chuletator online y clasificado en Música

Escrito el en catalán con un tamaño de 5,82 KB

TEMA 1: So i imatge a les bandes sonores.

1. SO ASSOCIAT A LA IMATGE

- Invenció de gravar imatge i so = segle XV

Audio-------visual

(escuchar) (ver)

- Canals de difusió dels audiovisuals: cinema, televisió, internet

- SO: ona de energia que es propaga per un medi.

- IMATGE: percepció per mitjà del sentit de la vista.


2. INICIS MITJANS AUDIOVISUALS

Finals del XIX sorgir invents que faciliten gravar sons i vídeo per sempre:

foto, gravació del so, gravació imatge en moviment

1872 = fotografia en moviment


3. INICIS CINEMA DOCUMENTAL+FICCIÓ

- cinema documental:

1895 → neixen primers documentals

germans Lumière → inventen → càmera → gravar imatges en moviment → que es projecten → pantalla

eren escenes → vida quotidiana

GEORGE MÉLIÈS: assistir → representació

voler comprar càmera → germans diuen que no → ell fa pròpia càmera → per pel·lícules → ciència ficció

1902 → Méliès → neix cinema ficció → crear pel·lícules → basades → Jules Verne. (primera obra: viatge a la lluna)


4. IMATGE I SO EN EL CINEMA MUT (1910-1930)

Per què eren mudes les pel·lícules? no podien juntar imatge + so a la vegada

llavors = sobreactuar

música en el cinema mut:

- tapar soroll dels projectors

- omplir l’absència de les paraules

- ritme i continuïtat a les escenes

- tapar soroll públic rient


5. EVOLUCIÓ DE LA IMATGE I MÚSICA CINEMA SONOR

què va passar? compositors van compondre bandes sonores per a pel·lícules.

- moltes pel·lícules que eren mudes van passar a sonor amb una banda sonora composta expressament.

- la música continuava potenciant les emocions


6. LA BANDA SONORA

Des dels inicis del cinema sonor fins ara → banda sonora → gravada en 3 suports:

discos, bandes del cel·loide, actualment suport digital.

El cinema sonor → realment → comença → poder gravar so → en extrems → cinta de la imatge = totalment sincronitzat

Cinta cinema: 35mm → material → anomenat cel·loide

JACK FOLEY: inventor de sons d’ambient que acompanyen tota l’acció dels personatges. (gravat tot apart)


7. PRESENCIA I FUNCIÓ DE LA MÚSICA EN ELS AUDIOVISUALS

MÚSICA DIEGÈTICA: sentida tant per l'espectador com pel personatge.

normalment veiem en la pantalla el músic que produeix el so.

MÚSICA INCIDENTAL: Només sent l’espectador i no el personatge.

FUNCIONS:

- definir personatges o identificar una pel·lícula

- reforçar emocions

- ambientar en alguna època

- donar acció a l’escena

- decorar i enllaçar escenes


8. MÚSICA ORIGINAL I MÚSICA PREEXISTENT

MÚSICA ORIGINAL: música composta expressament per a la pel·lícula.

MÚSICA PREEXISTENT: música que ja existia anteriorment, però és adequada per a l’escena.


9. GRANS COMPOSITORS DE MÚSICA DEL CINEMA

HENRY MANCINI: va instaurar la moda de repetir el tema (leitmotiv) quan surt el personatge principal.

compositors:

- Ennio Morricone: compost música per +500 pel·lícules, compost per a molts directors.

- James Horner: composà Titanic,

John Williams: pel·lícules d'èxit, composà Tiburón, Star Wars, Superman..


10. MÚSICA A LA TELEVISIÓ

SINTONIA: música que assenyala el començament o el final d'una emissió, dóna informació sobre el contingut.


11. LA MÚSICA EN LA PUBLICITAT

- La música en la publicitat → identificar i augmentar → vendes

Pot ser:

- composta originalment per l'anunci

- composta anteriorment, però adaptada + modificada

- música d'arxiu, compostes per publicitat, són de diferents empreses

Entradas relacionadas: