Sistemes de transport a Espanya

Enviado por Chuletator online y clasificado en Geografía

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,89 KB

Sistemes de transport

El sistema de transport és el conjunt de medis que permeten el desplaçament de persones i mercaderies entre distints llocs geogràfics.

Transport i territori interactuen

  • El transport reflexa els desequilibris espacials en la distribució de la població i desenvolupament econòmic
  • Pot introduir canvis al territori des del moment que facilita el desenvolupament d’una regió

La xarxa de transport permet vertebrar el territori, permet el desplaçament de persones i mercaderies cada vegada més ràpidament i a distàncies creixents. A més, les telecomunicacions han permès que les distàncies geogràfiques no tinguen tanta importància.

Característiques del sistema de transport a Espanya:

.a) El medi físic és desfavorable pel relleu i el clima, que provoca l’augment dels costos

.b) La xarxa terrestre i aèria és radial. Iniciada al segle XVIII, continuada al XIX i mantinguda en l’etapa franquista. Madrid és el centre i els radis van cap a la frontera i ports importants.

.c) El tràfic per carretera prima en el transport de persones i mercaderies (permet l’accés a qualsevol punt i porta a porta)

.d) La xarxa presenta forts desequilibris territorials, amb diferències d’accessibilitat, trams saturats i trams poc utilitzats.

.e) Les competències sobre transport es varen descentralitzar amb l’arribada de l’Estat autonòmic. L’Estat es reserva el transport internacional i el que passa per distintes comunitats autonòmiques, ports, aeroports, correus i telecomunicacions mentre que les CC. AA. Es reserven els ports, els aeroports no comercials, les comunicacions per cable i el transport intern de la comunitat.

.f) La política espanyola de transports es regeix pel Pla Director d’Infraestructures (PDI), que té com a objectius l’ordenació global del territori, augmentar la rapidesa i reduir la congestió i els accidents de transit, fomentar la intermodalitat així com recuperar espais degradats per obres públiques i rehabilitar infraestructures sense ús funcional (lúdiques)

.g) La xarxa espanyola s’integra en la europea, per a la qual cosa cal millorar les connexions amb Europa, es recullen fons europeus per a millorar les infraestructures i tendeix a la reducció de l’impacte ambiental.

.h) El sistema de transports exerceix un impacte sobre el medi ambient.

El transport per carretera mostra unes característiques semblants a les anteriors

El transport ferroviari es va iniciar a la segona meitat del segle XIX i als inicis del XX, amb costos d’explotació elevats en línies secundàries i altres transformades en rutes turístiques. Mostra les següents característiques:

Existeixen tres xarxes:

  • Renfe o ample ibèric (ADIF), amb estructura radial i arboriforme. A partir de la xarxa bàsica s’obrin altres ramals secundaris. Permet el major nombre de connexions amb el mínim número de línies, encara que augmenta la distància i el temps invertit.
  • FEVE al Cantàbric, Castella i Lleó i Múrcia. Està poc utilitzada.
  • VE Iniciada amb la línia Madrid-Sevilla, s’ha ampliat amb la de Madrid-Valladolid i Madrid-Barcelona. La darrera ha estat Madrid-València

Hi ha un acusat contrast entre les distintes àrees. Tenim problemes d’electrificació, pendents del relleu, línies de direcció única, etc.

  • Cal tornar a orientar el tràfic de persones i mercaderies; El tràfic de viatgers és rentable en línies de rodalies entre residències perifèriques i llocs de treball a la ciutat central, permetent la descongestió de les carreteres, mentre que el tràfic de mercaderies es centra en càrregues pesades i de gran volum, amb una gran presència de contenidors.
  • Hi ha un desequilibri territorial en equipament i inversions. Normalment hi ha una major inversió en les línies que comuniquen les ciutats més desenvolupades econòmicament, mentre que a altres zones mostren unes infraestructures deficients.
  • El Pla Director d’Infraestructures planteja

o Un increment del tràfic de mercaderies
o Ampliar els trams d’alta velocitat i connectar-la amb Europa o Millorar el control del tràfic, la senyalització i la seguretat

Aspira a una millor integració amb la Unió Europea, encara que el major inconvenient són els Pirineus i l’ample de via ibèric. La solució passa per fer vagons amb eix intercanviable i que l’AVE tinga l’ample europeu.

El transport marítim presenta les següents característiques:

  • La xarxa està distribuïda entre l’Estat (ports comercials) i les CC. AA. ports menuts, de pesca o esportius.
  • Existeix un gran contrast entre el tràfic de viatgers i el de mercaderies. El de passatgers és escàs i només està desenvolupat en el pas de l’estret de Gibraltar, des de la ciutat d’Algecires a Ceuta i Melilla, així com en la comunicació amb les illes, mentre que el de mercaderies mostra una diferència entre el de cabotatge, dedicat fonamentalment al transport dels derivats del petroli i el tràfic internacional per al transport de contenidors. Tradicionalment es dedicava al transport de líquids i sòlids, actualment es centra en els contenidors, amb vaixells de grans proporcions.
  • Requereix d’una millora tècnica, tant de les infraestructures que augmenten la superfície de dipòsit, així com la millora dels accessos per carretera i ferrocarril. Alguns ports han creat una ZAL (Zona d’Activitat Logística).
  • Existeix un clar desequilibri territorial en equipament i inversions. Les grans obres afecten només als ports més grans (Algecires a l’Estret), Las Palmas, Barcelona i València.

El transport fluvial és poc important a Espanya i es centra al port de Sevilla al riu Guadalquivir, amb problemes de calat per la poca profunditat del riu.

El transport aeri espanyol mostra una sèrie de característiques:

  • La xarxa és ampla, amb una organització jeràrquica centrada en Madrid-Barajas (aeroport central)
  • El tràfic de passatgers i mercaderies presenta notables diferències. És competitiu en el transport de passatgers a llarga i mitjana distància. És escàs en el transport de mercaderies (concentrada en les valuoses o en les caducables)
  • Mostra un desequilibri territorial clar; Madrid és el aeroport central, per ser un centre financer i de negocis Barcelona també és un gran aeroport marcat pel turisme i els negocis. Les Balears i les Canàries amb el seu hinterland estan clarament marcats pel turisme, així com Alacant Bilbao és un aeroport nacional marcat per una ampla regió urbana i industrial. Existeixen d’altres més menuts que estan poc utilitzats i són poc rentables
  • La entrada en la Unió Europea ha significat l’alliberament de les tarifes i els serveis

Entradas relacionadas: