Sistemes de Frenada i Transmissió Automobilística: Guia Completa
Enviado por Programa Chuletas y clasificado en Tecnología Industrial
Escrito el en catalán con un tamaño de 2,9 KB
Sistema de Frenada
Disminuir la velocitat o arribar a aturar el vehicle mitjançant un fregament. L'acció de frenada consisteix a absorbir l'energia calorífica, en fer fregar una part mòbil solidària a les rodes (tambors, discos) contra una part fixa (sabates, pastilles). Transforma l'energia cinètica en calorífica.
L'energia calorífica s'ha d'alliberar a l'atmosfera per evitar el sobreescalfament. Si s'escalfa amb excés, es podrien fondre's.
Sistema de Transmissió
Té 3 parts principals: embragatge, caixa de velocitats o canvi i mecanisme cònic diferencial.
Embragatge
Té com a missió acoblar i desacoblar, a voluntat del conductor, el gir del motor de la caixa de canvis per augmentar o disminuir la velocitat. De l'embragatge surt un eix primari (tub esquerra dibuix) i s'acobla amb l'eix intermedi.
Caixa de Canvi
És l'element mecànic que permet modificar la velocitat d'un cotxe fins i tot si la velocitat de rotació del motor és constant. En el cas del motor d'explosió, permet sobretot adaptar el parell motriu disponible a les necessitats del conductor. La caixa de canvi habitualment es connecta al motor amb l'ajuda d'un embragatge, element que permet aïllar la transmissió del motor.
A través de la palanca de canvis anem seleccionant els diferents pinyons, que en engranar introdueixen una relació de marxa. Quan trepitgem l'embragatge, la peça vermella i verda separen, deixant que puguem posar una marxa sense que els engranatges girin. Quan deixem anar el pedal de l'embragatge, el sistema funciona com un canvi de marxes de bicicleta.
La caixa del canvi és com els plats i pinyons d'una bicicleta. Quan seleccionem un plat petit i un pinyó gran, tenim molta força (per exemple, per pujar costes) però poca velocitat; quan seleccionem un plat gran i un pinyó petit, és perquè anem més ràpids i no volem donar tantes voltes als pedals.
Components del Canvi
Eix Primari
Transmet el moviment de l'embragatge i el motor.
Eix Intermedi
Transmet el moviment a l'engranatge seleccionat per la caixa de canvi.
Pinyó Inversor
Permet la marxa enrere.
Arbre de Transmissió
Transmet el moviment de l'eix secundari al diferencial. Té unes juntes universals que permeten que l'eix pugui variar la seva longitud.
Grup Cònic Diferencial
Canvia en un angle de 90º el moviment longitudinal a transversal.
Diferencial
És el mecanisme que fa donar un major nombre de voltes a la roda que va per la part exterior del revolt que a les de l'interior. Gestiona la diferència de gir de la roda interna i externa en el revolt. Es troba a les rodes motrius.
Com més augmentem de marxes, més augmentem la velocitat, fins i tot amb les mateixes RPM. A més revolucions, més marxes.