Sistemes d'Informació: Implantació, Avantatges i Riscos
Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía
Escrito el en catalán con un tamaño de 6,24 KB
Sistemes d'Informació (SI) i Innovació
Avantatges Competitius i Riscos
La innovació a través de la implantació o desenvolupament de Sistemes d'Informació (SI) és crucial per a l'avantatge competitiu d'una empresa. Tot i que els beneficis no són immediats i els riscos són alts, la transformació digital és ineludible. El context de negoci de les TIC està en constant evolució, igual que els clients, empreses i consumidors, que cada cop més adopten internet i els mòbils per accedir als serveis.
Definició i Funcions dels SI
Un SI és un conjunt d'elements interrelacionats que transformen dades en informació i coneixement. La seva finalitat és cobrir necessitats, recolzar la presa de decisions i optimitzar el funcionament d'una organització. Les seves funcionalitats principals són: recollir, processar, emmagatzemar i distribuir informació.
Components dels SI
- TIC: Hardware, Software, Xarxes i Bases de Dades.
- Persones: Direcció general, direcció departamental, usuaris, analistes, etc.
- Processos: Activitats de l'empresa i gestió de la informació.
- Dades: Fets, xifres o conceptes.
- Informació: Processament de les dades en un context significatiu i útil.
- Coneixement: Comprensió de la informació per a valoracions, opinions, prediccions i presa de decisions.
Classificació dels SI
- Formalitat: Formals (regles predefinides) vs. Informals (ex: emails entre col·legues).
- Nivell d'automatització: Manuals (informes o formularis) vs. Basats en les TIC.
- Grau de personalització: Personalitzats (fets a mida) vs. Estàndards.
- Tipus d'usuari: Funcionals (per àrea) vs. Executius (per a la presa de decisions estratègiques).
Cadena de Valor i Tipus de Decisions
Orientació al Client
La cadena de valor, orientada al client, representa el resultat global de l'organització a través d'una visió per processos. El funcionament de l'empresa és una seqüència coordinada d'activitats, amb inputs i outputs, en què participen diferents departaments per generar valor afegit pel client final.
Tipus de Processos
- Activitats de suport.
- Activitats principals que produeixen valor afegit.
Tipus de Decisió
- Estratègiques: Cupula directiva, llarg termini, alt risc, complexes, no rutinàries.
- Tàctiques: Directius de departament, mig termini, implementació de la tàctica.
- Operatives: Curt termini, decisions rutinàries i estructurades del dia a dia.
Sistemes d'Informació Transaccionals i Decisionals
Els SI Transaccionals (TPS) processen la informació bàsica de les transaccions i han evolucionat cap a ERP, CRM i SCM. Els SI Decisionals processen dades dels sistemes transaccionals per ajudar en la gestió i la presa de decisions.
Integració de Sistemes i Àrees Funcionals
Comunicació i Coordinació
L'objectiu dels SI és facilitar la comunicació i coordinació entre departaments. No obstant això, la diversitat de programes pot generar aïllament. Les àrees funcionals principals són: comptabilitat i finances, vendes i màrqueting, manufactura i producció, i recursos humans.
Evolució dels SI
- Processar i emmagatzemar dades per donar suport als departaments.
- Organitzar la informació per analitzar el negoci i prendre decisions.
- Usar la informació per donar valor a l'organització i als clients.
Sistemes Operacionals i Integració
Sistemes Operacionals i de Processament de Transaccions
El Sistema Operacional registra les activitats i accions formals de l'organització. Els Sistemes de Processament de Transaccions registren les transaccions bàsiques i diàries, essencials per al funcionament de l'empresa (ex: ordres de vendes, nòmines).
Característiques dels Sistemes Operacionals
- Automatització de processos operacionals i càlculs.
- Eficiència organitzativa i control de les activitats bàsiques.
- Informació immediata, precisa i detallada.
- Adaptables a paquets estàndard.
Problemes dels SI Aïllats i la Solució Integrada
Els SI aïllats presenten problemes com la circulació deficient d'informació, la duplicació de dades i una visió fragmentada del client. La solució és una base de dades compartida i estandarditzada per a tots els departaments.
Sistemes Integrats i ERP
Els SI Integrats milloren l'eficiència, ja que cada departament actualitza la informació accessible per a tots. Els ERP (Enterprise Resource Planning) integren els processos clau del negoci, millorant la coordinació, l'eficàcia i la presa de decisions.
Característiques dels ERP
- Modularitat: Mòduls independents o combinables.
- Integració: Sistema acoblat i unit.
- Adaptabilitat: Configuració segons les necessitats de l'empresa.
Beneficis dels ERP
- Millor control de l'activitat.
- Millora dels processos.
- Reducció de l'inventari.
- Bases per al comerç electrònic.
- Explicitació del coneixement.
Riscos dels ERP
- Complexitat i elevat cost d'implantació.
- Rigidesa dels processos.
Etapes d'Implantació d'un ERP
- Adopció: Avaluació de la millor solució.
- Selecció: Anàlisi rigorosa i definició de funcionalitats.
- Implantació: Personalització i adaptació (per fases o global).
- Marxa: Ús del sistema, estabilització i detecció de defectes.
Tipus d'ERP
- ERP Propietari: Requereix llicència (SAP, Oracle, Microsoft).
- ERP Programari Lliure: Llibertat d'ús i modificació (Odoo, OpenBravo).
- ERP Cloud: Allotjat en servidor remot (SAP, Odoo).