Sistemes d'Il·luminació en Vehicles
Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,09 KB
Il·luminació
Tensions més comunes
- 12 V i 24 V.
- La potència i la tensió han d’estar marcades a la base, i el tipus.
- Rendiment lumínic: lumen/Watt.
- Normals: 10-18 lm/W.
- Halògenes: 22-26 lm/W.
- Xenon: sobre 85 lm/W.
Tipus de làmpades segons la potència
- Làmpades de gran potència: fars de projecció: curtes, llargues i antiboira (davanteres).
- Làmpades de mitjana potència: visualització i senyalització de l’automòbil.
- Làmpades de poca potència: senyalització de control i il·luminació interior.
Tipus de làmpades de gran potència
Làmpades d’incandescència convencionals
- La capacitat lumínica depèn de la temperatura.
- Tenen un rendiment lumínic baix (18 lm/W).
- El wolframi evaporat del filament no es regenera. Resultat: vida útil baixa.
Làmpades d’incandescència halògenes
- El gas inert es substitueix per gas halogen a més pressió.
- Tenen una vida útil més elevada.
- Tenen un consum lleugerament superior.
- No es poden tocar amb els dits a l’hora d’instal·lar-les.
Làmpades de descàrrega
- L’interior de l’ampolla de quars s’omple amb gas xenó a alta pressió i es produeix un arc elèctric.
Avantatges:
- Elevada intensitat lumínica (3200 lumen).
- Menor consum que les halògenes (35 W).
- Vida útil extensa (sobre les 3000 hores).
Inconvenients:
- Són més cares.
- Retard d’uns 3 segons per aconseguir la seva lluminositat nominal.
- Requereixen una làmpada halògena pel circuit de ràfegues.
- Requereixen un regulador d’alçada obligatori.
Làmpades LED
- Òptica formada per gran nombre de LED’s d’alta potència.
- La intensitat dels LED’s es pot regular de forma individual per mitjà d’un mòdul electrònic.
- Tecnologia híbrida d’il·luminació: combinació de xenó i LED’s per òptiques de projecció.
- Consum fins a 4 vegades inferior a les convencionals.
- Vida útil molt llarga.
- Temps d’encesa reduït.
- Rendiment lluminós òptim (500 lm/W).
- Munten òptiques complexes amb costos elevats.
Làmpades de mitja potència per visualització i senyalització del vehicle
Segons el codi de circulació:
- 2 llums blanques de posició davanteres i 2 vermelles posteriors.
- 1 o 2 llums blanques de matrícula.
- 2 llums vermelles posteriors de frenada amb intensitat superior a les de posició.
- 1 o 2 llums blanques posteriors de marxa enrere.
- 1 llum vermella posterior antiboira.
- 4 o 6 pilots d’intermitència.
Cara interna del reflector
- És de policarbonat.
- S’ocupa de reflectir i amplificar la llum emesa per les làmpades.
Paràbola de projecció
- La llum de carretera és la més senzilla d’aconseguir.
- El filament de la làmpada ha de coincidir amb el focus geomètric de la paràbola perquè el feix de llum sigui paral·lel a la mateixa.
- Si la làmpada d’encreuament es posiciona en el focus geomètric, utilitzarà una pantalla que pot anar incorporada en la làmpada (H4) o en la òptica del far.
- La pantalla evita que els feixos inferiors siguin reflectits per la paràbola.
- Amb la pantalla de la làmpada i el cristall de dispersió s’aconsegueix direccionar el feix de llum de forma asimètrica (15º).
- Lent de projecció: s’encarrega d’augmentar el feix reflectit per la paràbola. S’utilitza en fars de xenó i alguns halògens.
Fars paraboloides
- Utilitzen la part superior del reflector per la llum d’encreuament.
- La llum emesa cap a la part superior es veu reflectida en direcció a la carretera.
- Els elements òptics provoquen la dispersió de la llum.
- La desviació i dispersió de la llum es produeix a través de prismes i òptiques cilíndriques de dispersió.