Sistemes d'il·luminació en automoció
Enviado por Chuletator online y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 4,92 KB
Unitat de mesura
La unitat de mesura és el lumen (lm) per watt, denominat rendiment lluminós. En les làmpades convencionals els valors són de 10-18 lm/W, en les halògenes de 22-26 lm/W i en les de xenon de 85 lm/W.
Tipus de làmpades
Les làmpades es poden classificar en 3 tipus:
- Làmpades de gran potència per a fars de projecció.
- Làmpades de mitja potència per a visualització i senyalització de l'automòbil.
- Làmpades de petita potència per a senyalització i il·luminació interior.
Classificació segons tecnologia
- Normals: (anys 80, 800 h, Wolframi i buit).
- Halògenes: (a partir dels 80, 1300 h, Wolframi i CI-Br-FI).
- Descàrrega: (a partir del 2000, 3000 h, gas xenó).
- LED: (actuals opcionals, 20000 h, Unió P-N).
Làmpades de gran potència
Llums de carretera o de llarga distància
Formades per 2 o 4 projectors de 60 W de potència que serveixen per tenir una visibilitat màxima de fins a 100 metres i una intensitat de 1560 lúmens en les halògenes i de 2800 lúmens en les xenó (35 W).
Llums de creuer
2 o 4 projectors amb un abast i potència menor (55 W) però amb major intensitat lumínica. En els fars de 2 projectors tenen únicament 1000 lúmens, els de 4 poden arribar a 1900 lúmens, en la de xenó fins als 3200 lúmens.
Llums antiboira
Formats per 2 projectors amb un abast no superior als 10 metres i apunten a terra, amb una potència i intensitat de 1450 lúmens a 55 W.
Tipus de bombetes
- Estàndard: 12 V-directe, poder calorífic, alta temperatura, alta llum solar, 2 filaments (curts i llargs), duren molt poc, Temp. 2600 ºC, Lm 700, llum groga.
- Halògena: 12 V-relé, duren més, substituïm gas per iode/brom, la pintura de l'extrem distribueix calor i llum, Temp. 3500 ºC, Lm 1500, llum blanca.
- Descàrrega: 85 V-20000 V-Balastre, arc elèctric (gas xenó), més vida útil, menor consum (35 W), preu elevat i retard de l'encesa, molta més llum, components: 1-làmpada, 2-UC, 3-cable tensió, Temp. 700 ºC, Lum 1500, llum blanca i blava.
- LED: 12 V-Bloc, vida indefinida, encesa molt ràpida, rendiment molt bo, Temp. menys de 80 ºC (sinó fuses) Lum 3500.
Òptiques davanteres
Fars de reflexió
Utilitzen làmpades d'incandescència, utilitzen un projector amb paràbola de reflexió per augmentar la intensitat lumínica procedent de la làmpada, direccionen el feix de la llum a través de prismes, els reflectors parabòlics utilitzen tulipa de vidre, actualment totalment segellats.
Fars de projecció
Utilitza làmpades d'incandescència halògenes o de xenó, té un projector amb el·lipse de reflexió per augmentar la intensitat lumínica procedent de la làmpada, direccionen el feix de llum a través d'una lent, tulipa transparent com els de geometria lliure, una sola làmpada pot utilitzar-se com a projector de creuer i de carretera, totalment segellats, els més utilitzats actualment.
Xenó
Es compon d'una làmpada de descàrrega de gas, d'una bobina de reactància xenó i d'un sistema de reflexió/projecció. Bi-xenó significa que la llum de creuer i la de carretera són un sol mòdul de projecció, té l'avantatge que només es necessita una bobina de reactància xenó, així aconseguim dos tipus de distribució de la llum diferents amb un ampli flux lumínic i es necessita menor espai de muntatge. Amb la utilització d'un panell mòbil, es pot commutar de manera mecànica entre la distribució de la llum de creuer o la de carretera. A part del mecanisme actuador no és necessari el cost addicional d'un altre far amb la pròpia electrònica de regulació, com la llum de carretera té un major abast, les zones laterals de la carretera queden millor il·luminades amb un sol far.
Òptiques posteriors
En els pilots fixats en la carrosseria: una làmpada de fre i posició (P21W), una d'intermitència (PY21W), catadiòptrics. En el portó: una d'antiboira i posició (P21W), una de marxa enrere (P21W). Interior de l'habitacle: la tercera llum de fre. Placa de matrícula: una làmpada de 5 W cada pilot.
Parts d'una òptica posterior
- Cos: es formen els diferents reflectors, és el suport de fixació de les làmpades, muntades sobre una placa de circuit.
- Tulipa: vidre de tancament del pilot, disposa de la coloració per a cada una de les llums, està fabricada de plàstic sintètic.
Tipus d'òptiques posteriors
- Amb la tulipa acolorida amb bombetes d'incandescència.
- Amb tulipa transparent amb bombetes d'incandescència.
- Amb tulipa acolorida amb lents per a fibra òptica amb bombetes d'incandescència.
- Fars LED.