Sistemes d'Informació: Implantació, Avantatges i Riscos

Enviado por Chuletator online y clasificado en Economía

Escrito el en catalán con un tamaño de 6,24 KB

Sistemes d'Informació (SI) i Innovació

Avantatges Competitius i Riscos

La innovació a través de la implantació o desenvolupament de Sistemes d'Informació (SI) és crucial per a l'avantatge competitiu d'una empresa. Tot i que els beneficis no són immediats i els riscos són alts, la transformació digital és ineludible. El context de negoci de les TIC està en constant evolució, igual que els clients, empreses i consumidors, que cada cop més adopten internet i els mòbils per accedir als serveis.

Definició i Funcions dels SI

Un SI és un conjunt d'elements interrelacionats que transformen dades en informació i coneixement. La seva finalitat és cobrir necessitats, recolzar la presa de decisions i optimitzar el funcionament d'una organització. Les seves funcionalitats principals són: recollir, processar, emmagatzemar i distribuir informació.

Components dels SI

  • TIC: Hardware, Software, Xarxes i Bases de Dades.
  • Persones: Direcció general, direcció departamental, usuaris, analistes, etc.
  • Processos: Activitats de l'empresa i gestió de la informació.
  • Dades: Fets, xifres o conceptes.
  • Informació: Processament de les dades en un context significatiu i útil.
  • Coneixement: Comprensió de la informació per a valoracions, opinions, prediccions i presa de decisions.

Classificació dels SI

  • Formalitat: Formals (regles predefinides) vs. Informals (ex: emails entre col·legues).
  • Nivell d'automatització: Manuals (informes o formularis) vs. Basats en les TIC.
  • Grau de personalització: Personalitzats (fets a mida) vs. Estàndards.
  • Tipus d'usuari: Funcionals (per àrea) vs. Executius (per a la presa de decisions estratègiques).

Cadena de Valor i Tipus de Decisions

Orientació al Client

La cadena de valor, orientada al client, representa el resultat global de l'organització a través d'una visió per processos. El funcionament de l'empresa és una seqüència coordinada d'activitats, amb inputs i outputs, en què participen diferents departaments per generar valor afegit pel client final.

Tipus de Processos

  • Activitats de suport.
  • Activitats principals que produeixen valor afegit.

Tipus de Decisió

  • Estratègiques: Cupula directiva, llarg termini, alt risc, complexes, no rutinàries.
  • Tàctiques: Directius de departament, mig termini, implementació de la tàctica.
  • Operatives: Curt termini, decisions rutinàries i estructurades del dia a dia.

Sistemes d'Informació Transaccionals i Decisionals

Els SI Transaccionals (TPS) processen la informació bàsica de les transaccions i han evolucionat cap a ERP, CRM i SCM. Els SI Decisionals processen dades dels sistemes transaccionals per ajudar en la gestió i la presa de decisions.

Integració de Sistemes i Àrees Funcionals

Comunicació i Coordinació

L'objectiu dels SI és facilitar la comunicació i coordinació entre departaments. No obstant això, la diversitat de programes pot generar aïllament. Les àrees funcionals principals són: comptabilitat i finances, vendes i màrqueting, manufactura i producció, i recursos humans.

Evolució dels SI

  • Processar i emmagatzemar dades per donar suport als departaments.
  • Organitzar la informació per analitzar el negoci i prendre decisions.
  • Usar la informació per donar valor a l'organització i als clients.

Sistemes Operacionals i Integració

Sistemes Operacionals i de Processament de Transaccions

El Sistema Operacional registra les activitats i accions formals de l'organització. Els Sistemes de Processament de Transaccions registren les transaccions bàsiques i diàries, essencials per al funcionament de l'empresa (ex: ordres de vendes, nòmines).

Característiques dels Sistemes Operacionals

  • Automatització de processos operacionals i càlculs.
  • Eficiència organitzativa i control de les activitats bàsiques.
  • Informació immediata, precisa i detallada.
  • Adaptables a paquets estàndard.

Problemes dels SI Aïllats i la Solució Integrada

Els SI aïllats presenten problemes com la circulació deficient d'informació, la duplicació de dades i una visió fragmentada del client. La solució és una base de dades compartida i estandarditzada per a tots els departaments.

Sistemes Integrats i ERP

Els SI Integrats milloren l'eficiència, ja que cada departament actualitza la informació accessible per a tots. Els ERP (Enterprise Resource Planning) integren els processos clau del negoci, millorant la coordinació, l'eficàcia i la presa de decisions.

Característiques dels ERP
  • Modularitat: Mòduls independents o combinables.
  • Integració: Sistema acoblat i unit.
  • Adaptabilitat: Configuració segons les necessitats de l'empresa.
Beneficis dels ERP
  • Millor control de l'activitat.
  • Millora dels processos.
  • Reducció de l'inventari.
  • Bases per al comerç electrònic.
  • Explicitació del coneixement.
Riscos dels ERP
  • Complexitat i elevat cost d'implantació.
  • Rigidesa dels processos.
Etapes d'Implantació d'un ERP
  • Adopció: Avaluació de la millor solució.
  • Selecció: Anàlisi rigorosa i definició de funcionalitats.
  • Implantació: Personalització i adaptació (per fases o global).
  • Marxa: Ús del sistema, estabilització i detecció de defectes.

Tipus d'ERP

  • ERP Propietari: Requereix llicència (SAP, Oracle, Microsoft).
  • ERP Programari Lliure: Llibertat d'ús i modificació (Odoo, OpenBravo).
  • ERP Cloud: Allotjat en servidor remot (SAP, Odoo).

Entradas relacionadas: