Sistemes de Comunicació amb Ajuda

Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio

Escrito el en catalán con un tamaño de 18,57 KB

Els sistemes de comunicació amb ajuda inclouen els recursos, estratègies i mitjans comunicatius que requereixen suports externs a la persona per facilitar-li la comunicació.

  • Comunicació mitjançant signes gràfics no vocals:

    • Textos escrits.

    • Dibuixos o pictogrames en suports individualitzats.

  • Finalitat:

    • Augmentativa: reforçar les possibilitats de comunicació.

    • Alternativa: substituir l'absència de comunicació parlada.

SISTEMES DE COMUNICACIÓ AMB AJUDA:

Persones usuàries de sistemes amb ajuda:

  • Per a persones amb greus dificultats en l'expressió parlada:

    • Amb greus dificultats motores per dolències neurològiques.

  • Faciliten la rehabilitació i reeducació del llenguatge perdut.

  • Reeducació de malalties que afecten als aspectes simbòlics.

SISTEMES DE COMUNICACIÓ AMB AJUDA

Persones usuàries de sistemes amb ajuda:

  • Segons la causa patològica origen del problema i l'afectació:

    • Discapacitat física generada per:

      • Traumatismes cranioencefàlics.

      • Paràlisi cerebral.

      • Patologies neurològiques i neuromusculars degeneratives.

      • Malformacions craniofacials.

      • Accidents cerebrals vasculars.

    • Afectació cognitiva causada per:

      • Trastorns de l'espectre autista.

      • Trastorns greus del desenvolupament.

      • Discapacitat intel∙lectual i trastorns específics del llenguatge.

      • Pluridiscapacitat.

    • Trastorns neurològics específics del llenguatge.

SISTEMES DE COMUNICACIÓ AMB AJUDA:

  • Segons la funcionalitat del llenguatge:

    • Sense llenguatge oral però amb intenció comunicativa:

      • La funció del llenguatge no està alterada.

    • Amb capacitat oral però sense funció pragmàtica del llenguatge:

      • Molt habitual en els trastorns de l'espectre autista.

    • Amb dificultats en diferents àrees:

      • En l'elaboració del llenguatge.

      • Per mantenir interaccions comunicatives.

    • Amb llenguatge oral poc funcional però amb sentit comunicatiu:

      • Discapacitat intel∙lectual amb afectació lleu.

      • Trastorns en l'emissió del llenguatge.

SISTEMES DE COMUNICACIÓ AMB AJUDA:

Elements d’un sistema de comunicació amb ajuda:

  • Elements necessaris:

    • Suport físic sobre el qual s'implanta el sistema:

      • Estructura mecànica de l'adaptació.

      • Dispositiu.

    • Codigvocabulari de signes utilitzat per crear missatges.

    • Forma d'accés o sistema d'interacció.

  • La persona usuària ha de dur sempre al damunt.

  • S'adapta a les necessitats de la persona usuària:

    • Segons les possibilitats motrius de l'òrgan de senyalització:

      • Qualsevol part del cos amb efectivitat motora.

  • Persona interlocutora = Un altre element del sistema:

    • Interacció.

    • Les persones més properes han d'aprendre a usar el dispositiu.

EL SUPORT FÍSIC:

  • Per a implantar formalment el sistema de comunicació amb ajuda:

    • Suports bàsics.

    • Plafons de comunicació.

    • Comunicadors.

  • Disseny individual:

    • Codi de símbols adequat.

    • En funció de les necessitats de la persona usuària.

EL SUPORT FÍSIC

Suports bàsics:

Els suports bàsics són les estructures que s’utilitzen per organitzar, seqüenciar i presentar a la persona els objectes que li han de servir per comunicar‐se.

  • Confeccionats o adaptats a les necessitats de cada persona.

  • Alguns es poden compartir:

    • Vitrines o caixes prestatgeria = Caixetins per a calendaris:

      • Anticipa el que succeirà i ajuda a regular la conducta.

    • Classificadors verticals per a calendaris:

      • Es poden utilitzar diferents objectes i adaptar‐los.

    • Arcs de comunicació:

      • Els objectes estan penjats perquè es puguin assenyalar visualment o manipular.

    • Suports especials (com flotadors).

Plafons de comunicació:

Els plafons de comunicació són suports en els quals es disposa el repertori de vocabulari amb el qual la persona usuària elaborarà els seus missatges.

  • Es confeccionen de forma individualitzada:

  • Capacitats i necessitats de cada persona usuària:

    • Habilitats motrius, cognitives i sensorials.

    • Habilitats de comprensió.

    • Habilitats d'emissió de missatges.

  • Organització del sistema gràfic propi de la persona:  

    • Espai adaptat a les possibilitats motrius i visuals.

    • S'acomoden els signes amb una determinada grandària.

  • Diferenciació entre plafons o suports:  

    • Convencionals.

    • Electrònics.

Suports convencionals:

  • Instruments poc costosos.

  • Els més utilitzats:

    • Fitxes = Petites cartolines individuals plastificades:

      • A cadascuna li correspon un pictograma.

      • Nombre molt petit (vocabulari reduït).

    • Taulers = Suporti rígid amb una sola superfície o cara:

      • ETRAN  = Taulers transparents de metacrilat o plàstic.

      • Suports verticals on es col∙loquen els símbols.

    • Quaderns o llibres de comunicació:

      • Cartolina plastificada.

  • Es poden estructurar en forma de:  

    • Full (grandària quartilla o foli). 

    •  Díptic o tríptic plegat.

    • Quadern.

  • Els símbols s'agrupen segons situacions  comunicativeshabituals.

  • S'estructuren perquè resulti fàcil construir  frases correctes:

    • Clau S + V + O (subjecte‐verb‐objecte):

      • La més usual és la de Fitzgerald.

Suports electrònics:

  • Permeten aplicar la tecnologia informàtica i electrònica. 

  • Acoblats a la cadira de rodes, en una safata amb braç articulat.  

  • Àmplies potencialitats:

    • Àmplia base de dades de signes.

    • Major interactivitat.

    • Incorporació de veu, que s'activa en pressionar una casella:


Entradas relacionadas: