So i imatge a les bandes sonores
Enviado por Chuletator online y clasificado en Música
Escrito el en catalán con un tamaño de 5,82 KB
TEMA 1: So i imatge a les bandes sonores.
1. SO ASSOCIAT A LA IMATGE
- Invenció de gravar imatge i so = segle XV
Audio-------visual
(escuchar) (ver)
- Canals de difusió dels audiovisuals: cinema, televisió, internet
- SO: ona de energia que es propaga per un medi.
- IMATGE: percepció per mitjà del sentit de la vista.
2. INICIS MITJANS AUDIOVISUALS
Finals del XIX sorgir invents que faciliten gravar sons i vídeo per sempre:
foto, gravació del so, gravació imatge en moviment
1872 = fotografia en moviment
3. INICIS CINEMA DOCUMENTAL+FICCIÓ
- cinema documental:
1895 → neixen primers documentals
germans Lumière → inventen → càmera → gravar imatges en moviment → que es projecten → pantalla
eren escenes → vida quotidiana
GEORGE MÉLIÈS: assistir → representació
voler comprar càmera → germans diuen que no → ell fa pròpia càmera → per pel·lícules → ciència ficció
1902 → Méliès → neix cinema ficció → crear pel·lícules → basades → Jules Verne. (primera obra: viatge a la lluna)
4. IMATGE I SO EN EL CINEMA MUT (1910-1930)
Per què eren mudes les pel·lícules? no podien juntar imatge + so a la vegada
llavors = sobreactuar
música en el cinema mut:
- tapar soroll dels projectors
- omplir l’absència de les paraules
- ritme i continuïtat a les escenes
- tapar soroll públic rient
5. EVOLUCIÓ DE LA IMATGE I MÚSICA CINEMA SONOR
què va passar? compositors van compondre bandes sonores per a pel·lícules.
- moltes pel·lícules que eren mudes van passar a sonor amb una banda sonora composta expressament.
- la música continuava potenciant les emocions
6. LA BANDA SONORA
Des dels inicis del cinema sonor fins ara → banda sonora → gravada en 3 suports:
discos, bandes del cel·loide, actualment suport digital.
El cinema sonor → realment → comença → poder gravar so → en extrems → cinta de la imatge = totalment sincronitzat
Cinta cinema: 35mm → material → anomenat cel·loide
JACK FOLEY: inventor de sons d’ambient que acompanyen tota l’acció dels personatges. (gravat tot apart)
7. PRESENCIA I FUNCIÓ DE LA MÚSICA EN ELS AUDIOVISUALS
MÚSICA DIEGÈTICA: sentida tant per l'espectador com pel personatge.
normalment veiem en la pantalla el músic que produeix el so.
MÚSICA INCIDENTAL: Només sent l’espectador i no el personatge.
FUNCIONS:
- definir personatges o identificar una pel·lícula
- reforçar emocions
- ambientar en alguna època
- donar acció a l’escena
- decorar i enllaçar escenes
8. MÚSICA ORIGINAL I MÚSICA PREEXISTENT
MÚSICA ORIGINAL: música composta expressament per a la pel·lícula.
MÚSICA PREEXISTENT: música que ja existia anteriorment, però és adequada per a l’escena.
9. GRANS COMPOSITORS DE MÚSICA DEL CINEMA
HENRY MANCINI: va instaurar la moda de repetir el tema (leitmotiv) quan surt el personatge principal.
compositors:
- Ennio Morricone: compost música per +500 pel·lícules, compost per a molts directors.
- James Horner: composà Titanic,
John Williams: pel·lícules d'èxit, composà Tiburón, Star Wars, Superman..
10. MÚSICA A LA TELEVISIÓ
SINTONIA: música que assenyala el començament o el final d'una emissió, dóna informació sobre el contingut.
11. LA MÚSICA EN LA PUBLICITAT
- La música en la publicitat → identificar i augmentar → vendes
Pot ser:
- composta originalment per l'anunci
- composta anteriorment, però adaptada + modificada
- música d'arxiu, compostes per publicitat, són de diferents empreses