Sistemes de Comunicació amb Ajuda
Enviado por Chuletator online y clasificado en Magisterio
Escrito el en catalán con un tamaño de 18,57 KB
Els sistemes de comunicació amb ajuda inclouen els recursos, estratègies i mitjans comunicatius que requereixen suports externs a la persona per facilitar-li la comunicació.
Comunicació mitjançant signes gràfics no vocals:
Textos escrits.
Dibuixos o pictogrames en suports individualitzats.
Finalitat:
Augmentativa: reforçar les possibilitats de comunicació.
Alternativa: substituir l'absència de comunicació parlada.
SISTEMES DE COMUNICACIÓ AMB AJUDA:
Persones usuàries de sistemes amb ajuda:
Per a persones amb greus dificultats en l'expressió parlada:
Amb greus dificultats motores per dolències neurològiques.
Faciliten la rehabilitació i reeducació del llenguatge perdut.
Reeducació de malalties que afecten als aspectes simbòlics.
SISTEMES DE COMUNICACIÓ AMB AJUDA
Persones usuàries de sistemes amb ajuda:
Segons la causa patològica origen del problema i l'afectació:
Discapacitat física generada per:
Traumatismes cranioencefàlics.
Paràlisi cerebral.
Patologies neurològiques i neuromusculars degeneratives.
Malformacions craniofacials.
Accidents cerebrals vasculars.
Afectació cognitiva causada per:
Trastorns de l'espectre autista.
Trastorns greus del desenvolupament.
Discapacitat intel∙lectual i trastorns específics del llenguatge.
Pluridiscapacitat.
Trastorns neurològics específics del llenguatge.
SISTEMES DE COMUNICACIÓ AMB AJUDA:
Segons la funcionalitat del llenguatge:
Sense llenguatge oral però amb intenció comunicativa:
La funció del llenguatge no està alterada.
Amb capacitat oral però sense funció pragmàtica del llenguatge:
Molt habitual en els trastorns de l'espectre autista.
Amb dificultats en diferents àrees:
En l'elaboració del llenguatge.
Per mantenir interaccions comunicatives.
Amb llenguatge oral poc funcional però amb sentit comunicatiu:
Discapacitat intel∙lectual amb afectació lleu.
Trastorns en l'emissió del llenguatge.
SISTEMES DE COMUNICACIÓ AMB AJUDA:
Elements d’un sistema de comunicació amb ajuda:
Elements necessaris:
Suport físic sobre el qual s'implanta el sistema:
Estructura mecànica de l'adaptació.
Dispositiu.
Codigvocabulari de signes utilitzat per crear missatges.
Forma d'accés o sistema d'interacció.
La persona usuària ha de dur sempre al damunt.
S'adapta a les necessitats de la persona usuària:
Segons les possibilitats motrius de l'òrgan de senyalització:
Qualsevol part del cos amb efectivitat motora.
Persona interlocutora = Un altre element del sistema:
Interacció.
Les persones més properes han d'aprendre a usar el dispositiu.
EL SUPORT FÍSIC:
Per a implantar formalment el sistema de comunicació amb ajuda:
Suports bàsics.
Plafons de comunicació.
Comunicadors.
Disseny individual:
Codi de símbols adequat.
En funció de les necessitats de la persona usuària.
EL SUPORT FÍSIC
Suports bàsics:
Els suports bàsics són les estructures que s’utilitzen per organitzar, seqüenciar i presentar a la persona els objectes que li han de servir per comunicar‐se.
Confeccionats o adaptats a les necessitats de cada persona.
Alguns es poden compartir:
Vitrines o caixes prestatgeria = Caixetins per a calendaris:
Anticipa el que succeirà i ajuda a regular la conducta.
Classificadors verticals per a calendaris:
Es poden utilitzar diferents objectes i adaptar‐los.
Arcs de comunicació:
Els objectes estan penjats perquè es puguin assenyalar visualment o manipular.
Suports especials (com flotadors).
Plafons de comunicació:
Els plafons de comunicació són suports en els quals es disposa el repertori de vocabulari amb el qual la persona usuària elaborarà els seus missatges.
Es confeccionen de forma individualitzada:
Capacitats i necessitats de cada persona usuària:
Habilitats motrius, cognitives i sensorials.
Habilitats de comprensió.
Habilitats d'emissió de missatges.
Organització del sistema gràfic propi de la persona:
Espai adaptat a les possibilitats motrius i visuals.
S'acomoden els signes amb una determinada grandària.
Diferenciació entre plafons o suports:
Convencionals.
Electrònics.
Suports convencionals:
Instruments poc costosos.
Els més utilitzats:
Fitxes = Petites cartolines individuals plastificades:
A cadascuna li correspon un pictograma.
Nombre molt petit (vocabulari reduït).
Taulers = Suporti rígid amb una sola superfície o cara:
ETRAN = Taulers transparents de metacrilat o plàstic.
Suports verticals on es col∙loquen els símbols.
Quaderns o llibres de comunicació:
Cartolina plastificada.
Es poden estructurar en forma de:
Full (grandària quartilla o foli).
Díptic o tríptic plegat.
Quadern.
Els símbols s'agrupen segons situacions comunicativeshabituals.
S'estructuren perquè resulti fàcil construir frases correctes:
Clau S + V + O (subjecte‐verb‐objecte):
La més usual és la de Fitzgerald.
Suports electrònics:
Permeten aplicar la tecnologia informàtica i electrònica.
Acoblats a la cadira de rodes, en una safata amb braç articulat.
Àmplies potencialitats:
Àmplia base de dades de signes.
Major interactivitat.
Incorporació de veu, que s'activa en pressionar una casella: