Sistemes d'Il·luminació en Vehicles

Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial

Escrito el en catalán con un tamaño de 4,09 KB

Il·luminació

Tensions més comunes

  • 12 V i 24 V.
  • La potència i la tensió han d’estar marcades a la base, i el tipus.
  • Rendiment lumínic: lumen/Watt.
  • Normals: 10-18 lm/W.
  • Halògenes: 22-26 lm/W.
  • Xenon: sobre 85 lm/W.

Tipus de làmpades segons la potència

  • Làmpades de gran potència: fars de projecció: curtes, llargues i antiboira (davanteres).
  • Làmpades de mitjana potència: visualització i senyalització de l’automòbil.
  • Làmpades de poca potència: senyalització de control i il·luminació interior.

Tipus de làmpades de gran potència

Làmpades d’incandescència convencionals

  • La capacitat lumínica depèn de la temperatura.
  • Tenen un rendiment lumínic baix (18 lm/W).
  • El wolframi evaporat del filament no es regenera. Resultat: vida útil baixa.

Làmpades d’incandescència halògenes

  • El gas inert es substitueix per gas halogen a més pressió.
  • Tenen una vida útil més elevada.
  • Tenen un consum lleugerament superior.
  • No es poden tocar amb els dits a l’hora d’instal·lar-les.

Làmpades de descàrrega

  • L’interior de l’ampolla de quars s’omple amb gas xenó a alta pressió i es produeix un arc elèctric.
Avantatges:
  • Elevada intensitat lumínica (3200 lumen).
  • Menor consum que les halògenes (35 W).
  • Vida útil extensa (sobre les 3000 hores).
Inconvenients:
  • Són més cares.
  • Retard d’uns 3 segons per aconseguir la seva lluminositat nominal.
  • Requereixen una làmpada halògena pel circuit de ràfegues.
  • Requereixen un regulador d’alçada obligatori.

Làmpades LED

  • Òptica formada per gran nombre de LED’s d’alta potència.
  • La intensitat dels LED’s es pot regular de forma individual per mitjà d’un mòdul electrònic.
  • Tecnologia híbrida d’il·luminació: combinació de xenó i LED’s per òptiques de projecció.
  • Consum fins a 4 vegades inferior a les convencionals.
  • Vida útil molt llarga.
  • Temps d’encesa reduït.
  • Rendiment lluminós òptim (500 lm/W).
  • Munten òptiques complexes amb costos elevats.

Làmpades de mitja potència per visualització i senyalització del vehicle

Segons el codi de circulació:

  • 2 llums blanques de posició davanteres i 2 vermelles posteriors.
  • 1 o 2 llums blanques de matrícula.
  • 2 llums vermelles posteriors de frenada amb intensitat superior a les de posició.
  • 1 o 2 llums blanques posteriors de marxa enrere.
  • 1 llum vermella posterior antiboira.
  • 4 o 6 pilots d’intermitència.

Cara interna del reflector

  • És de policarbonat.
  • S’ocupa de reflectir i amplificar la llum emesa per les làmpades.

Paràbola de projecció

  • La llum de carretera és la més senzilla d’aconseguir.
  • El filament de la làmpada ha de coincidir amb el focus geomètric de la paràbola perquè el feix de llum sigui paral·lel a la mateixa.
  • Si la làmpada d’encreuament es posiciona en el focus geomètric, utilitzarà una pantalla que pot anar incorporada en la làmpada (H4) o en la òptica del far.
  • La pantalla evita que els feixos inferiors siguin reflectits per la paràbola.
  • Amb la pantalla de la làmpada i el cristall de dispersió s’aconsegueix direccionar el feix de llum de forma asimètrica (15º).
  • Lent de projecció: s’encarrega d’augmentar el feix reflectit per la paràbola. S’utilitza en fars de xenó i alguns halògens.

Fars paraboloides

  • Utilitzen la part superior del reflector per la llum d’encreuament.
  • La llum emesa cap a la part superior es veu reflectida en direcció a la carretera.
  • Els elements òptics provoquen la dispersió de la llum.
  • La desviació i dispersió de la llum es produeix a través de prismes i òptiques cilíndriques de dispersió.

Entradas relacionadas: